![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,409 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,784,892 |
تحلیل بازنمایی ایدئولوژی در فیلم های سه گانه "اخراجی ها" | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 1، تیر 1392 اصل مقاله (589.11 K) | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد1؛ آیدا حسینی فر2 | ||
1استاد تمام، گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مقاله، شناسایی شیوه ها و راهبردهای متنی شده بازنمایی ایدئولوژی در سه گانه اخراجی هاست تا پاسخ این پرسش را بیابد که چگونه این سه گانه به انتقال ایدئولوژی می پردازند. از این جهت، دغدغه اصلی مقاله پاسخ به این پرسشها است که سه گانه اخراجی ها به عنوان هنر عامه پسند چگونه ایده های طبقه مسلط را بازتاب می دهند؟ چگونه ایدئولوژی آنها را انتقال می دهند؟ و برای بیان آن از چه روش ها و راهبرد هایی استفاده میکنند؟ تحلیل این سهگانه با استفاده از چارچوب نظری متشکل از مفهوم ایدئولوژی در نظریه تحلیل انتقادی گفتمان ون دایک و روش شناسی تحلیل متنی تامپسون صورت گرفته است و نشان می دهد که بیشترین تلاش این سه گانه ایجاد "وحدت ملی" است. البته در اخراجی های 1 و 2، بستری که این مسئله در آن به چالش کشیده می شود همانا دوران جنگ است در حالیکه در اخراجی های 3، این بستر به دوران حساس انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 مربوط می شود. نتایج تحلیل حاکی از آن است که فیلم بهعنوان یکی از صور نمادین که قابلیت ویژهای در روایت یک ایدئولوژی دارد، علاوه بر انتقال آن، میتواند بهعنوان یکی از اشکال بازتولید قدرت، در جهت بازنمایی مفاهیم خاصی که مقصود سازنده می باشد، عمل کند. همچنین فیلم با سکوت درباره سایر معانی، آنها را به حاشیه رانده و معانی و مفاهیم ایده آل خود را برجسته کرده و از این رو در راستای حفظ اولویتهای فرهنگ مسلط حرکت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخراجی ها؛ ایدئولوژی؛ جنگ؛ صور نمادین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |