![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,915,908 |
بازنمایی ارزش های اجتماعی زن در سینمای بعد از انقلاب :مقایسه دو دوره اصلاح طلبی و اصولگرایی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1، تیر 1392 اصل مقاله (807.42 K) | ||
نویسندگان | ||
سید محمد مهدی زاده1؛ عبدالرضا زندی2 | ||
1استادیار، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناس ارشد، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علا.ه طباطبایی | ||
چکیده | ||
مسئله این پژوهش، چگونگی بازنمایی عملکرد اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران است. برای این منظور با استفاده از روش کیفی تلفیقی نشانه شناسی، بازنمایی ارزشهای زن در سینمای بعد از انقلاب مورد مقایسه قرار گرفته است. در چارچوب نظری این تحقیق نظریه نمایش جنسیت و کنش متقابل گافمن و ایده آل تایپ ماکس وبر استفاده شده اند و بدین ترتیب الگوهای تفسیری و تفسیر ارزشهای اجتماعی بازنمایی شده در خصوص زنان در سینمای بعد از انقلاب ساخته شده اند. نمونههای انتخاب شده در دو سطح تحلیل (الگوی روایت بارت، الگوی سلبی و کادوری) مورد مطالعه قرار گرفتهاند. با مشاهده و تحلیل فیلمها طبق الگوهای بیان شده، یافتههای تحقیق در دو الگوی تفسیری بیان شدهاند. مدل "تحول سوژگی؛ دگرگونی در تفسیر" بیانگر برساختگی "صبر و تحمل" و "دگرگونی در اندیشه و تفسیر زن" و مدل "دروغ، چندچهرگی؛ فریب ساختار" بیانگر برساختگی "دروغگویی" به عنوان عملکرد اجتماعی تکرارشونده و ارزش اجتماعی زن در سینمای ایران پس از انقلاب هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ ارزشهای اجتماعی؛ جنسیت؛ نشانه شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |