تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,998 |
اثر آموزش ذهن آگاهی بر عواطف مثبت و منفی و پیچیدگی عاطفی: بررسی تغییرات در طول زمان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 39-58 اصل مقاله (740.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2018.66776 | ||
نویسندگان | ||
رﺿا ﻋﺰﯾﺰی1؛ مجید یوسفی افراشته* 2؛ ذکراله مروتی3؛ طاهره الهی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه زنجان | ||
2گروه روانشناسی دانشگاه زنجان | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر عواطف مثبت و منفی و پیچیدگی عاطفی را در بین دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار داد. پیچیدگی عاطفی به عنوان همبستگی عاطفه مثبت و منفی تعریف میشود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و جامعه آن دانشجویان پسر دانشگاه زنجان که در سال تحصیلی 95-96 در این دانشگاه تحصیل میکردند، بودند. 40 نفر از این افراد، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل، قرار داده شدند. پس از 8 نوبت اندازهگیری به گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی ارائه شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش هر دو گروه 8 نوبت اندازهگیری پیگیری داشتند. ابزار پژوهش، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) است که توسط واتسن و تلگن (1988) ساخته شده است. شیوه اجرا به صورت الکترونیک بود و از آزمودنیها خواسته شد در فواصل 48 ساعته و بین ساعات 19 تا 21 مقیاس را با استفاده از لینک دریافتی تکمیل، و به پژوهشگر ارسال کنند. دادهها با آزمونهای آماری، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی موجب افزایش عاطفه مثبت و پیچیدگی عاطفی و کاهش عاطفه منفی میشود. بر اساس این یافتهها میتوان گفت، ذهن آگاهی نقش مهمی در رشد عواطف افراد در زندگی ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیچیدگی عاطفی؛ ذهن آگاهی؛ عاطفه مثبت؛ عاطفه منفی | ||
مراجع | ||
Abbasian, M; baneshi, A and shirazi fard, M(2015). The Role of Basic Beliefs and Life-Management Strategies in Students' Subjective Well-Being. Journal of applied psychological research. 6(3): 87-100. [in persion]. Allan, N. P., Lonigan, C. J., & Phillips, B. M. (2015). Examining the factor structure and structural invariance of the PANAS across children, adolescents, and young adults. Journal of personality assessment, 97(6), 616-625. Bodner, E., & Bensimon, M. (2016). The impact of disfavoured music on affect complexity in young adults. Psychology of Music, 44(4), 864-879. Bakhshipoyr, abas and dejkam, Mahmoud(1384).Confirmatory Factor Analysis of Positive and Negative Affect Scale. Journal of psychology. 9(4): 351-365. [in persion]. Bodner, E., Palgi, Y., & Kaveh, D. (2012). Does the relationships between affect complexity and self-esteem change in the young-old and old-old? Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 68(5), 665–673. Brose, A., Voelkle, M. C., Lövdén, M., Lindenberger, U., & Schmiedek, F. (2015). Differences in the between‐person and within‐person structures of affect are a matter of degree. European Journal of Personality, 29(1), 55-71 Brown KW, Ryan RM. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology .;84(4):822-48. Byron, N. (2006). Mindfulness Skills. Clinical Psychologist, Australia. Chang, V. Y., Palesh, O., Caldwell, R., Glasgow, N., Abramson, M., Luskin, F., ...Koopman, C. (2004). The effects of a mindfulness-based stress reduction programon stress, mindfulness self-efficacy, and positive states of mind. Stress and Health,20(3), 141–147. Chiesa, A., Calati, R., &Serretti, A. (2011). Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clinical PsychologyReview, 31, 449–464. Emanuel, A. S., Updegraff, J. A., Kalmbach, D. A., & Ciesla, J. A. (2010). The role of mindfulness facets in affective forecasting. Personality and Individual Differences, 49(7), 815-818. Esmaeili, S; tabatabaei, S.M and Afrouz, GH(2015). Effectiveness of mindfulness-based cognitive-behavioral therapy on cognitive - emotion regulation and attentional control among addicted individuals. Journal of applied psychological research. 6(3): 133-143.[in persion]. Fjorback, L. O., Arendt, M., Ørnbøl, E., Fink, P., &Walach, H. (2011). Mindfulness‐Based Stress Reduction and Mindfulness‐Based Cognitive Therapy–a systematic review of randomized controlled trials. ActaPsychiatricaScandinavica, 124(2), 102-119. Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008).Open hearts build lives: Positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology, 95(5), 1045. Geschwind, N., Peeters, F., Drukker, M., van Os, J., &Wichers, M. (2011). Mindfulnesstraining increases momentary positive emotions and reward experience in adults vulnerableto depression: A randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 79(5), 618–628 Gill. P, Bos. H, Wit. C and Jong, P(2017). The association between PA and NA at the inter and intra-individual level. Personality and individual difference. (105)-252-256. Hamaker, E. (2012). Why researchers should think ‘within-person’: A paradigmatic rationale.In M. R. Mehl, & T. S. Conner (Eds.), Handbook of research methods for study in daily life. New York: Guilford Press. Hayes, A. M., & Feldman, G. (2004). Clarifying the construct of mindfulness in the context of emotion regulation and the process of change in therapy. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 255–262. Hu, J., & Gruber, K. J. (2008). Positive and negative affect and health functioning indicators among older adults with chronic illnesses. Issues in mental health nursing, 29(8), 895-911. Kabat-Zinn, J. (1994). Where you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. New York, NY: Hyperion. Larsen, J. McGraw, A. Cacioppo, J.(2001). Can people feel happy and sad at the same time? Journal of personality and social psychology. 81(4), 684-696. Lucas, R. E., & Diener, E. (2015). Personality and subjective well-being: Current issues and controversies. Momeni, F; Shahidi, Sh; Moutabi, F and Heydari, M(2017). Comparison of the effectiveness between cognitive behavior therapy and mindfulness based cognitive therapy in mediator variables of generalized anxiety disorder. Journal of applied psychological research. 8(1): 49-66. [in persion]. Morone, N. E. Lynch, Ch. S. Greco, C. M. Tindle, H. A. Weiner, D. K. (2008), "I Felt Like a New Person, The effects of mindfulness Meditation on older adults with chronic pain: Qualitative Narrative Analysis of diary entries, The Journal of pain, ,9(9):841-848. Ong, A. D., & Bergeman, C. S. (2004). The complexity of emotions in later life. The Journals of Gerontology Series B, Psychological Sciences and Social Sciences, 59, 117–122 Palgi, Y., Shrira, A., Ben-Ezra, M., Spalter, T., Kavé, G., &Shmotkin, D. (2014). Age-related and death-related differences in emotional complexity. Psychology and aging, 29(2), 284. Potek, R. (2012). Mindfulness as a school- based prevention program and its effect on adolescent stress, anxiety and emotion regulation: New York University. Ready, R. E., Anna, M., Åkerstedt, A. M., & Mroczek, D. K. (2012). Emotional complexity and emotional well-being in older adults: Risks of high neuroticism. Aging and Mental Health, 16, 17–26. Reich, J. W., Zautra, A. J., & Davis, M. (2003). Dimensions of affect relationships: Models and their integrative implications. Review of General Psychology,7(1),66–83. Schutte, N. S., & Malouff, J. M. (2011). Emotional intelligence mediates the relation ship between mindfulness and subjective well-being. Personality and Individual differences, 5,1116-1119 Scott, S. Sliwinski, M. Mogle, J and Almedia ,D. (2014). Age, Stress and emotional complexity: Results from two studies of daily experience. Psychology and Aging. 29(3). 577-587. Siegel, R. D. (2010), The mindfulness Solution (every day practices for everyday problems, New York: Guilford Singh, N. N., Lancioni. E, G., Winton, S. V. Alan, Curtis, W. John, Wahler, G., Robert, S., Mohamed, S. J & Kristen. M. A. (2005). Mindful Staff in crease Learninig reduce aggression in adults with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 14, 18-28. Tugade, M. M., Fredrickson, B. L., & Feldman Barrett, L. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: Examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of personality, 72(6), 1161-1190. Watson, D., & Tellegen, A. (1985). Toward a consensual structure of mood. Psychological bulletin, 98(2), 219. Watson, D., Clark,L.A.,& Tellegen,A.(1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect:The PANAS scale. Journal of personality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028 |