![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,205 |
مطالعۀ موردی نگارههای داستان ضحاک و سیاوش (بر اساس نظریۀ «دستور خوانش تصاویر» کرس و ونلیوون) | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1، تیر 1397، صفحه 59-78 اصل مقاله (607.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2018.66650 | ||
نویسندگان | ||
لادن جواهری1؛ عامر قیطوری2؛ کوروش صابری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه رازی | ||
2دانشیار زبانشناسی دانشگاه رازی، | ||
3استادیار زبانشناسی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
نظریۀ «دستور خوانش تصاویر[1]»، در حوزۀ نشانهشناسی اجتماعی قرارگرفته و در رمزگشایی نشانههای تصویری به کار میرود. کرس و ونلیوون (2006)، با الهام از سه فرانقش معنایی هلیدی، ساختاری مشابه را برای خوانش معانیِ نشانههایِ تصویری ابداع نموده و قائل بهوجود سه معنای «بازنمودی»، «تعاملی» و «ترکیبی» در تصاویر هستند. هدف از انجام این پژوهش یافتن پاسخی مناسب به این پرسشها است. آیا این نظریه در رمزگشایی معانی بازنمودی، تعاملی و ترکیبی، در نگارهها موفق است؟ میزان توانایی این نظریه در یافتن الگوهای غالب دستوری و نشانهشناختی در نگارهها تا چه حد است؟ و آیا این رویکرد قادر خواهد بود الگوهایی را بیابد که در شکلدهی سبک خاص نگارهها نقش دارند؟ این تحقیق، بر روی دو نگاره منتخب از میان بیستوسه نگاره صورت گرفته است. این نگارهها، بر اساس روایات «ضحاک» و «سیاوش»، برگرفته از شاهنامه شاه طهماسبی مصور گردیده و اثر سلطان محمد نگارگرند. روش انجام پژوهش تحلیلی بوده و مشتمل بر سه بخش است. نخست، مبانی نظری رویکرد «دستورخوانش تصاویر» بررسیشده است؛ سپس، موارد صدق مؤلفههای این رویکرد در نگارهها واکاوی شده و در پایان، موارد متناقض با این نظریه در نگارهها و علل وجود تباینهای موجود را بررسیکردهایم. نتایج حاصله گویای آن است که برخلاف نسخ متنی این روایات، نوعی حذف و تبعیض جنسیتی در ساختار نگارهها مشهود بوده و نگارگر از به کار گرفتن مؤلفههایی چون پرسـپـکـتـیو و وجـهنـمـایی میپرهیزد. همچنین، ساختار پلکانی در نگارۀ «ضحاک» مؤید وجود فواصل طبقاتی در جوامعی است که روایات برخاسته از آنانند. [1]. The Grammar of Reading Images | ||
کلیدواژهها | ||
نگاره؛ شاهنامه؛ دستور خوانش تصاویر؛ ضحاک؛ سیاوش | ||
مراجع | ||
بنیاسدی، محمدعلی (1393). «بررسی نگارههای مرتبط با داستان ضحاک در شاهنامه شاه طهماسبی از منظر تصویرسازی». فصلنامه علمی-پژوهشی نگره. شمارۀ 32. حقایق، آذین و سجودی فرزان (1394). «تحلیل معناشناختی دو نگاره از شاهنامه فردوسی بر اساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر». نشریه هنرهای تجسمی-هنرهای زیبا. دورۀ 2، شمارۀ 2. خاتمی، نجمه (1393). نگارگری ایرانی: پنجرهای تجسمی بهسوی زبانی خالی از جنسیّت، پاکستان: عالم نسوان، جلد 20، شمارۀ 1. شریفی، فائزه (1393). بررسی تطبیقی متن شاهنامه با تصاویر صحنههای نبرد رستم در نگارههای شاهنامه، پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه هنر و علوم انسانی. دانشکده هنر. دانشگاه شاهد. مافیتبار، آمنه (1388). «تعامل نقشمایهها و ویژگیهای هنری مکاتب نگارگری ایرانی با نظری به نگارههای «گذر سیاوش از آتش». دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات هنر اسلامی. شمارۀ دهم Bell, P. 2001. Content Analysis of Visual Images, in Van Leeuwen, T. & C. Jewitt (eds), Handbook of Visual Analysis, London: Sage Publication, 10-34 Collier, J. & M. Collier, 1986. Visual Anthropology: Photography as A Research Method. Albuquerque, NM: University of New Mexico Press Diem-Ville, G. 2001. A Therapeutic Perspective: The use of drawing in child Psychoanalysis and Social Science,in Van Leeuwen, T. & C. Jewitt (eds), Handbook of Visual Analysis, London: Sage Publication, 119-133. Halliday, M.A.K. 2004. Language as Social Semiotic, London, Edward Arnold. Kress, G. and Van Leeuwen, T. 1996. Reading Images The. Grammar of Visual Design, London, Routledge ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 2006 Reading Images The Grammar of Visual Design, London, Routledge Jewitt, c. & R. Oyama, 2001.Visual Meaning: A Social Semiotics Approach, in Van Leeuwen, T. & C. Jewitt (eds), Handbook of Visual Analysis, London: Sage Publication, 134-156 Price, D. 2015. Surveyors and Surveyed: Photography out and about in L. Wells (ed), Photography: A Critical Introduction: (5th ed), London: Routledge, 75-133 Royce, T. 1999. Visual- Verbal intersemiotic complementarity in the economist magazine, A Thesis submitted in fulfilment of requirements for the degree of PHD. In Linguistic Science, for the University of Reading Centre for Applied Language Studied in the Faculty of Letters and Social Sciences. Stoian, C. 2015. The Discourse of Tourism and National Heritage: A Contrastive Study from a Cultural Perspective, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 788 |