تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,471 |
نقد و بررسی مدلهای الهیات محیط زیست در مسیحیت نوین | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 5، دوره 50، شماره 1، تیر 1396، صفحه 103-127 اصل مقاله (200.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2018.212826.629606 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد حسن صالح* 1؛ سید علی حسنی2 | ||
1دانشجوی دکتری ادیان و عرفان مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی | ||
2استادیار مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی | ||
چکیده | ||
الهیات محیط زیست یک معرفت میانرشتهای است که سعی دارد با استفاده از متون دینی راهحلهای معرفتی و بنیادین را در زمینۀ بحرانهای زیستمحیطی ارائه کند. در این مقاله سعی شده است تا با جریانشناسی الهیات بومشناختی مسیحی، مدلهای مختلف موجود در مورد نسبت خداوند و طبیعت نقد و بررسی شود. جریانهای انجیلی بر این نکته تأکید دارند که با رصد دقیق کتاب مقدس میتوان خداباوری مسیحی را نه عاملی برای تخریب محیط زیست بلکه حافظ آن معرفی نمود. بازخوانی آموزۀ آفرینش و مبرا دانستن طبیعت از شر ذاتی و همچنین توجه به آموزۀ ملکوت و فرجام نیکوی عالم، مهمترین مدلهای مسیحی الهیات محیط زیست به شمار میروند که بر اساس آموزههای اساسی این دین ارائه شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات انجیلی؛ الهیات محیط زیست؛ طبیعت؛ گناه ذاتی؛ ملکوت | ||
مراجع | ||
[1] تیسن، هنری (؟؟) الهیات مسیحی، ترجمۀ طه میکائیلیان، بیجا، حیات ابدی. [2] چیویان، اریک و دیگران (1377) شرایط بحرانی: سلامت انسان و محیط زیست، ترجمۀ حمید طراوتی و فرزانه بهار، مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی. [3] عابدی سروستانی و دیگران (1390) مبانی و رهیافتهای اخلاق زیست محیطی، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. [4] قویدل رحیمی، یوسف (1386) نظریه گایا و شکل گیری نگرش های نو در علوم محیطی، مجله محیط شناسی، تهران، ش41، بهار، صص55ـ84. [5] مک گراث، آلیستر(1392) درسنامه الهیات مسیحی، ترجمه: بهروز حدادی، قم، نشر ادیان. [6] نصر، سید حسین (1385) نظم طبیعت، ترجمه: انشاء الله رحمتی، تهران، نشر نی. [7] هادی نا، محبوبه (1389) ریشههای الهیات مسیحی در مکاتب گنوسی و افلاطونی میانه، قم، نشر ادیان. ]8[ Anderlini, S )2005). the Gaia Hypothesis and Ecofeminism: Culture, Reason, and Symbiosis, Bloomington, Indian UP. ]9[ Bauckham, Richard (1994). Jesus and the Wild Animals (Mark1: 13): A Christological Image for an Ecological Age, Michigan, Wm.B.Eerdmans publishing Co. ]10 [L. Gage, Richard (2007). Choose life: A Dialoge –Arnold Toynbee and Daisaku Ikede, London, I. B. Tauris. ]11[ Clark,Stephen (1995). "Environmental ethics", in: Byrne, Peter and Houlden , Leslie (ed),Companion Encyclopedia of Theology, London, Routledge, pp 843-868. ]12[ Comstock,Gary L (1997). "Theism and Environmental Ethics", in: Philip L Quinn and Charles Tallaferro (eds), A Companion to Philosophy of Religion, Oxford, Blackwell Publishers, pp 500-530. ]13[ Dobel, p. (2001). "The Jodeo - Christian stewardship attitude to nature". in: L. Pojman (Ed), Environmental Ethics, Reading in Theory and Application, London, Thomso Learning, pp24-28. ]14[ Douglas J. Moo (2006). Nature in the New Creation: New Testament Eschatology and the Environ, in: Journal of the Evangelical Theological Society, 49 (3), pp 449-488. ]15[ George Huntston, Williams (1962). Wildernness and Pardise in Christian Thought, California, Harper. ]16[ Gilson, Etienne (1960). The Christian Philosophy of St. Augustine, New York, Random House. ]17[ Hick, John (1990). Philosophy of Religion, New Jersey, Prentice-Hall. ]18[ Jewett, Robert (2006). Romans: A Commentary (Hermeneia: A Critical & Historical Commentary on the Bible), New York, Fortress Press. ]19[ Logan, T. C. & Haught, J. E (2002) ."Ecology", in: Carson, Thomas, The New Catholic Encyclopedia, Second Edition, Washington, Gale Publishing, V. 5, pp51-58 ]20[ Moncrief, L. W. (2001). "The Culthral Basis of Environmental Crisis". In: L. Pojman (Ed), Environmental Ethics, Reading and Application, London, Thomson Learning , pp.19-23. ]21[ Peacocke, Arthur (1993). Theology for a Sciencific Age ,London, SCM Press. ]22[ Rolston, Holmes (1994). "Does nature need to be redeemed", Zigon journal, 29 (2), pp205-229. ]23[ Rossing, Barbara (2000). “Rivers of Life in God’s New Jerusalem: An Eschatological Vision of Earth’s Future” in: Dieter Hessel and Rosemary Radford Ruether (ed), Christianity and Ecology: Seeking the Well-Being of Earth and Humans, America, Harvard University Center for the Study of World Religions, pp205-224. ]24[ Seed. J (1985). "Anthropocenlism", in: Dival, Bill, Deep Ecology: Living as if Nature Mattered, the United States of America, Gibbs Smith Publisher, pp243-246. ]25[ Sherrard, Philip (1992). Human Image: World Image-The Death and Resurrection of Sacred Cosmology, New York , Golgonooza Press. ]26[ Thunburg, Lars (1995). Microcosm and Mediator: The Theological Anthropology of Maximos the Confessor,the United States of America, Open Court Puplishing. ]27[ Watling, tony (2009). Ecological Imaginations in the World Rligions, London/ New york, Continuum International Publishing. ]28[ White, L. (2001). "The historical roots of our ecological crisis". In: L. Pojman (Ed), Environmental Ethics, Reading in Theory and Application, London, Thomso Learning, pp.13-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 815 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 592 |