تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,690 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,393 |
تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان آهستهگام | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 3، آبان 1396، صفحه 445-456 اصل مقاله (262.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.222170.1191 | ||
نویسندگان | ||
سوگند قاسم زاده1؛ نیره نقدی* 2؛ غلامعلی افروز3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد ممتاز، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان آهستهگام انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان آهستهگام 6 تا 8 ساله در شهر اصفهان که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش، شامل 30 دانشآموز آهستهگام پسر بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. بهمنظور ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان، از فرم بلند آزمون رشد حرکتی برونینکس- اوزرتسکی (BOTMP) استفاده شد. به گروه آزمایش در 24 جلسه یکساعته، بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر آموزش داده شد و گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخۀ 21 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر بر مهارتهای حرکتی درشت (001/0=P) و ظریف (001/0=P) در کودکان آهستهگام تأثیر دارد. با توجه به این نتایج، میتوان گفت که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر روش مناسبی برای بهبود مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان آهستهگام است و میتوان از آن در مراکز آموزشی و توانبخشی بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیها و فعالیتهای مبتنی بر روش شر؛ کودکان آهستهگام؛ مهارتهای حرکتی درشت؛ مهارتهای حرکتی ظریف | ||
مراجع | ||
10. Bruininks, R.H. (1978). Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency. Circle Pines, MN, American Guidance Service. PP: 34-40. 11. Clark, J. E., & Metcalfe, J. S. (2002). The mountain of motor development: A metaphor. In Clark, J. E., & Humphrey, J. H. (Eds.), Motor development: Research and review pp. 62–95). (Vol. 2Reston, VA, USA: NASPE Publications. 12. Cools, W., De Martelaer, K., Samaey, C., & Andries, C. (2009). Movement skill assessment of typically developing preschool children: A review of seven movement skill assessment tools. Journal of sports science and medicine, 8(2), 154-168. 13. Draper, C. E., Achmat, M., Forbes, J., & Lambert, E. V. (2012). Impact of a community-based programme for motor development on gross motor skills and cognitive function in preschool children from disadvantaged settings. Early child development and care, 182(1), 137-152. 14. Ericsson, I. (2011). Effects of increased physical activity on motor skills and marks in physical education: an intervention study in school years 1 through 9 in Sweden. Physical Education & Sport Pedagogy, 16(3), 313-329. 15. Goodway, J. D., & Branta, C. F. (2003). Influence of a motor skill intervention on fundamental motor skill development of disadvantaged preschool children. Research quarterly for exercise and sport, 74(1), 36-46. 16. Hill, E. L. (2010). The importance of motor skill in general development. Developmental Medicine and Child Neurology, 52, 888. 17. Kurtz, L., A., (2008). Understanding Motor Skills in Children With Dyspraxia, ADHD, Autism, and Other Learning Disabilities: A Guide to Improving Coordination. London, N.,J.:Jessica Kingsley. 18. Lloyd, M., MacDonald, M., & Lord, C. (2013). Motor skills of toddlers with autism spectrum disorders. Autism, 17(2), 133-146. 19. Schmidt, R. C., Fitzpatrick, P., Caron, R., & Mergeche, J. (2011). Understanding social motor coordination. Human movement science, 30(5), 834-845. 20. Sher, B. (2009). Early Intervention Games: Fun, Joyful Ways to Develop Social and Motor Skills in Children with Autism Spectrum or Sensory Processing Disorders. United States: John Wiley & Sons. 21. Sher, B. (2013). The Whole Spectrum of Social, Motor and Sensory Games: Using Every Child's Natural Love of Play to Enhance Key Skills and Promote Inclusion. United States: John Wiley & Sons. 22. Sortor, J. M., & KULP, M. T. (2003). Are the results of the Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its subtests related to achievement test scores?. Optometry & Vision Science, 80(11), 758-763. 23. Vuijk, P. J., Hartman, E., Scherder, E., & Visscher, C. (2010). Motor performance of children with mild intellectual disability and borderline intellectual functioning. Journal of intellectual disability research, 54(11), 955-965. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 860 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,157 |