تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,343 |
واکاوی بنیان های ادبی و فلسفی در اپراهای واگنر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 23، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 25-34 اصل مقاله (702.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.136205.614882 | ||
نویسندگان | ||
محسن نورانی* 1؛ احمدرضا اسماعیلی2 | ||
1کارشناس ارشد آهنگ سازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد آهنگ سازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از نگارش این مطالعه جستاری دربارة بنیانهای ادبی و فلسفی اپراهای واگنر است. اهمیتِ پرداختن به موضوع این مطالعه در این است که اپراهای واگنر شاخصترین آثار موسیقاییِ ویاند. برای دستیابی به چرایی و چگونگی بهرهگیری واگنر از عناصر گوناگون موسیقایی، ناگزیر به مطالعة مواردی هستیم که شالودههای اندیشگی این هنرمند را شکل دادهاند. در این مطالعه از الگوهای همزمانی و درزمانی در زندگی موسیقایی واگنر استفاده شده است. در این الگوها ادبیات و فلسفه از اهم مواردی هستند که به طور خاصـ در کنار موارد فراوان دیگر، همچون سیاست و مذهبـ نوعِ نگرش و پایههای جهانبینیِ واگنر را بنیان نهادهاند. همچنین، از این رهگذار است که میتوان ابداعات بیبدیل موسیقایی او را نظیر خلق و استفاده از لایتموتیف، خطوط آوازی، هارمونی بدیع، تنوع ارکستراسیون، و حتی اندیشه و ساخت تالار مخصوص برای اجرای اپراهای سترگش را بیشتر درک کرد و دریافت که وی برای رسیدن به آرمانهای ذهنی و نمایش دغدغههای فلسفی و زیباشناسانة خویش چگونه به ساختارشکنی در اغلب عناصر موسیقی اپرایی دست زده است. بدون شک، در این راه نقش افراد مهمی همچون شوپنهاور و نیچه در فلسفه، هاینه در ادبیات، و یوهان سباستیان باخ و بتهوون در حوزة موسیقی را نمیتوان نادیده انگاشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اپرا؛ ادبیات نمایشی؛ اسطوره؛ فلسفه؛ واگنر | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1391). حقیقت و زیبایی، انتشارات مرکز، تهران.احمدی، بابک (1392). خاطرات ظلمت، انتشارات مرکز، تهران. آدامز، لوری (1392). روششناسی هنر، ترجمة علی معصومی، انتشارات مؤسسة فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران. ایرانیصفت، زهرا (1390). نقد هنری، انتشارات مهر سبحان، مجموعه کتابهای کمکآموزشی پژوهش هنر ماهان، تهران. توخ، ارنست (1381). نیروهای شکلپذیر در موسیقی، ترجمة محسن الهامیان، انتشارات گشایش، تهران. دلاموته، دیتر (1383). آموزش هارمونی و تاریخ تحول آن، ترجمة پرویز منصوری، انتشارات امیندژ، تهران. زندباف، حسن (1387). موسیقی کلاسیک در سدة بیستم، انتشارات روزنه، تهران. ژیمنز، مارک (1393). زیباییشناسی چیست؟، ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی، نشر ماهی، تهران. شهباز، حسن (1357). افسانههای اپرا، انتشارات امیرکبیر، تهران. صفوت، داریوش (1386). هشت گفتار دربارة فلسفۀ موسیقی، انتشارات کتابسرای نیک، تهران. فریمن، جان و. (1389). 68 داستان اپرا، ترجمة تبسم آتشینجان، انتشارات روزنة کار، تهران. کامکار، هوشنگ (1380). موسیقی کلاسیک و رومانتیک، انتشارات دانشگاه هنر، تهران. کیمیین، راجر (1387). درک و دریافت موسیقی، ترجمة حسین یاسینی، انتشارات چشمه، تهران. گودرزپور عراق، افسون (1388). تطبیق دو اثر منظوم تریستان و ایزولد اثر گوتفرید فون اشتراسبورگ و ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی، فصلنامة مطالعات نقد ادبی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران، دورۀ 4، ش 14: 56-76. واحددوست، مهوش (1389). رویکردهای علمی به اسطورهشناسی، انتشارات سروش، تهران. وایت، اسکات و مایکل کوین (1389). واگنر، ترجمة شراره نادری مقدم، انتشارات مؤسسة فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,080 |