تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,458 |
تحلیل انتقادی سیاست آموزشی؛ بازخوانش ارزشهای گمشده | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 3، 1396، صفحه 137-160 اصل مقاله (357.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2017.64175 | ||
نویسندگان | ||
عباس عباس پور1؛ کیوان مرادی* 2 | ||
1دانشیار مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
سیاست آموزشی موضوعی پیچیده، ذاتاً سیاسی و درآمیخته با ارزشهای متعدد است. مسائل قابل طرح در سیاست آموزشی، برساخته هایی اجتماعی هستند که درک هر کدام از این مسائل علاوه بر قابلیت تخصصی رشتهای، مستلزم بهره مندی از ظرفیت زبانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر شرایط بومی، منطقهای و جهانی است. زبان، نقش محوری در ایجاد و انتشار این برساخته ها ایفا میکند. لذا، تحلیل عمیق این نوع مسائل و تلاش در جهت حل موضوعات و مناقشات سیاستی مستلزم اتخاذ رویکردی است که بتواند ساخت اجتماعی سیاست آموزشی را در ابعاد و زوایای چندگانه آن مدنظر قرار دهد. تحلیل انتقادی سیاست آموزشی ازجمله سنتهای نظری-روششناسی است که بر اهمیت بررسی سیاست آموزشی درون بافت تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تأکید دارد. تحلیل انتقادی سیاست آموزشی توانایی آشکار کردن ارزشهای مفقوده و صداهای شنیده نشده را دارد. تحلیل انتقادی سیاست آموزشی، ریشه در آن سنتهای نظری دارد که اپل، ژیرو، ازگا و بال شاخصترین چهرههای آن هستند. بسط تحلیل انتقادی سیاست در آموزش پاسخی به شرایط گذشته و نشانهای از تغییری بنیادین در این حوزه است. با این وجود، هنوز توجه کمی به سرمایه گذاری برای درک ماهیت این تغییر و مهمتر از آن، مفصلبندی تحلیل انتقادی سیاست آموزشی شده است. لذا، هدف اصلی این نوشتار پرکردن شکاف مورد نظر است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل انتقادی سیاست؛ تئوری انتقادی؛ سیاست آموزشی؛ رهبری آموزشی | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1- زیباکلام، فاطمه و محمدی، حمدالله (1393). اندیشههای تربیتی هنری ژیرو: نقد و بررسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 2- قهرمانی، مریم (1392). ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان: رویکرد نشانه شناختی. ناشر: مؤلف. 3- کلانتری، عبدالحسین (1391). گفتمان از سه منظر زبانشناختی، جامعهشناختی و فلسفی. تهران: انتشارات جامعهشناسان. 4- گوپتا، دیپک کی (1393). سیاستگذاری و تحلیل سیاست عمومی. ترجمه مهدی فقیهی و رحتالله قلیپور. تهران: انتشارات مهکامه. 5- وارد، گلن (1383). پست مدرنیسم. ترجمه قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی. تهران: نشر ماهی. ب) انگلیسی 6- Apple, M. (1982). Education and power. London: Routledge. 7- Ball, J.S. (1993). What is policy? Texts, trajectories and toolboxes. Discourse, 13 (2), 10-17. 8- Ball, S. J. (1991). Politics and policy making in education. London: Routledge. 9- Ball, S.J. (1994). Education reform: A critical and post-structural approach. Philadelphia, PA: Open University Press. 10- Ball, S.J. (1997). Policy sociology and critical social research: A personal review of recent education policy and policy research. British Educational Research Journal, 23 (3), 257-274. 11- Ball, S.J. (2015). What is policy? 21 years later: Reflections on the possibilities of policy research. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, DOI: 10.1080/01596306.2015.1015279. 12- Bell, L., & Stevenson, H. (2006). Education policy: Process, themes and impact. New York: Routledge. 13- Creswell, J.W. (2016). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage publications Ltd. 14- DeBeer, Y.M. (2011). Deologically Informed: A Policy Archaeology of Soecial Education in Ontario, 1965-1980. Doctoral Thesis. Ontario Institute for Studies i13n Education, University of Toronto. 15- Diem, S. & Young, M.D. (2015). Considering critical turns in research on educational leadership and policy. International Journal of Educational Management, 29 (7), 838-850. 16- Diem, S., Young, M.D., Welton, A.D., Mansfield, K.C. & Lee, P.L. (2014). The intellectual landscape of critical policy analysis. International Journal of Qualitative Studies in Education, 27 (9), 1068-1090. 17- Dunn, W.N. (2012). Public policy analysis. Toronto: Pearson. 18- Easton, D. (1953). The Political system: An inquiry into the state of political science. New York: Alfred A. Knopf. 19- Fairclough, N. (2013). Critical discourse analysis and critical policy studies. Critical Policy Studies, 7 (2), 177-197. 20- Giroux, H. (1983). Critical pdagogy and educational practice. Astralia: Deakin university press. 21- Goldberg, M.P. (2005). Ideology, policy and the (re) production of labour market inequality: A critical discourse analysis of access to professions and trades. Unpublished doctorate, Ontario institute for studies in education, university of Toronto. 22- Goldberg, M.P. (2006). Discursive policy webs in a globalization era: A discussion of access to professions and trades for immigrant professionals in Ontario, Canada. Globalization, Societies and Education, 4 (1), 77-102. 23- Heck, R.H. (2004). Studying educational and social policy: Theoretical concepts and research methods. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 24- Howlett, M., & Lindquist, E. (2007). Beyond formal policy analysis: Governance context, analytical styles, and the policy analysis movement in Canada. In L. Dobuzinskis, M. Howlett, & D. Laycock (Eds.), Policy analysis in Canada: The state of the art. Toronto: University of Toronto press. 25- Hyatt, D. (2013). The critical policy discourse analysis frame: Helping doctoral students engage with the educational policy analysis. Teaching in Higher Education, 18 (8), 833-845. 26- Hyatt, D. (2014). The critical higher education policy discourse analysis framework. Theory and Method in Higher Education Research, 41-59, http://dx.doi.org/10.1108/S1479-3628 (2013) 0000009006. 27- Joo, K.P. & Kwon, I.T. (June 3, 2010). Critical policy analysis: Investigating ‘missing’ values in the lifelong education system of South Korea. Adult Education Research Conference. Paper 37. http://newprairiepress.org/aerc/2010/papers/37. 28- Khorsandi, Ali Taskoh (2014). A critical policy analysis of internationalization in postsecondary education: An Ontario case study. Electronic thesis and dissertation repository. Paper 1933. 29- Levinson, B.A.U., Sutton, M. & Winstead, T. (2009). Education policy as a practice of power: Theoretical tools, ethnographic methods, democratic options. Educational Policy, 23 (6), 767-795. 30- Mattheis, A. (2016). A mashup of policy tools and CDA as a framework for educational policy inquiry. Critical Policy Studies, DOI: 10.1080/19460171.2016.1170618. 31- Morrow, R. A., & Brown, D. D. (1994). Critical theory and methodology. Thousand Oaks: SAGE publications. 32- Ozga, J. (2000). Policy research in educational settings contested terrain. Open University press: Buckingham. 33- Rata, E. (2014). The stages of critical policy methodology: An example from curriculum analysis. Policy Futures Education, 12 (3), 347- 358. 34- Rist, R. (1994). Influencing the policy process with qualitative research. In Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (Eds), Handbook of qualitative research, Sage, Thousand Oaks, CA. 35- Rizvi, F., & Lingard, B. (2010). Globalizing education policy. New York: Routledge. 36- Scheurich, J. (1994). Policy archaeology: A new policy studies methodology. Journal of Education Policy, 9 (4), 297-316. 37- Scheurich, J. (1997). Research method in the postmodern. Washington, D.C.: The falmer press. 38- Sharp, L., & Richardson, T. (2001). Reflections on Foucauldian discourse analysis. Planning and Environmental Policy Research in Policy & Planning, 3, 193-209. 39- Stone, D. (2002). Policy paradox: The art of political decision making, rev. ed., W. W. Norton, New York, NY. 40- Taylor, S. (1997). Critical Policy Analysis: Exploring contexts, texts and consequences. Discourse. Studies in the Cultural Politics of Education, 18 (1), 23-35. 41- Taylor, S., Rizvi, F., Lingard, B., & Henry, M. (1997). Educational policy and the politics of change. New York: Routledge. 42- Vidovich, L. (2001). A conceptual framework for analysis of education policy and practices. Paper proposed for presentation at the Australian association for research in education, the University of Western Austalia. 43- Winton, S. & Tuters, S. (2015). Constructing bullying in Ontario, Canada: A critical policy analysis. Educational Studies, 41) 1-2), 122-142. 44- Young, M.D. & Diem, S. (2014). Putting critical theoretical perspectives to work in educational policy. International Journal of Qualitative Studies in Education, 27 (9), 1063-1067. 45- Young, M.D. & Diem, S. (2017). Critical approaches to education policy analysis: Moving beyond tradition. Springer international publishing Switzerland. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,170 |