![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,559 |
نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی در پیش بینی میزان وابستگی به اینترنت | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 2، مهر 1392 اصل مقاله (516.12 K) | ||
نویسندگان | ||
مسعود غلامعلی لواسانی1؛ آرش آذرنییاد* 2؛ پریا مهمان پذیر2؛ حمید رضائیان3 | ||
1دانشیار، گروه مبانی روانی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه مبانی روانی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
3استادیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراء | ||
چکیده | ||
این مقاله به ارزیابی نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی در پیشبینی میزان وابستگی به اینترنت میپردازد. برای این منظور، در میان دانشجویان دانشکده های علوم رفتاری و فنی مهندسی دانشگاه تهران به عنوان واحد تحلیل این مطالعه، به شیوه ی تصادفی خوشه ای نمونه گیری انجام شد. در این نمونه گیری 408 نفر (219 پسر و 189 دختر) برای اجرای پیمایش، انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از ابزارهای وابستگی به اینترنت دیویس (2001)، خودکارآمدی تحصیلی اون و فرانمن (1988) و اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) استفاده شد. برخی از یافته های توصیفی نشان می دهند که اولویتهای جستجوی اینترنتی دانشجویان به ترتیب، چک کردن پست الکترونیک، رفتن به شبکه های اجتماعی و ذخیره اطلاعات، استفاده از سایتهای خبری و رسانه ای، چت کردن و موزیک، بازیهای اینترنتی، بدون هدف پرسه زدن و سرزدن به سایتهای غیر متعارف بود. همچنین، آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که اهمالکاری در انجام تکالیف و اهمالکاری در آماده کردن مقاله های پایان ترم با وابستگی به اینترنت رابطه مثبت و معنیدار و با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنیداری دارند. اهمالکاری در آماده کردن امتحان با وابستگی به اینترنت و خودکارآمدی تحصیلی همبستگی نداشت. اما بین وابستگی به اینترنت و خودکارآمدی تحصیلی رابطه همبستگی منفی مشاهده شد. آزمون رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی میزان وابستگی به اینترنت نقش اصلی را دارد و در گام دوم اهمالکاری در انجام تکالیف توانست نقش معنیداری ایفا کند. بر اساس یافته ها، دانشجویان پسر در مقایسه با دانشجویان دختر وابستگی بیشتری به اینترنت گزارش کردند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که وابستگی به اینترنت پدیده ای شایع در بین دانشجویان است و پیشنهاد می شود برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان برنامه های همکاری جمعی ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
وابستگی به اینترنت؛ اهمالکاری تحصیلی؛ آماده کردن تکالیف؛ آماده کردن مقاله های پایان ترم؛ آماده کردن امتحان؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,033 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 735 |