![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,636 |
کشف اندیشه انیمیشن هزار و پانصد ساله ایرانی در تاق بستان کرمانشاه ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 2، تیر 1397، صفحه 15-22 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.65724 | ||
نویسنده | ||
محمد عارف* | ||
هیات علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر می کوشد به بررسی تابلو سنگی هزار و پانصد ساله ایرانی" شکار گراز" در منطقه ی کرمانشاه ایران بپردازد. این تابلو به طول 5 متر و عرض 4 متر در بدنه کوهی در ناحیه ی تاق بستان کرمانشاه ایران کنده کاری شده که متعلق به دوره امپراتوری ساسانیان است. یافته ها نشان می دهد که این تابلو سنگی، نمونه ای از ایده انیمیشن(پویا نمایی) ایرانی است که تاکنون از نگاه ژرف پژوهشگران ایران و جهان غافل مانده است. اگر چه گیرشمن، کریستین سن و شین جی فوکای اشاراتی به نوع سنگ نگاری آن داشته اند. اما به اندیشه انیمیشن در آن اشاره نکرده اند. سابقه هنر انیمیشن در جهان به سال 1892 پاریس بر می گردد. پیش از این در هیچ مقاله، کتاب و یا دایره المعارفی از وجود انیمیشن باستانی اشاره ای مستند نشده است. تنها سند ماندگاری که سابقه انیمیشن پنج هزار ساله ایرانی را مطرح کرده و بی هیچ بازتاب جهانی مسکوت مانده، نقاشی متحرک درخت آسوریک در شهر سوخته زابل است. این مقاله با تکیه بر روش اسنادی، کتابخانه ای، مطالعات میدانی و استفاده از فن آزمایشگاهی در کارگاه انیمیشن و عکاسی دانشگاه به کشف ایده انیمیشن 1500 ساله ایرانی اهتمام ورزیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران باستان؛ انیمیشن؛ تاق بستان؛ سنگ نگاره؛ ساسانیان؛ انسان شناسی | ||
مراجع | ||
آریانپور، امیر اشرف (1386)، تاق بستان، نقشها و سازهایش، مجله هنر موسیقی، شماره 79، صص 30- 35. آل داوود، صدیقه (1380)، تاق بستان، نمونه ای از نگاره های ساسانی، مجله زمان، شماره 44 ، صص 57-58. براکت، اسکار گروس (1363)، تاریخ تئاتر جهان، مترجم هوشنگ آزادی ور، انتشارات نقره، تهران. بندازی، جیان آلبرتو (1385)، یکصد سال سینمای انیمیشن، مترجم سعید توکلیان، انتشارات صدا و سیما، تهران. بیضایی، بهرام (1379)، نمایش در ایران، چاپ دوم، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، تهران. حامی، احمد(2535)، بغ مهر، انتشارات داورپناه، تهران. دیاکونوف، م. میخاییل (1384)، تاریخ ایران باستان، مترجم روحی ارباب، چاپ پنجم، انتشارات علمی فرهنگی، تهران. عارف، محمد (1393)،کمیجان، سرزمین شگفت انگیز تات ها و مادها" انسان شناسی نمایش"، چاپ سوم، انتشارات ناییری، تهران. کریستین سن، آرتور (1384)، ایران در زمان ساسانیان، چاپ چهارم، ترجمه رشید یاسمی، نشر صدای معاصر، تهران. کویاجی، جهانگیر کوورجی (1382)، آیینها و افسانههای ایران و چین باستان، مترجم جلیل دوست خواه، انتشارات علمی فرهنگی، تهران. گدار، آندره (1358)، هنر ایران، ترجمه بهروز حبیبی، دانشگاه ملی، تهران. گیرشمن، رومن (1386)، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، انتشارات نگاه، تهران. معین، محمد (1363)، فرهنگ فارسی، امیرکبیر، تهران. ملک پور، جمشید (1364)، تاریخ نمایش در جهان، انتشارات کیهان، تهران. مورگان، لویس هنری (1374)، جامعه باستان، ترجمه محسن ثلاثی، نشر مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران. هرتسفلد، ارنست (1354)، تاریخ باستانشناسی ایران بر بنیاد باستان شناسی، ترجمه علی اصغر حکمت، انتشارات انجمن آثار ملی، تهران. Fukai, Shinji (1984), Taqi-Bostan, IV text, Institute of Oriental culture, University of Tokyo. Jeroussalimakaja (1978), Le cafetan aux Simorgh du tom beau de mochtchevaja Balka (Caucasia Septentional), Studio Iranian: ca, Vol. V11, Face. 2, pp. 183-211. Katsumi, Tanab (1984), Taqi-Bostan, IV text, Institute of Oriental culture, Tokyo University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 823 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,423 |