تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,307 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,102 |
شناسایی ارزش های مصرفکنندگان لوازم آرایشی با تکنیک ACV نردبانی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 2، 1397، صفحه 441-460 اصل مقاله (529.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.226290.2466 | ||
نویسندگان | ||
اسفندیار محمدی* 1؛ صدیقه مرادی2؛ قاسمعلی شیری3؛ یاسان الله پوراشرف4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام،کرمانشاه، ایران | ||
3ستادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام، ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی ارزش مصرفکنندگان رنگ مو در کرمانشاه با استفاده از تکنیک نردبانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. روش جمعآوری دادهها میدانی و ابزار آن مصاحبه است. جامعۀ آماری 30 نفر از مشتریان محصولات لوازم آرایشی کرمانشاه بوده که به روش هدفمند انتخاب شدهاند و با آنها مصاحبه شده است. تکنیک نردبانی انتخابشده در این تحقیق، روش مستقیم است. به این معنا که در بررسی رفتار خرید مشتری ابتدا ویژگیهای مهم محصول (رنگ مو) برای مشتری و سپس منفعتهای کسبشده از محصول که با ویژگیهای ذکرشده مرتبط بودند، استخراج شده است و در نهایت ارزشهای ابزاری و غایی مرتبط با خرید محصول بررسی شدهاند. بهمنظور شناسایی ارزشهای غایی مصرفکنندگان از فهرست ارزشهای غایی و ابزاری روکیچ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد ارزشهای زیبایی، سلامتی، امنیت مالی، اعتماد به نفس و شادی بهترتیب بیشترین اهمیت را میان مصرفکنندگان محصول رنگ مو دارند. همچنین منفعتهای مقرون به صرفهبودن، عدم استفادۀ مکرر از رنگ مو، آسیب کمتر به پوست و مو و ویژگیهای ماندگاری بالا، نرمکنندگی و براقکنندگی نیز بهترتیب دارای بیشترین اهمیت میان مصرفکنندگان بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش؛ تکنیک نردبانی؛ زنجیرۀ وسیله ـ هدف؛ لوازم آرایشی؛ منفعت؛ ویژگی | ||
مراجع | ||
آقازاده، ه.؛ آقامیری، ا.؛ شهرامی، ف. (2017). بررسی تأثیر ارزش برند صنعتی بر مؤلفههای ارزش برند ترکیبی و قصد خرید مصرفکنندۀ نهایی. مدیریت بازرگانی، 8(4)، 720- 699. آشتیانی، پ.ج.؛ اصلی، ا.ج. (1395). تجزیه و تحلیل نقشۀ ذهن مصرفکنندگان اجاق گاز صفحهای. شریۀ علوم بنیادی و کاربردی، 8 (3)، 1658-1629. ایمان، م.ت.؛ نوشادی، م.ر. (1390). تحلیل محتوای کیفی. نشریۀ پژوهش، 3 (2)، 44-15. بشرپور، س.؛ عباسی، آ.؛ قربانی، ف. (1389). سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی. مجلۀ زن در توسعه و سیاست، 12 (2)، 264- 251. پری، م. ای. (1390). نقشۀ ذهن مشتری: رویکرد وسیله ـ هدف. (پرویز درگی و محمد سالاری، مترجمان). انتشارات بازاریابی. رنجبریان، ب.؛ اصغری، ق. (1394). تحلیل رابطۀ ناهمسانیهای شناختی پس از خرید با درگیریهای ذهنی مصرفکننده در مورد محصول. مدیریت بازرگانی، 7 (3)، 678- 663. زری باف، م.؛ شاملی، ن. (1390). بررسی جایگاه کامپیوترهای لپ تاپ در میان فروشندگان، با استفاده از تکنیکهای نقشۀ ادراکی و لدرینگ. تحقیقات بازاریابی نوین، 2(3)، 134-121. سیدجوادین، س.ر.؛ اسفیدانی، م. ر. (1393). رفتار مصرفکننده. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. کیانی، م.؛ موگویی، ف. (1392). عوامل اقتصادی ـ اجتماعی مؤثر بر میزان استفاده از لوازم آرایش توسط دختران زیر 20 سال یزدان شهر نجف آباد. مجلۀ پوست و زیبایی، 4 (1)، 9-1. ممدوحی، ا.ر.؛ ماهپور، ع.ر.؛ رشیدی، ح.؛ صفارزاده، م. (1395). شناسایی عوامل فردی مؤثر در جذب مشتریان به مراکز خرید (مطالعۀ موردی: شهر تهران). مدیریت بازرگانی، 8(3)، 698- 681. میرمسیب، چ. (1392). بررسی تحلیل نقشۀ ذهن مشتریان عطر و ادکلن با استفاده از مدل گاتمن، پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری. نظری، م.؛ قزلباش، م. (1396). بررسی تأثیر قالببندی پیام تخفیف و برند بر صرفهجویی ادراکشده، کیفیت ادراکشده و قصد خرید مصرفکنندگان. نشریۀ مدیریت بازرگانی، 9(1)، 211- 193. References Aghazade, H., Aghamiri, A., & Shahrami, F. (2017). Investigating the effect of industrial brand value on components of combined brand value and the purchase intention of the final consumer. Journal of Business Management, 8(4), 699 -720.(in Persian) Ajitha, S., & Sivakumar, V.J. (2017). Understanding the effect of personal and social value on attitude and usage behavior of luxury cosmetic brands. Journal of Retailing and Consumer Services, 39, 103-113. Apista, E., & Dimitriadis, S. (2012). Exploring consumer-brand relationship quality and identification: qualitative evidence from cosmetics brands. Qualitative Market Research: An International Journal, 15(1), 33-56. Arsil, P., Li, E., Bruwer, J., & Lyons, G. (2014). Exploring consumer motivations towards buying local fresh food products: A means-end chain approach. British Food Journal, 116(10), 1533-1549. Ashtiani, P.G., & Asli A.J. (2016). An Analysis Of Desktop Stove Consumers Mind Map By Using Means-End Chain Theory And Laddering Technique (Case Study: Alborz Steel Company). Journal of Fundamental and Applied Sciences, 8(3S), 1629-1658. Banerjee, S. (2008). Dimensions of Indian culture, core cultural values and marketing implications: An analysis. Cross Cultural Management: An International Journal, 15(4), 367-378. Basharpour, S., Abasi, A., & Ghorbani, F. (2015). The relationship between dissatisfaction about the body image, social anxiety, and the use of cosmetic product. Journal of woman in development and politics, 12 (2),251-264. Chao, A., & Schor, J.B. (1998). Empirical tests of status consumption: Evidence from women's cosmetics.Journal of Economic Psychology, 19(1), 107-131. Chu, S.C., & Lin, J.S. (2013). Consumers’ perception of corporate social responsibility in the United States and China: A study of female cosmetics consumers. International Journal of Strategic Communication, 7(1), 43-64. Flint, D.J., Woodruff, R.B., & Gardial, S.F. (1997). Customer value change in industrial marketing relationships: a call for new strategies and research. Industrial marketing management, 26(2), 163-175. Gengler, C.E., & Reynolds, T.J. (1995). Consumer understanding and advertising strategy: analysis and strategic translation of laddering data. Journal of advertising research, 35(4), 19-34. Gengler, C.E., Mulvey, M.S., & Oglethorpe, J.E. (1999). A means-end analysis of mothers' infant feeding choices. Journal of Public Policy & Marketing, 18(2), 172-188. Gerstle, T. (2016). Asia personal Care and cosmetic market guide. Report prepared for International Trade Administration of U.S. Commercial Service and Industry & Analysis (I&A). ebook availablin: https://www.trade.gov/industry/ materials/AsiaCosmeticsMarketGuide.pdf, visited 2018-01-17. Guthrie, M., Kim, H.S., & Jung, J. (2008). The effects of facial image and cosmetic usage on perceptions of brand personality. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 12(2), 164-181. Gutman, J. (1984). Analyzing consumer orientations toward beverages through means–end chain analysis. Journal of Psychology & Marketing, 1(3-4), 23-43. Heidarzade, K., & Hasaniparsa, E. (2012). Study the effect of enjoyable values on purchase behavior of consumers. Journal of Marketing Management, 7(17), 17-35.(in Persian) Hinkle, D. N. (1965). The change of personal constructs from the viewpoint of a theory of construct implications. Doctoral dissertation, The Ohio State University. Ho, C.C. (2015). Human emotions toward stimuli in the uncanny valley: laddering and index construction. Doctoral dissertation, Indiana University. Holloway, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitative research in nursing and healthcare. 3rd ed. Chichester, West Sussex, U.K.; Ames, Iowa: Wiley-Blackwell. Hopkins, B.E. (2007). Western cosmetics in the gendered development of consumer culture in China. Journal of Feminist Economics, 13(3-4), 287-306. Ibáñez, A.V., Hartmann, P. Diehl, S., & Terlutter, R. (2011). Women satisfaction with cosmetic brands: The role of dissatisfaction and hedonic brand benefits. African Journal of Business Management, 5(3), 792-802. Iman, M.T., & Noshadi, M.R. (2011). Qualitative content analysis. Journal of Pazhuhesh, 3(2), 15-44. (in Persian) Khuong, M. N., & Duyen, T.H. (2016). Personal Factors Affecting Consumer Purchase Decision towards Men Skin Care Products-A Study in Ho Chi Minh City,Vietnam. International Journal of Trade, Economics and Finance, 7(2), 44-50. Kiani, M., & Mugouei, F. (2013). Socio-economic factors influencing cosmetic products use by females under 20 years old in Yazdanshahr NajafAbad. Journal of Dermatology and Cosmetic 4 (1), 1-9. (in Persian) Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of marketing. Pearson education. Lai, K.P., Chong, S.C., Ismail, H.B., & Tong, D.Y.K. (2014). An explorative study of shopper-based salient e-servicescape attributes: A Means-End Chain approach. International Journal of Information Management, 34(4), 517-532. Mamdohi, A.R., Mahpoor, A., Rashidi.T. & Safarzadeh, M. (2016). Identifying the effective personal factors in attracting customers to shopping centers (Case Study: Tehran City). Journal of Business Management, 8(3), 681-698. Mirmosayyeb, C. (2013). Investigating the analysis of perfume customers' mind map by Gatman model. M.A thesis, Islamic Azad University, Tehran: Central branch. (in Persian) Nazari, M., & Ghezelbash, M. (2017). Investigating the effect of discount and brand formatting on perceived economy, perceived quality and consumer purchase intent. Journal of Business Management, 9(1), 193-211. (in Persian) Parry, M. (2014). Customer's mind map. Translated by Parviz Dargi and Muhammad Salari, 2nd Publication, Tehran: Marketing publication. (in Persian) Poulsen, C., Juhl, H.J., & Grunert, K.G.S. (2001).Perception de la Qualité en Alimentaire ET Rôle des Labels. Revue Française de Marketing, (183-184), 181-196. Puustinen, P., & Kanto, A. (2009). Rethinking the Analysis of Means-End Chain Data in Marketing Research. World Academy of Science, Engineering and Technology. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 3(6), 1211-1214. Ranjbaryan, B., & Asghari, G. (2015). Analysis of the relationship between cognitive anomalies after purchase crisis disturbances about the product. Journal of Business Management, 7(3), 663 -678. (in Persian) Rawat, S.R., & Garga, P.K. (2012). Understanding Consumer Behaviour towards Green Cosmetics. Available at SSRN 2111545. Reynolds, T.J., & Olson, J.C. (2001). Understanding Consumer Decision Making: a Means–End Approach to Advertising and Marketing Strategy, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associate. Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free press, New York. Saadatfard, E. (2014). Means-End Chain Methods Comparison: An Application to Consumer Goods in Iran. International Journal of Economics, Commerce and Management United Kingdom, 2(7), 1-29. Schwartz, S. H., & Rubel, T. (2005). Sex differences in value priorities: cross-cultural and multimethod studies. Journal of personality and social psychology, 89(6), 1010-1028. Seyed Javadin, S.R., & Esfidani, M.R. (2014). Consumer Behavior. Tehran: Tehran University Press. (In Persian) Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks, Calif.; London: SAGE Publications. The Beauty Economy Special Report. (2016). Raconteur Media Ltd. Available in https://www.raconteur.net/infographics/the-global-cosmetics-market, visited 2018 -01-17. Vincent, T.N., & Selvarani, D.C. (2013). Personalvalues approach for a better understanding ofconsumer behaviour. International Journal ofInnovative Research and Development, 2(3), 509-517. Weber, J. M., de Villebonne, J.C. (2002). Differences in purchase behaviour between France and the USA: the cosmetic industry. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 6 (4), 396-407. Wu, P. T., & Lee, C.J. (2016). Impulse buying behavior in cosmetics marketing activities. Total Quality Management & Business Excellence,27(9-10), 1091-1111. Zaribaf, M. & Shameli, N. (2012). Investigating the status of laptop computers among vendors by means of perceived map and laddering techniques; scientific- research quarterly of modern marketing research, 2(3), 121-134.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,091 |