تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,899 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,090 |
رابطۀ رهبری اصیل و شفافیت سازمانی (مورد مطالعه: ادارۀ کل راه و شهرسازی استان کرمان) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 4، دی 1396، صفحه 767-788 اصل مقاله (259.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2018.133108.1006565 | ||
نویسندگان | ||
مژگان درخشان1؛ سیروس قنبری2؛ خلیل زندی* 3؛ حامد سیف پناهی4 | ||
1استادیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
2دانشیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3دانشآموختۀ دکتری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
4کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ بین رهبری اصیل و شفافیت سازمانی بود. روش پژوهش به صورت توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ستادی ادارهکل راه و شهرسازی استان کرمان (270 تن) بودند که با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به حجم 118 تن از آنها، انتخاب و مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی ظاهری پرسشنامهها با استناد به نظر متخصصان و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوۀ گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین رهبری اصیل و ابعاد آن با شفافیت سازمانی، رابطۀ مثبت و معناداری وجود داشت. یافتهها همچنین نشان داد که بعد پردازش متوازن از رهبری اصیل پیشبینیکنندۀ معنادار شفافیت سازمانی است، اما تأثیر رگرسیونی سایر ابعاد معنادار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
اطلاعات؛ پردازش متوازن؛ چشمانداز اخلاقی درونی؛ خودآگاهی؛ شفافیت ارتباطی | ||
مراجع | ||
الف) فارسی پورعزت، علیاصغر؛ قلیپور، آرین و باغستانی، حوریه (1389). «رابطۀ آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی با پاسخگویی و شفافیت سازمانها»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، سال دهم، شمارۀ 38، 7-40. پیراننژاد، علی (1392). «رهبری اصیل، سبکی ضروری در مدیریت دانشگاهها»، فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال دوم، شمارۀ 2، 329-350. سیدنقوی، میرعلی و فراهانی، فاطمه (1392). «ایجاد استراتژی مناسب و ارتقای شفافیت سازمانی از طریق رهبری نوآور»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و سوم، شمارۀ 72، 75-97. سیدنقوی، میرعلی و کاهه، مریم (1393). «نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و سوم، شمارۀ 76، 1-27. کردنائیچ، اسدالله؛ فانی، علیاصغر و مسعودی، زهرا (1393). «فرهنگ سازمانی حلقۀ مفقودۀ شفافیت سازمانی و عملکرد سازمانی»، فصلنامۀ مدیریت فرهنگ سازمانی، دورۀ 12، شمارۀ 2، 173-189. لگزیان، محمد؛ مرتضوی، سعید و کاظمی، سیدحسین (1387). «مدل مفهومی روابط سازمانی مبتنی بر اعتماد و شفافیت و سازوکارهای کنترلی مناسب»، فصلنامۀ پیام مدیریت، شمارۀ 28، 185-221. میرمحمدی، سیدمحمد و رحیمیان، محمد (1393). «بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت فردی کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی»، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت در ایران، دورۀ 18، شمارۀ 3، 181-203. میرمحمدی، سیدمحمد؛ رحیمیان، محمد و جلالیخانآبادی، طاهره (1391). «رهبری اصیل و دلبستگی شغلی: اعتماد بهمثابۀ متغیر میانجی»، فصلنامۀ چشمانداز مدیریت دولتی، شمارۀ 12، 15-34. ب) انگلیسی Albu, O. B. & Wehmeier, S. (2014). "Organizational Transparency and Sense-Making: The Case of Northern Rock", Journal of Public Relations Research, 26 (2), 117-133.
Bandsuch, M.; Pate, L. & Thies, J. (2008). "Rebuilding Stakeholder Trust in Business: An Examination of Principle-Centered Leadership and Organizational Transparency in Corporate Governance", Business and Society Review, 113 (1), 99-127.
Berggren, E. & Bernshteyn, R. (2007). "Organizational transparency drives company performance", Journal of Management Development, 26 (5), 411-417.
Bernstein, E. S. (2012). "The Transparency Paradox: A Role for Privacy in Organizational Learning and Operational Control", Administrative Science Quarterly, 57 (2), 181-216.
Chi, L. C. (2009). "Do transparency and disclosure predict firm performance? Evidence from the Taiwan market", Expert Systems with Applications, 36 (8), 11198–11203.
Christensen, L. T. & Cheney, G. (2015). "Peering into Transparency: Challenging Ideals, Proxies, and Organizational Practices", Communication Theory, 25 (1), 70-90.
Christensen, L. T. & Cornelissen, J. (2015). "Organizational transparency as myth and metaphor", European Journal of Social Theory, 18 (2), 132-149.
Cottrill, K.; Denise Lopez P. & Hoffman, C. C. (2014). "How authentic leadership and inclusion benefit organizations", Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 33 (3), 275-292.
Diddams, M. & Chang, G. C. (2012). "Only human: Exploring the nature of weakness in authentic leadership", The Leadership Quarterly, 23 (3), 593-603.
Garger, J. (2008). "Developing authentic leadership in organizations: some insights and observations", Development and learning in organizations, 22 (1), 14-16.
Giallonardo, L. M.; Wong, C. A. & Iwasiw C. L. (2010). "Authentic leadership of preceptors: predictor of new graduate nurses' work engagement and job satisfaction", Journal of Nursing Management, 18 (8), 993-1003.
Muceldili, B.; Turan, H. & Erdil, O. (2013). "The Influence of Authentic Leadership on Creativity and Innovativeness", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 673-681.
Nichols, T. W. & Erakovich, R. (2013). "Authentic leadership and implicit theory: a normative form of leadership?", Leadership & Organization Development Journal, 34 (2), 182-195.
Pasquier, M. & Villeneuve, J. P. (2007). "Organizational barriers to transparency: a typology and analysis of organizational behaviour tending to prevent or restrict access to information", International Review of Administrative Sciences, 73 (1), 147-162.
Rawlins, B. (2006). "Give the Emperor a mirror: Toward developing a Stakeholder Measurement of Organizational Transparency", Paper presented at Educators Academy; Public Relations Society of America International Conference, Salt Lake City, UT.
Rawlins, B. (2008 a). "Measuring the relationship between organizational transparency and employee trust", Public Relations Journal, 2 (2), 1-21.
Rawlins, B. (2008 b). "Give the Emperor a Mirror: Toward Developing a Stakeholder Measurement of Organizational Transparency", Journal of Public Relations Research, 21 (1), 71-99.
Rego, A.; Sousa, F.; Marques, C. & Pina e Cunha, M. (2014). "Hope and positive affect mediating the authentic leadership and creativity relationship", Journal of Business Research, 67 (2), 200-210.
Schnackenberg, A. K. & Tomlinson, E. C. (2014). "Organizational Transparency: A New Perspective on Managing Trust in Organization -Stakeholder Relationships", Journal of Management, 40 (1), 1-27.
Shamir, B.; Eilam, G. (2005). "What’s your story? A life-stories approach to authentic leadership development", The Leadership Quarterly, 16 (3), 395-417.
Toor, S. R. & Ofori, G. (2008). "Leadership for future construction industry: Agenda for authentic leadership", International Journal of Project Management, 26 (6), 620-630.
Walumbwa, F. O.; Christensen, A. L. & Hailey, F. (2011). "Authentic leadership and the knowledge economy: Sustaining motivation and trust among knowledge Workers", Organizational Dynamics, 40 (2), 110-118.
Wehmeier, S. & Raaz, O. (2012). "Transparency matters: The concept of organizational transparency in the academic Discourse", Public Relations Inquiry, 1 (3), 337-366.
WillIams, C. C. (2005). "Trust Diffusion: The Effect of Interpersonal Trust on Structure, Function, and Organizational Transparency", Business & Society, 44 (3), 357-368. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,833 |