![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,657 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,789 |
تحلیل مؤلفههای معرفت دینی از منظر استاد جوادی آملی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 123-149 اصل مقاله (304.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2017.219910.1005415 | ||
نویسنده | ||
بیژن منصوری* | ||
استادیار؛ مرکز آموزشهای عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: فکر و آگاهی برای انسان بهعنوان یک موجود آگاه و مختار بسیار مهم است. برای جوامعی که دین الهی را بهعنوان عنصر اصلی زندگی خود پذیرفتهاند، این مسئله که چه فکری، فکر دینی و چه معرفتی، معرفت الهی محسوب میشود، بسیار اساسی است. هدف این نوشتار بررسی چیستی معرفت دینی اسلامی از دیدگاه استاد جوادی آملی خواهد بود. این مقاله مؤلفههای معرفت دینی و چگونگی حصول آن را از دیدگاه استاد معلوم میکند. روش تحقیق در این نوشتار، توصیفی - تحلیلی است و از دیگر روشهای پژوهش استفاده نمیشود.استاد جوادی عقل و نقل را دو وسیلۀ تحصیل معرفت دینی میداند. از دیدگاه ایشان امکان ندارد کسی بتواند بدون پشتوانههای عقلی به متون دینی مراجعه کند و به معرفت دینی نائل شود. فهم متون دینی خالیالذهن برای هیچکس اتفاق نمیافتد و طرفداران مکتب تفکیک که چنین داعیهای دارند، خود دچار اختلافهای فراوانی در فهم متون دینی هستند. البته ایشان نظریۀ تکامل معرفت دینی را (که عقل را معیار درستی و نادرستی فهم متون دینی میداند) نیز نمیپذیرد.از نظر استاد سنجش عقلی و نقلی دو مؤلفهای هستند که در تعامل با هم، معرفت دینی را شکل میدهند. سنجش عقلانی در قالب عقلِ مصباح و عقلِ منبع نمایان میشود و سنجش نقلی در رجوع به الفاظ قرآن و سنت. این دو مؤلفه در نمایاندن معرفت دینی با هم تعاضد دارند و اگر بنا بر فرض محال، تعارضی رخ دهد، این تعارض با ترجیح یکی بر دیگری حل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل؛ عقل مصباح؛ عقل منبع؛ نقل؛ وحی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
19. سروش، عبدالکریم (1373). قبض و بسط تئوریک شریعت، چ سوم، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط. 20. طبری، ابوجعفر محمدبن جریر (1412 ق). تفسیر طبری، چ اول، بیروت: دارالمعرفه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 386 |