تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,477 |
نقش رضایت شهروندان بر رفتارهای مثبت شهروندی (مطالعه موردی: شهر مشهد) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 295، دوره 52، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 39-54 اصل مقاله (1013.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2018.245527.1007584 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیم رهنما1؛ لیلی ابراهیمی* 2 | ||
1استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی شاخصهای رضایت شهروند و تأثیر رضایت بر رفتارهای مثبت شهروندی در شهر مشهد است. مطالعات نظری و همچنین تکمیل پرسشنامه به روش جمعآوری اطلاعات و دادههای پژوهش بود. حجم نمونه برای تکمیل پرسشنامه برابر 450 نفر برآورد شد. نتایج آنالیز دادهها برای وضعیت کیفیت ادراکشده نشان داد میانگینهای بهدستآمده برای هر یک از گویهها اختلاف معناداری را با سطح متوسط 3 نشان میدهد و در بیشتر موارد کمتر از سطح متوسط بوده است. بااینحال، نتایج بهدستآمده از آزمون مدل برای بررسی روابط متغیرها به این شرح بود که تأثیر کیفیت ادراکشده در رضایت شهروند با ضریب مسیر43/0 مثبت بود. فرضیة تأثیر رضایت در دلبستگی شهری نیز با ضریب 68/0 بهعنوان بالاترین ضریب مسیر در بین ضرایب تأیید شد. تأثیر منفی رضایت بر قصد ترک و دلبستگی بر قصد ترک بهترتیب با ضرایب 3/0- و 28/0- تأیید شد. همچنین، فرضیههای تأثیر مثبت متغیر رضایت در گفتار مثبت(20/0) و متغیر دلبستگی در گفتار مثبت(33/0) تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی؛ رضایت؛ قصد ترک؛ کیفیت ادراکشده؛ گفتار مثبت | ||
مراجع | ||
10. Diener, E. and Suh, E. (1997). Measuring quality of life: Economic, social, and subjective indicators, Social indicators research, 40(1): 189-216. 11. Firouzmakan, S. and Daneshpour, S.A. (2015). Promotion quality of life by increasing place attachment in public places, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 201: 418-428. 12. Florek, M. (2011). No place like home: Perspectives on place attachment and impacts on city management, Journal of Town & City Management, 1(4): 346-354. 13. Freire, J.R. (2009). ‘Local People’ a critical dimension for place brands. Brand Management, 16(7): 420-438. doi:10.1057/palgrave.bm.2550097 14. Goovaerts, P.; Van Biesbroeck, H. and Van Tilt, T. (2014). Measuring the effect and efficiency of city marketing, Procedia Economics and Finance, 12: 191-198. 15. Hennig-Thurau, T.; Gwinner, K.P. and Gremler, D.D. (2002). Understanding relationship marketing outcomes: an integration of relational benefits and relationship quality, Journal of service research, 4(3): 230-247. 16. Hernández, B.; Hidalgo, M.C.; Salazar-Laplace, M.E. and Hess, S. (2007). Place attachment and place identity in natives and non-natives, Journal of Environmental Psychology, 27(4): 310-319. 17. Higgins, P. and Campanera, J.M. (2011). (Sustainable) quality of life in English city locations, Cities, 28(4): 290-299. doi:https://doi.org/10.1016/j.cities.2011.02.005 18. Hummon, D.M. (1992). Community attachment: local sentiment and sense of place, New York: Plenum. 19. Insch, A. and Florek, M. (2008). A great place to live, work and play: Conceptualising place satisfaction in the case of a city's residents, Journal of Place Management and Development, 1(2): 138-149. 20. Insch, A. and Sun, B. (2013). University students' needs and satisfaction with their host city, Journal of Place Management and Development, 6(3): 178-191. 21. Jaśkiewicz, M. (2015). Place attachment, place identity and aesthetic appraisal of urban landscape, Polish Psychological Bulletin, 46(4): 573-578. 22. Joaquim Araújo de Azevedo, A.; João Ferreira Custódio, M. and Pereira Antunes Perna, F. (2013). “Are you happy here?”: the relationship between quality of life and place attachment, Journal of Place Management and Development, 6(2): 102-119. 23. Kavaratzis, M. (2012). From “necessary evil” to necessity: stakeholders' involvement in place branding, Journal of Place Management and Development, 5(1): 7-19. 24. Kotler, P.; Haider, D.H. and Rein, I.J. (1993). Marketing places: attracting investment, industry, and tourism to cities, states, and nations, New York: Free Press. 25. Kyle, G.; Graefe, A. and Manning, R. (2005). Testing the dimensionality of place attachment in recreational settings, Environment and behavior, 37(2): 155-177. 26. Lam, S.Y.; Shankar, V.; Erramilli, M.K. and Murthy, B. (2004). Customer value, satisfaction, loyalty, and switching costs: an illustration from a business-to-business service context, Journal of the academy of marketing science, 32(3): 293-311. 27. Lepage, A. (2009). The quality of life as attribute of sustainability, The TQM Journal, 21(2): 105-115. 28. Luque-Martinez, T.; Del Barrio-García, S.; Ibáñez-Zapata, J.Á. and Molina, M.Á.R. (2007). Modeling a city’s image: The case of Granada, Cities, 24(5): 335-352. 29. Marans, R.W. (2015). Quality of urban life & environmental sustainability studies: Future linkage opportunities, Habitat International, 45: 47-52. 30. Martínez, L.; Short, J. and Ortíz, M. (2015). Citizen satisfaction with public goods and government services in the global urban south: A case study of Cali, Colombia, Habitat International, 49: 84-91. 31. Merrilees, B.; Miller, D. and Herington, C. (2012). Multiple stakeholders and multiple city brand meanings. European Journal of Marketing, 46(7/8): 1032-1047. 32. Nigro, H.O. and Císaro, S.E.G. (2016). The citizen satisfaction index: Adapting the model in Argentine cities, Cities, 56: 85-90. 33. Peterson, R.A. (1994). A meta-analysis of Cronbach's coefficient alpha, Journal of consumer research, 21(2): 381-391. 34. Pop, C.-M.; Băbuţ, R. and Dabija, D.-C. (2015). Citizens’ satisfaction with tariffs and methods of payment for services provided by local public authorities. Empirical evidence in Romaniam, Procedia Economics and Finance, 32: 1608-1621. 35. Qu, H.; Kim, L.H. and Im, H.H. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image, Tourism management, 32(3): 465-476. 36. Seik, F.T. (2000). Subjective assessment of urban quality of life in Singapore (1997–1998), Habitat International, 24(1): 31-49. 37. Smith, J.W. and Moore, R.L. (2012). Place attachment and recreation demand on the west branch of the Farmington River. Paper presented at the CL Fisher & CE Watts, Jr.(Chair), Department of Agriculture, Forest Service, Northern Research Station: Symposium conducted at the meeting of the Northeastern Recreation Research Gen. Tech. Rep. NRS, Newtown Square, PA: US. 38. Taecharungroj, V. and Taecharungroj, V. (2016). City ambassadorship and citizenship behaviours: Modelling resident behaviours that help cities grow, Journal of Place Management and Development, 9(3): 331-350. 39. Twigger-Ross, C.L. and Uzzell, D.L. (1996). Place and identity processes, Journal of Environmental Psychology, 16(3): 205-220. 40. Ujang, N. and Zakariya, K. (2015). Place Attachment and the Value of Place in the Life of the Users, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 168: 373-380. 41. Vykoukalová, Z.; Pavlíčková, H.; Čeněk, J. and Smolík, J. (2016). Satisfaction with the quality of life in Brno: A perception survey, Kontakt, 18(3): e203-e209. 42. Węziak-Białowolska, D. (2016). Quality of life in cities–Empirical evidence in comparative European perspective, Cities, 58: 87-96. 43. Zenker, S. (2009). Who's your target? The creative class as a target group for place branding, Journal of Place Management and Development, 2(1): 23-32. 44. Zenker, S. (2011). How to catch a city? The concept and measurement of place brands, Place Management and Development, 4(1): 40-52.doi:10.1108/17538331111117151 45. Zenker, S. and Martin, N. (2011). Measuring success in place marketing and branding, Place Branding and Public Diplomacy, 7(1): 32-41. 46. Zenker, S.; Petersen, S. and Aholt, A. (2013). The Citizen Satisfaction Index (CSI): Evidence for a four basic factor model in a German sample, Cities, 31: 156-164. 47. Zenker, S. and Rütter, N. (2014). Is satisfaction the key? The role of citizen satisfaction, place attachment and place brand attitude on positive citizenship behavior, Cities, 38: 11-17.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 679 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |