تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,575 |
تحلیل چارچوب بندی تصویر ایران در مطبوعات برجستۀ ترکیه | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 3، دوره 24، شماره 2، اسفند 1396، صفحه 377-405 اصل مقاله (926.68 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2018.65470 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا عاملی1؛ علی حاجی محمدی* 2 | ||
1استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در دنیای بهشدت جهانیشدۀ امروزی، ملتها و دولتها نیازمند ارائۀ یک تصویر مشخص به بقیه ملتها و فرهنگها هستند و رسانه نقش مهمی در این فرایند دارد. نظریۀ تصویر و رسانه با تأکید بر روشهای تحلیل تصویر کشور، چارچوب تحلیلی و مفهومی مناسبی برای تحلیل تصویر ایران در متن مطبوعات برجستۀ ترکیه در یک دورۀ طولانی فراهم میکند. تحلیل نشان داد که مردم و دولت، چارچوب عمدۀ تصویر ایران هستند. بیشتر تصویر منفی ایران مربوط به توریسم و دولت است. تصویر منفی دولت مختلف بوده و نگرش منفی نسبت به توریسم و ابعاد آن روند ثابتی داشته است. رقیب و همکار، گفتمان غالب مطبوعات ترکیه دربارۀ ایران بود. تصویر ایران با ابعاد مختلف، لحن و نگرش و گفتمان در مطبوعات برجستۀ ترکیه نسبت به ایران در طی زمان و طبق روابط دو جانبه و تحولات منطقه تغییر یافته است. در نهایت، توصیههایی برای بهبود کیفیت تصویر و تصویر واقعی ایران در جامعۀ ترکیه ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر کشور؛ تصویر ایران؛ روزنامههای ترکیه؛ تحلیل چارچوببندی | ||
مراجع | ||
- پرس، الیزابت ام (1393) اثرات رسانهای و جامعه، مترجمان: مهدی منتظر قائم و احسان شاهقاسمی، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. - مک نیر، برایان (1392) مقدمهای بر ارتباطات سیاسی، ترجمۀ مهدی کاظمی، انتشارات همشهری. - داوداوغلو، احمد (1391) عمق راهبردی: موقعیت ترکیه در صحنۀ بینالمللی، ترجمۀ محمدحسین نوحینژاد ممقانی، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر. - سیف الدینی، سالار (1394) ترکیه و رسانههای ایران، تنش یا تعامل، روزنامۀ ایران، قابل دسترس در - Anholt, S. (2007). Competitive identity: The new brand management for nations, cities and regions. Journal of Brand Management, 14(6), 474-5.
- Anholt, S. (2009). "The media and international image." Place Branding and Public Diplomacy 5 (3): 169-179.
- Aras, B., & Polat, R. K. (2008). From conflict to cooperation: Desecuritization of Turkey's relations with Syria and Iran. Security Dialogue, 39(5), 495-515.
- Brewer, P. R., Graf, J., & Willnat, L. (2003). Priming or framing media influence on attitudes toward foreign countries. Gazette, 65(6), 493-508.
- Cao, Q. (2007). China through western eyes. A case study of the BBC television documentary roads to Xanadu. European Journal of East Asian Studies, 6(2), 275-297.
- Choi, J. (2006). Framing the National Image of North Korea in the US News Media”. In Conference Paper—International Communication Association (PDF).
- Chyi, H. I., & McCombs, M. (2004). Media salience and the process of framing: Coverage of the Columbine school shootings. Journalism & Mass Communication Quarterly, 81(1), 22-35.
- Dag, H. (2013). Peace journalism or war journalism? A comparative analysis of the coverage of Israeli and Turkish newspapers during the Gaza flotilla crisis, Doctoral dissertation, Concordia University.
- Dell'Orto, G., Dong, D., Schneeweis, A., & Moore, J. (2004). The impact of framing on perception of foreign countries. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 25(2), 294-312.
- Dovidio, J. F., Glick, P. E., & Rudman, L. A. (2005). On the nature of prejudice: Fifty years after Allport. Blackwell Publishing.
- Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm.Journal of communication, 43(4), 51-58.
- Galtung, J., & Ruge, M. H. (1965). The structure of foreign news the presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in four Norwegian newspapers. Journal of peace research, 2(1), 64-90.
- Giffard, C. A., & Rivenburgh, N. K. (2000). News agencies, national images, and global media events. Journalism & Mass communication quarterly, 77(1), 8-21.
- Graber, D. A. (2002) Mass media and American politics (p. 431). Washington, DC: CQ Press
- Grix, J., & Lacroix, C. (2006). Constructing Germany's Image in the British Press: An Empirical Analysis of Stereotypical Reporting on Germany. Journal of Contemporary European Studies, 14(3), 373-392.
- Gudykunst, W. B. (Ed.). (2003). Cross-cultural and intercultural communication. Sage.
- Hanan, M. A. (2006) The Media-foreign Policy Relationship: Pakistan's Media Image and US Foreign Policy, Unpublished doctoral dissertation, York University, Canada.
- Hortacsu, N., & Ertürk, E. M. (2003). Women and Ideology: Representations of Women in Religious and Secular Turkish Media1. Journal of Applied Social Psychology, 33(10), 2017-2039.
- Izcaray, F., & McNelly, J. T. (1986) International news exposure and national images in a third world setting, Journalism Quarterly 63 (3): 546-553.
- Kamalipour, Y. High school students' perceptions of the Middle East. Danesh Bulletin, 3(4), 29-32.
- Kaya, R., & Çakmur, B. (2010). Politics and the mass media in Turkey. Turkish Studies, 11(4), 521-537.
- Kemming, J. D., & Sandikci, Ö. (2007). Turkey's EU accession as a question of nation brand image. Place Branding and Public Diplomacy, 3(1), 31-41.
- Kunczik, M. (1997). Images of nations and international public relations. Lawrence Erlbaum.
- Kunczik, M. (2002). Globalisation: News media, images of nations and the flow of international capital with special reference to the role of rating agencies.Journal of International Communication, 8(1), 39-79.
- Lee, C. (2003). Post, times highlight government's war efforts. Newspaper Research Journal, 24(1), 190-203.
- Li, X., & Chitty, N. (2009). Reframing national image: A methodological framework. Conflict and Communication Online, 8(2), 1-11.
- Manheim, J. B., & Albritton, R. B. (1994). Changing national images: International public relations and media agenda setting. American Political Science Review, 78(03), 641-657.
- Martin, I. M., & Eroglu, S. (1993). Measuring a multi-dimensional construct: country image. Journal of business research, 28(3), 191-210.
- McCurdy, D. (2008). Turkish-Iranian Relations: When Opposites Attract. Turkish Policy Quarterly, 7(2), 87-106.
- Miller, J. D. (2013). The American people and science policy: The role of public attitudes in the policy process. Elsevier.
- Özcan, N. A., & Özdamar, Ö. (2010). Uneasy neighbors: Turkish-Iranian relations since the 1979 Islamic revolution. Middle East Policy, 17(3), 101.
- Park, B. (2013). Modern Turkey: People, State and Foreign Policy in a Globalised World. Routledge.
- Passow, T., Fehlmann, R., & Grahlow, H. (2005). Country reputation—From measurement to management: The case of Liechtenstein. Corporate Reputation Review, 7(4), 309-326.
- Saleem, N. (2007). US media framing of foreign countries image: An analytical perspective. Canadian Journal of Media Studies, 2(1), 130-162.
- Sinkaya, B. (2012). Rationalization of Turkey-Iran Relations: Prospects and Limits. Insight Turkey, 14(2), 137.
- Smith, T. W. (2005). Between Allah and Atatürk: Liberal Islam in Turkey. The International Journal of Human Rights, 9(3), 307-325.
- Sözeri, C., & Güney, Z. (2011). The political economy of the media in Turkey: A sectoral analysis. TESEV Publications.
- Stock, F. (2009). Identity, image and brand: A conceptual framework. Place Branding and Public Diplomacy, 5(2), 118-125.
- Taylor, P. (2002). Global communications, international affairs and the media since 1945. Routledge.
- Trivundza, I. T. (2004). Orientalism as news Pictorial representations of the US attack on Iraq in Delo. Journalism, 5(4), 480-499.
- Tunç, A. (2010). Mediated justice: Turkish newspapers’ coverage of controversial criminal cases. Turkish Studies, 11(4), 643-661.
- Wanta, W., Golan, G., & Lee, C. (2004). Agenda setting and international news: Media influence on public perceptions of foreign nations. Journalism & Mass Communication Quarterly, 81(2), 364-377.
- Wendt, A. (1992). Anarchy is what states make of it: the social construction of power politics. International organization, 46(02), 391-425.
- Williams, M. C. (2003). Words, images, enemies: securitization and international politics. International studies quarterly, 47(4), 511-531.
- Wu, H. D. (2003). Homogeneity around the world? Comparing the systemic determinants of international news flow between developed and developing countries. International Communication Gazette, 65(1), 9-24.
- Yang, S. U., Shin, H., Lee, J. H., & Wrigley, B. (2008). Country reputation in multidimensions: Predictors, effects, and communication channels. Journal of Public Relations Research, 20(4), 421-440. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 556 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 320 |