تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,092,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,197,045 |
اسلام سیاسی مدرن در ترکیه؛ مطالعۀ موردی اندیشه و آموزه های سیاسی نجم الدین اربکان | ||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه سیاست | ||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 48، شماره 2، شهریور 1397، صفحه 289-307 اصل مقاله (254.95 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2018.235958.1007081 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||
سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی* 1؛ مهدی پیروزفر2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکدۀ معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||
نجمالدین اربکان پدر اسلام سیاسی مدرن در سایۀ دموکراسی در ترکیه است. در حقیقت ایشان در سایۀ دموکراسی در ترکیه دست به تأسیس احزاب سیاسی مختلفی (مانند حزب نظام ملی، حزب رفاه و حزب فضیلت و ...) میزند و تلاش میکند تا اسلام را دوباره در جامعۀ ترکیه احیا کند. لیکن پرسش اصلی این پژوهش این است که نسبت میان دین و دولت در اندیشۀ نجمالدین اربکان چگونه قابل تبیین است؟ شایان یادآوری است که در این نوشتار توصیفی-تحلیلی تلاش شده است تا با ملاحظۀ چارچوب تحلیلی چهارمرحلهای اسپرینگز، آموزههای اربکان مورد واکاوی و مشاهدات، مسئلهشناسی، آرمانشهرسازی و راهحلهای او برای نیل به جامعۀ مطلوب مطالعه و بررسی شود. در صورتبندی کلی از اندیشۀ اربکان میتوان گفت وی فعالیتهای نخبگان کمالیستی را مشکل اصلی جامعۀ ترکیه قلمداد کرده و علت را در دور شدن از گذشته و پیشینۀ تاریخی جستوجو میکند و میکوشد آرمانشهری ایجاد کند که در آن تغییرات ساختاری و نظامسازی عادلانه بر هر برنامۀ دیگری اولویت داشته باشد. اربکان راهحل مشکلات و معضلات اجتماعی و سیاسی جامعۀ ترکیه را در اسلام سیاسی مدرن و منطبق با نیازهای بشر در دوران معاصر، اتحاد مسلمانان و تلاش و جهاد همهجانبه برای پیشرفت و همکاری و معاضدت با رویکردهای سکولار (نه تقابل با آنها) ترسیم میکند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||
اتحاد اسلامی؛ اسلام سیاسی؛ ترکیه؛ ساختار عادلانه؛ نجمالدین اربکان | ||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||
الف) فارسی و عربی
ب) انگلیسی Atacan, F. (2005). Explaining religious politics at the crossroad: AKP‐SP. Turkish Studies, 6(2), 187-199.
Axford , B & Browning G , K & Huggins , R & Rosamond , B (2002) Politics: an introduction. Routledge.
Danforth, N. (2008). "Ideology and pragmatism in Turkish foreign policy: From Atatürk to the AKP", Turkish Policy Quarterly, 7 (3), pp.83-95
Erbakan, N. (2014). Davam.,Milli Gazete Ankara Kitab Kulübü , Ankara
Islam Birligihayal değil,(1997), Yeni şafak , februrary 28
İMİŞİKER, Z. Ç. (2002). The Changing Nature Of Islamism In Turkey: A Comparison Of ERBAKAN And ERDOĞAN (Doctoral dissertation, Bilkent University ANKARA).
Lovell, D. (2011). Turkey in Europe: Record, Challenges and the Future. Insight Turkey, 13(3), 173.
Macfie, A. L. (1994). Ataturk,Longman, London & NewYork,
Kant, I., & Abbott, T. K. (2004). Critique of practical reason. Courier Corporation.
Keyman, E. F. (2007). Modernity, Secularism and Islam The Case of Turkey. Theory, culture & society, 24(2), 215-234.
Robins, P. (1997). Turkish foreign policy under Erbakan. Survival, 39(2), 82-100.
Mardin, Ş. (1973). Center-periphery relations: A key to Turkish politics? Daedalus,102(1), 169-190.
Mardin, S. (2000). “Turkish Islamic Exceptionalism Yesterday and Today”, Journal of International Affairs, 54(1).
Yavuz, M.H (2003). Islamic Political Identity in Turkey, Oxford University Press
Zubaida, S. (2000). “Trajectories of Political Islam: Egypt, Iran and Turkey”, The Political Quarterly, 71(s 1), 60-78. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,820 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,517 |