تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,552 |
تعداد مقالات | 70,715 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,607,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,814,287 |
بازنمایی مضامین مذهبی در انیمیشن با بررسی الگوهای بهکارگرفته شده در آثار ژاپنی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 1-12 اصل مقاله (859.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.242877.615132 | ||
نویسندگان | ||
سعیده سادات موسوی* 1؛ سید سعید احمدی زاویه2؛ محمدرضا حسنایی3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه انیمیشن، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نگارندگان در این مطالعه بر آناند تا به بررسی ویژگیهای در داستانهای کمیک و انیمیشنهای ژاپنی (مانگا و انیمه) بپردازند؛ آثاری که دارای کیفیت دینیاند و توانستهاند به تولید انیمیشنهایی با مضمون مذهبی منجر شوند؛ انیمیشنهایی که نهتنها آموزنده، بلکه سرگرمکننده و پُرمخاطب نیز بودهاند. از این رو، این آثار در چارچوب نظریة رمزگذاری/ رمزگشایی استوارت هال مطالعه شدهاند. در این مطالعه نشان داده میشود که در روند بهکارگیری مضامین دینی در تولید انیمیشن، برخی هنرمندان و کارگردانان تلاش میکنند تا جهانبینی و ارزشهای مورد قبول خود یا جامعه را به مخاطب منتقل کنند؛ در حالی که این امکان وجود دارد که برداشت مخاطب از پیام اثر متفاوت از آن چیزی باشد که موردنظر تولیدکنندگان بوده است. از سوی دیگر، با توجه به غنای واژگان و مضامین دینی، این امکان نیز فراهم آمده است تا المانهای مذهبی در آثار غیردینی صرفاً با هدف سرگرمکنندهساختن اثر بهکار روند؛ اما به خوانش دینی آثار منجر شده است. نگارندگان در این تحقیق بر آناند، با تکیه بر نظریة دریافت مخاطب، به معرفی الگوهایی تازه برای بهتصویرکشیدن ایدههای مذهبی در انیمیشن بپردازند. بنابراین، این مطالعه میتواند به عنوان مقدمهای بر بهکارگیری روشهای جدید در تصویرپردازی مذهبی در صنعت انیمیشن کشور در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمه؛ انیمیشن؛ ژاپن؛ دین؛ مانگا | ||
مراجع | ||
Berndt, Jaqueline (2006). Reading Manga: Local and Global Perceptions of Japanese Comics, University of Leipzig, Leipzig.
Bouissou, Jean-Marie (2010). Manga: A Historical Overview, in Manga: An Anthology of Global and Cultural Perspectives, ed. Johnson-Woods, Toni, Continuum Books, New York.
Brenner, Robin E. (2007). Understanding Manga and Anime, Libraries Unlimited, USA.
Brown, Steven T. (2006). Cinema Anime, Palgrave MacMillan, New York.
Craig, Timothy (2000). Japan Pop! Inside the World of Japanese Popular Culture, M.E. Sharpe, New York.
Chidester, David (2005). Authentic Fakes: Religion and American Popular Culture, University of California Press, Berkeley.
During, Simon (2007). The Cultural Studies Reader, Routledge, London.
Fielding, Julien R. (2008). Discovering World Religions at 24 Frames Per Second, Scarecrow Press, Lanham.
Gardner, Richard A. (2008). Aum Shinrikyo and a Panic about Manga and Anime, in Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime, ed. MacWilliams, Mark W., M.E. Sharpe, USA, pp. 200-218.
Geraci, Robert M. (2006). Spiritual Robots: Religion and Our Scientific View of the Natural World, Retrieved from home.manhattan.edu/~robert.geraci/ spiritual_robots_preprint. pdf.
Hall, Stuart (1980). “Encoding/Decoding” In Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Lowe, and Paul Willis, eds. Culture, Media, Language, Hutchinson, London, pp. 128-138.
Hall, Stuart and Evans, Jessica (2003). Visual Culture: The Reader, Sage, London.
Harris, D.J. (2012). Prince of Media: The Anime Cartoon Attack, CrossBooks, Bloomington.
Hoover, Stewart M. (2001). Visual Religion in Media Culture, in Morgan, David and Sally Promey, eds., The Visual Culture of American Religions, University of California Press, Berkeley.
Inoue, Nobutaka (1995). Johoka Shakai no Otoshiana, in Nani ga Oumu o umidashita ka, [Eng: Pitfalls of the Information Society, in Causes-The birth of Aum], ed. Asahi Shimbunsha, 48-57. Tokyo.
Ito, Kinko (2008). Manga in Japanese History, in Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime, ed. MacWilliams, Mark W., M.E. Sharpe, USA, pp. 26-47.
Johnson-Woods, Toni (2010). Manga: An Anthology of Global and Cultural Perspectives, Continuum Books, New York.
Lamarre, Thomas (2009). The Anime Machine: A Media Theory of Animation, University of Minnesota Press, Minneapolis.
MacWilliams, Mark W. (2000). Japanese Comic Books and Religion: Osamu Tezuka's Story of the Buddha, in Japan Pop! Inside the World of Japanese Popular Culture, ed. Craig, Timothy, M.E. Sharpe, New York.
MacWilliams, Mark W. (2008). Japanese Visual Culture, M.E. Sharpe, USA.
Napier, Susan J. (2005). Anime from Akira to Howl’s Moving Castle, Palgrave MacMillan, NewYork.
Osmond, Andrew (1998). Nausicaa and the Fantasy of Hayao Miyazaki, SF journal Foundation, 72: 57-81.
Pandey, Rajyashree (2008). Medieval Genealogies of Manga and Anime Horror, In Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime, ed. MacWilliams, Mark W., M.E. Sharpe, USA, pp. 219-236.
Procter, James (2004). Stuart Hall, Routledge, London.
Schodt, Frederik L. (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics, Kodansha International, New York.
Schodt, Frederik L. (1996). Dreamland Japan: Writings on Modern Manga, Stonebridge Press, Berkeley.
Thomas, Jolyon Baraka (2012). Drawing on Tradition, Manga, Anime and Religion in Contemporary Japan, University of Hawai’i Press, Honolulu.
Yamanaka, Hiroshi (2008). The Utopian “Power to Live”: The Significance of the Miyazaki Phenomenon, in Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime, ed. MacWilliams, Mark W., M.E. Sharpe, USA, pp. 237-255.
Zuckerman, Phil (2007). Atheism: Contemporary Rates and Patterns, From “the Cambridge Companion to Atheism”, University of Cambridge Press.
فیلمشناسیImakake, Isamu, Laws of Eternity, 2006.
Matsumoto,Leiji & Ishiguro,Noboru, Space Battleship Yamato, 1974-1975.
Miyazaki,Hayao, Nausicaa of the Valley of the Wind, 1984.
Miyazaki,Hayao&Takahata,Isao & Hayakawa,Keiji, Conan, The Boy of the Future, 1978.
Miyazaki, Nagisa, Negima! Magister Negi Magi, 2005. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,018 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,468 |