تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,205 |
چالشهای سازمان صداوسیما در مواجهه با مخاطبان با سواد رسانهای بالا در دهکده جهانی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 8، دوره 24، شماره 2، اسفند 1396، صفحه 489-521 اصل مقاله (684.25 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2018.66090 | ||
نویسندگان | ||
سیاوش صلواتیان* 1؛ محمد قلی میناوند2؛ ایمان خدابنده بایگی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت رسانه | ||
چکیده | ||
افزایش سواد رسانهای مخاطب عاملی است که مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه را برای همیشه دگرگون میکند و در نتیجه رسانه نیز باید برای ادامۀ نیل به اهداف و انجام مأموریتهای خود دگرگون گردد. با انتخاب صداوسیما بهعنوان رسانۀ موردنظر در این پژوهش، شناسایی چالشهای ناشی از افزایش سواد رسانهای مخاطبان برای سازمان صداوسیما بهعنوان هدف پژوهش برگزیده شد. برای نیل به هدف پژوهش از روش دلفی استفاده شد. در دور اول دلفی با انجام 21 مصاحبه با خبرگان، 52 چالشِ افزایش سواد رسانهای مخاطبان برای صداوسیما شناسایی شد. در دور دوم و سوم با ارسال پرسشنامه و دریافت 18 پرسشنامه در دور دوم و 15 پرسشنامه در دور سوم 50 چالش از 52 چالش شناساییشده در دور اول به اجماع رسید. کاهش مخاطبان، کمتحمل شدن و افزایش انتظار مخاطبان، افزایش امکان مخالفت مخاطبان با پیامهای دریافتی، کاهش باورپذیری رسانه برای مخاطبان، لزوم افزایش کیفیت فنی تولیدات رسانه، تنزل وجهۀ رسانه، کاهش اثرگذاری رسانه، کاهش درآمدهای تبلیغاتی رسانه، بیاعتمادی به رسانه، عدم تأثیرگذاری رسانه در شرایط حساس، کاهش کنترل رسانه بر افکار عمومی، افزایش هزینههای تولید رسانه، ضرورت وجود نیروهای متخصص در رسانه، لزوم ارتقاء و بهبود روشهای تبلیغی رسانه، دشواری معناسازی برای رسانه، از دست دادن توان هنجارسازی رسانه و اجبار به تعدیل خط قرمزها، افزایش تصور ناکارایی نظام و زیان به اقتصاد داخلی بخشی از مهمترین یافتههای این پژوهش بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛ مخاطب؛ چالش | ||
مراجع | ||
احمدی، ف.، نصیریانی، خ؛ اباذری، پ. (1387). تکنیک دلفی ابزاری در تحقیق. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 177. باهنر، ن؛ چابکی درزابی، ر. (1392، پاییز و زمستان). تحلیل سیاستهای سواد رسانهای در سه نهاد فرهنگی و ارتباطی ایران. دو فصلنامۀ مطالعات میان رشتهای در رسانه و فرهنگ (6)، 1-26. بصیریان جهرمی، ح؛ بصیریان جهرمی، ر. (1385). درآمدی به سواد رسانهای و تفکر انتقادی. فصلنامۀ رسانه (4)، 33. پاتر، ج. (1385). تعریف سواد رسانهای. (ل. کاووسی، تدوین) فصلنامه رسانه (4)، 7-26. شکرخواه، ی. (1385). سواد رسانهای یک مقاله عقیدتی. فصلنامه رسانه (68)، 27-32. کانسیداین، د. (1379). درآمدی بر سواد رسانهای. (ن. بلیغ، مترجم) تهران: اداره کل تحقیق و توسعه صدا. Anthony، C. M. (2009). images of girls and women in the media:a media literacy project to mitigate the influence of beauty product advertising for girls scouts. unpublished master thesis. gonzaga university.
Celot، P. (2009). Study Assessment Criteria for Media Literacy Levels. Brussels: European Commission.
European Commission. (2009). Media Literacy Study the Framework، Annex B for Study Assessment Criteria for Media Literacy Levels. Brussels.
Giraud، I. (2005). how people become media literate and their media habits. unpublished master 's thesis. west virginia university.
Henry، T. (2005، 11 28). Media Influences Explored: What High School Students Say About the Power of Newspapers، Television and Magazines. Phd Dissertation. College Park، Maryland، Unites States of America: University of Maryland (College Park، Md.).
Livingstone. (2004). Adult Media Literacy: A Review of the Research Literature. London: Department of Media and Communication.
Livingstone. (2011). media literacies:Ambitions،Policies،Measures. London: Ofcom.
Mihailidis، P. (2008، 04 22). Beyond Cynicism: How Media Literacy Can Make Students More Engaged Citizens. Phd Dissertation. College Park، Maryland، United States of America: University of Maryland (College Park، Md.).
Taylor، R. (2002). The Implemention of Media Literacy: An Analysis of the Media Literacy Curricula of Ontario،Canada، New South Wales، Australia، England. The University of Southern Mississippi. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |