تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,754 |
تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 1، 1397، صفحه 121-144 اصل مقاله (405.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.218674.2322 | ||
نویسندگان | ||
زهره دهدشتی شاهرخ* 1؛ پدرام بهیار2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه بهدلیل نقش شایان توجه جوامع مجازی در جنبههای مختلف کسبوکار، رقابت زیادی بین آنها برای جذب کاربر وجود دارد، بنابراین مطالعاتی که بتواند عوامل مؤثر بر مشارکت مصرفکنندگان در این محیطها را مشخص کند، بیش از پیش در کانون توجه متخصصان و فعالان این بخش قرار گرفته است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی است. به همین منظور در این پژوهش تلفیقی (کیفی و کمی) ابتدا در بخش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای با خبرگان انجام گرفت و بهکمک تکنیک تحلیل محتوا عوامل مؤثر بر مشارکت مصرفکنندگان در جوامع مجازی شناسایی شد و در مرحلۀ بعد، به آزمون کمی مدل طراحیشده اقدام گردید. نتایج کمی پژوهش نشان داد عوامل فردی و اجتماعی بهخصوص مواردی که بهصورت اکتشافی شناسایی شدهاند، اهمیت ویژهای در مشارکت دارند. عوامل فردی اکتشافی شامل نوع شخصیت، تخصص شغل و کمبودهای فضای حقیقی هستند و عوامل اجتماعی شناساییشده از تأثیر هنجارهای ذهنی، هنجارهای گروهی و هویت اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی حکایت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمایل؛ رفتار مشارکتی؛ هنجارهای ذهنی؛ هنجارهای گروهی؛ هویت اجتماعی | ||
مراجع | ||
داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. (چاپ اول).تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی. روشندل اربطانی، طاهر (1395). تأثیر شبکههای اجتماعی در بهبود وفاداری و ارتباط مشتری ـ برند (مطالعۀ موردی: برند لپتاپ). مدیریت بازرگانی، 8(3)، 606-587. صادق، محمد هادی؛ شاهحسینی، محمد علی (1394). تعیین ویژگیهای مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان اینترنت پرسرعت در ایران. مدیریت بازرگانی، 7(2)، 444-427. ظهور، علیرضا؛ کریمی موثقی، حسین (1382). تحلیل اطلاعات در مطالعات کیفی. فصلنامۀ اصول بهداشت روانی، 6(19 و 20)، 113-107. مانیان، امیر؛ رونقی، محمد حسین (1394). ارائۀ چارچوب جامع پیادهسازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب. فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، 7(4)، 920-901. References Abercrombie, N. & Longhurst, B. (2007). The Penguin dictionary of mediastudies. London: Penguin Books.
Ashford, J.B. & Lecroy, C.W. (2013). Human behavior in the social environment. A multidimensional perspective. Belmont: Brooks/Cole.
Babbie, E. (1992). The practice of social research, New York, Macmillan.
Bagozzi, R.P. & Dholakia, U.M. (2002). Intentional social action in virtual communities. Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2-21.
Bagozzi, R.P. & Lee, K.H. (2002). Multiple routes for social influence: the role of compliance, internalization, and social identity. Social Psychology Quarterly, 65(3), 226-247.
Bagozzi, R.P. (1992). The self-regulation of attitudes, intentions, and behavior. Social Psychology Quarterly, 55(2), 178-204.
Bagozzi, R. P., Dholakia, U. M., & Pearo, L. K. (2007). Antecedents and Consequences of Online Social Interactions. Media Psychology, 9(1), 77- 114.
Baumeister, R.F. (1998). The self. In D. T. Gilbert, S. R. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (pp. 680–740). New York: McGraw-Hill.
Bratman, M.E. (1997). I intend that we J. In G. Holmstrom- Hintikka, & R. Tuomela (Eds.), Contemporary action theory, vol. 2 (pp. 49– 63). Dordrecht, the Netherlands, Kluwer.
Chase, L., & Knebl, K. (2011). The social media sales revolution. New York: McGraw-Hill. ISBN: 978-0071768504.
Chau, E., Lin, C. & Huang, H. (2016). Fairness and devotion go far: Integrating online justice and valueco-creation in virtual communities. International Journal of Information Management, 36(1), 60–72.
Cheung, C.M.K. & Lee, M.K.O. (2010). A theoretical model of intentional social action in online social networks. Decision Support System, 49 (1), 24–30.
Christy, M.K., Cheung, P.C., & Matthew K.O. (2011). Online social networks: Why students use Facebook? Computers in Human Behavior, 27(4), 1337-1343.
Chung, D. S. & Kim, S. (2008). Blogging activity among cancer patients and their companions: Uses, gratifications, and predictors of outcomes. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59(2), 297–306.
Davari, A. & Rezazadeh, A. (2013). Structural equational models with PLS Software. (in Persian)
Dholakia, U.M., Bagozzi, R.P., & Pearo, L.K. (2004). A social influence model of consumer participation in network- and small group based virtual communities. International Journal of Research in Marketing, 21(3), 241-263.
Eagly, A.H. & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich.
Flanagin, A.J. & Metzger, M.J. (2001). Internet Use in the Contemporary Media Environment. Human Communication Research, 27(1), 153-181.
Fornell, C. & Larcker, D.F. (1981). Evaluation structural equation models with unobserved variables and measurement error. Journal of Marketing Research. 18(1), 39-50.
Hars, A. & Ou, S. (2002). Working for Free? – Motivations of Participating in Open Source Projects. International Journal of Electronic Commerce, 6 (3), 25-39.
Holloway, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitative research in nursing and healthcare. (3rd ed). Chichester,West Sussex, U.K., Ames, Iowa: Wiley-Blackwell.
Hsieh, H- F., Shanon, & Sara, E. (2005). Three Approaches to Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
Kelman, H.C. (1958). Compliance, identification, and internalization: three processes of attitude change. Journal of Conflict Resolution, 2(1), 51-60.
Kinnally, W., Lacayo, A., McClung, S. & Sapolsky, B. (2008). Getting up on the down-load: College students’ motivations for acquiring music via the web. New Media & Society, 10(6), 893–913.
Leung, L. (2007). Unwillingness-to-communicate and college students’ motives in SMS mobile messaging. Telematics and Informatics, 24(2), 115–129.
Manian, A. & Ronaghi, M.H. (2015). A Comprehensive Framework for E-marketing Implementation by Meta-Synthesis Method Journal of Business Management, 7(4), 901-920. (in Persian)
Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum, Qualitative Social Research, 1(2). Retrieved March 10, 2005, from http://www.qualitative- research. net/ fqs-texte/2-00/02-00 mayring-e.htm
McKenna, K.Y. & Bargh, J.A. (1999). Causes and consequences of social interaction on the Internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249–269.
Meyrowitz, J. (2002). Media and behavior—A missing link. In McQuail’s reader in Mass communication theory. London: Sage Publications Ltd.
O’Murchu, I., Breslin, J. G. & Decker, S. (2004). Online Social and Business Networking Communities. SWWC'04 Proceedings of the 2004 International Conference on Application of Semantic Web Technologies to Web Communities, Valencia, Spain — August 23 – 27.
Oliveira, M.J. & Huertas, M.K.Z. (2015). Does Life Satisfaction influence the intention (We-Intention) to use Facebook? Computers in Human Behavior, 50, 205–210.
Perugini, M. & Bagozzi, R.P. (2004). The distinction between desires and intentions. European Journal of Social Psychology, 34(1), 69-84.
Roshandel, F. (2017). Role of social networks websites in improvement of customer relationship and brand. Journal of Business Management, 8(3), 587-606. (in Persian) Sadegh, M.H., & Shahosseini, M.A. (2015). Determining effective characteristics on ADSL internet users’ behavior in Iran. Journal of Business Management, 7(2), 427-444. (in Persian)
Shen, A.X.L., Cheung, C.M.K., Lee, M.K.O. & Chen, H. (2010). How social influence affects we-intention to use instant messaging: the moderating effect of usage experience. Information Systems Frontier, 13(2), 157-169.
Sledgianowski, D. & Kulviwat, S. (2009). Using social network sites: the effects of playfulness, critical mass and trust in a hedonic context. Journal of Computer Information Systems, 49(4), 74-83.
Taleghani, M. & Mehdizadeh, M. (2015). Investigate the effect of moderating role of E-marketing on relationship between marketing capabilities and performance of companies. Journal of Business Management, 8(2), 355-374.
Tuomela, R. (1995). The importance of us: A philosophical study of basic social notions. Stanford: Stanford University Press.
Tuomela, R. (2005). We-intention revisited. Philosophical Studies, 125(3), 327-369.
Wang, Y. (2013). Customers’ perceived benefits of interacting in a virtual brand community in China. Journal of Electronic Commerce Research, 14(1), 49-66.
Wellman, B. & Gulia, M. (1999). Net-surfers don’t ride alone: Virtual communities as communities. In B. Wellman (Ed.), Networks in the global village: Life in contemporary communities (pp. 331–366). Boulder, CO 7 Westview Press.
Zahor, A., & Karimi, M.H. (2003). Information analysis in qualitative studies, Journal of mental health principles, 19(20), 107-113. (in Persian)
Zhou, T. (2011). Understanding online community user's participation: a social influence perspective. Internet Research, 21(1), 67-81.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,077 |