
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,962,823 |
تحلیل تعامل مخاطب با چیدمان تعاملی "باران متن" بر اساس مفهوم بدنمندی در فلسفه مرلوپونتی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 149-162 اصل مقاله (907.82 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی خبازی کناری* 1؛ صفا سبطی2 | ||
1دانشیار فلسفه جدید و معاصر غرب، گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران | ||
2دانش آموخته دکتری پژوهش هنر. دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
تعامل با رویداد هنر تعاملی اعم از تعامل فیزیکی و یا تعامل از طریق رسانههای جدید مجازی، صرفاً دیدن اثر هنری نیست. در این رویارویی، مواجهه بدنی مخاطب با کار، نقشی اساسی، هم در درک و هم در تعامل ایفا میکند. این تفاوت اساسی شیوهای متفاوت را برای تحلیل هنر تعاملی طلب میکند. شیوهای که اساس آن بر تحلیل کنش بدنی مخاطب در آمیختگی با فضای رویداد تعاملی و فضای مجازی باشد. با این توضیح، «بدنمندی» نقشی اساسی در تحلیل کنش مخاطب ایفا میکند. در این مقاله بر آن بودیم تا تعامل مخاطب با چیدمان تعاملی «باران متن» را با چنین رویکردی تحلیل کنیم. بدین منظور تلاش کردیم تا ارتباطی بین مفاهیم فلسفی «مرلوپونتی» و تعامل در چیدمان تعاملی «باران متن» برقرار کنیم. «بدنمندی»، یکی از مفاهیم بنیادین فلسفۀ مرلوپونتی است. به زعم وی، سوژه پیش از اینکه در صدد شناختن و اندیشیدن بر آید، درهم تنیدگی بدنی او با محیط است که درک او را از جهان و کنشهای او را در جهان شکل میدهد. نتیجۀ پژوهش حاکی از آن است که در چیدمان مزبور نه بدن مخاطب ابزاری برای کنش اوست و نه ذهن او واسطهای برای شناخت رویداد است، بلکه به جهت درهم تنیدگی حسی و حرکتی مخاطب با رویداد، درک و تعامل بطور هم زمان اتفاق میافتد. مخاطب در فضایی وهمی-تخیلی درهمتنیده با رسانه مجازی به تعامل میپردازد، اما نه فقط با نگریستن بلکه او با تمامی حسیت و حرکت وارد رویدادی آمیخته از وهم و واقعیت میشود که به واسطۀ حضور بدنمند او متحقق میشود. این به منزلۀ کنشی بر اساس ارتباطی بدنی بجای قضاوت زیباییشناسانه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعامل؛ مرلوپونتی؛ بدنمندی؛ مخاطب؛ اینستالیشنِ تعاملی "باران متن" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 548 |