تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,095,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,201,367 |
رمان پسامدرن و فیلم: نگاهی به ساختار و صناعات فیلم ستاره است فریدون جیرانی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2، مهر 1394 اصل مقاله (246.41 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین علی اکبری هره دشت1؛ لیلا حجاری2؛ ناصر ملکی3 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی،دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
2مربی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
3دانشیار گروه ادبیات و زبان انگلیسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله شناخت صناعات به کار رفته در فیلم ستاره است به عنوان یک اثر پسامدرن است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی دارای ویژگی هایی است که آن را از فیلم هایی که به سبک و سیاق فیلم های مدرن ساخته شده اند متمایز می سازد. این ویژگی ها قالبی به این فیلم بخشیده اند که نگارندگان را بر آن داشته تا آن را از نمایی نزدیک تر مورد کاوش و ارزیابی قرار دهند تا بدینوسیله اثبات کنند که این فیلم نمونه ای قابل قبول از ساختار و صناعت یک اثر پسامدرنیستی است. فیلم ستاره است نمونه ای قابل قبول و نه تمام عیار از این ژانر خاص می باشد که با برجسته ساختن جنبه های خاصی از این قالب همچون ویژگی های فرا داستانی، دور باطل، نوسان بین استعاره و مجاز، آشکارسازی تمهید، حضور نویسنده در داستان، پارانویا، درآمیختن ژانرها و مرگ اقتدار مؤلف به برخی جنبه های دیگر کمتر می پردازد. اما، در هر حال، این نقصان از ماهیت پسامدرنیستی این فیلم نمی کاهد چرا که هر بیننده ای به راحتی متوجه تفاوت ویژه ی این اثر با آثار ساخته شده در شکل و قالب مدرن می گردد. این تفاوت حاصل همان صناعاتی است که نویسنده و یا کارگردان در این فیلم برجسته ساخته و در واقع عناصر غالب این اثر را تشکیل می دهند. علاوه بر این، خوانش پسامدرنیستی این اثر با ارائه ی نمونه ای از یک اثر پسامدرنیستی در صنعت سینما، جهت خوانش های نقادانه ی آثار دیگری از این قبیل راه گشا خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ستاره است؛ فریدون جیرانی؛ پسامدرن؛ فیلم؛ رمان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |