تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,005 |
بررسی تجربی اثر تناسب برنامههای پیشبردی و تبلیغاتی بر دلبستگی به برند | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 3، 1396، صفحه 573-594 اصل مقاله (399.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.215314.2235 | ||
نویسندگان | ||
میترا شعبانی نشتایی* 1؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی2؛ یزدان منصوریان3 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت(رودبار)، رشت(رودبار)، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران | ||
چکیده | ||
استفاده از تئوری دلبستگی در حوزۀ بازاریابی میتواند باعث ایجاد پیوندی قوی و مانا بین برند و مصرفکننده شود. شناسایی بهترین تعامل بین برنامههای پیشبردی و تبلیغاتی بهعنوان منابع رسیدن به دلبستگی به برند در طبقات کالای بادوام و تندمصرف، هدف این پژوهش است. با اجرای سه مطالعۀ تجربی از نوع طرحهای عاملی و همکاری 1200 دانشجو، بهترین تعامل بین برنامهها شناسایی شد. نتایج مشابه در هر دو طبقۀ کالا نشان میدهد هدیۀ مالی با قابلیت نقدشدن و گستردگی خرید، با پیام آگهی تبلیغاتی در سطح تفسیر و قدرت استدلال بالا متناسب است. از سوی دیگر هدیۀ مالی با قابلیت خرید از فروشگاه خاص، پیام آگهی تبلیغاتی در سطح تفسیر پایین و قدرت استدلال بالا تناسب دارد. این نتیجهگیری حاکی از آن است که شرایط تناسب برای ایجاد دلبستگی به برند مستقل از طبقۀ کالا شکل میگیرد | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی به برند؛ سطوح تفسیر؛ طبقات کالا؛ قدرت استدلال؛ هدایای مالی | ||
مراجع | ||
آقازاده، ه.، آقا میری، ا.، و شهرامی، ف.(1395). بررسی تأثیر ارزش برند صنعتی بر مؤلفههای ارزش برند ترکیبی و قصد خرید مصرفکننده نهایی. فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، (4)8، 720-699. ابراهیمپور ازبری، م.، اکبری، م.، و رفیعی رشتآبادی، ف. (1394). نقش بازاریابی تجربی در تعهد به برند با میانجیگری اعتماد و وفاداری به برند. فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، (4)7، 804-783. انصاری، م.، شریفی، م.، و انصاری، ن. (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر خلاقیت تبلیغات تلویزیونی در ایران. فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، (4)7، 840-823. بخشی، ف.، روشن، ع.، و اعزازی، م.ا. (1395). تأثیر اعتقادات مذهبی مشتریان بر اعتماد و ارزش ویژۀ نام تجاری در شرکت نان قدس رضوی. فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، (4)8، 794-771. میرزایی، خ. (1394). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی (چاپ پنجم)، تهران: انتشارات جامعه شناسان. Aghazadeh, H., Aghamiri, E. & Shahrami, F. (2017). The Effect of Industrial Brand Equity on Ingredient Brand Equity component and End-User Purchase Intention. Journal of Business Management, 8(4), 699-720. (in Persian)
Ansari, M., Sharifi, M. & Ansari, N. (2016). Identifying and Ranking the Factors, Affecting Advertising Creativity in Iran’s TV Commercials.Journal of Business Management, 7(4), 823-840. (in Persian)
Avnet, T. & Higgins, E. T. (2003). Locomotion, assessment, and regulatory fit: Value transfer from “how” to “what”. Journal of Experimental Social Psychology, 39(5), 525-530.
Bailey, A. A. (2005). Non-fulfillment of promotional deals: the impact of gender and company reputation on consumers’ perceptions and attitudes. Journal of Retailing and Consumer Services, 12(4), 285-295.
Bakhshi, F., Roshan, A.G., & Ezazi, M. E. (2017). The Impact of Religious Beliefs on Brand Trust and Equity of Customers in the Astan Quds Razavi Food Industry, Journal of Business Management, 8(4), 771-794. (in Persian)
Belaid, S. & Temessek Behi, A. (2011). The role of attachment in building consumer-brand relationships: an empirical investigation in the utilitarian consumption context, Journal of Product & Brand Management, 20(1), 37-47.
Bhattacherjee, A. & Sanford, C. (2006). Influence processes for information technology acceptance: an elaboration likelihood model. MIS quarterly, 30(4), 805-825.
Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental psychology, 28(5), 759.
Buil, I., de Chernatony, L. & Montaner, T. (2013). Factors influencing consumer evaluations of gift promotions. European journal of marketing, 47(3/4), 574-595.
Chang, Y.-T., Yu, H. & Lu, H.-P. (2015). Persuasive messages, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. Journal of Business Research, 68(4), 777-782.
Coupland, J. C. (2005). Invisible brands: An ethnography of households and the brands in their kitchen pantries. Journal of consumer research, 32(1), 106-118.
de Waal Malefyt, T. (2015). Relationship advertising: How advertising can enhance social bonds. Journal of Business Research, 68(12), 2494-2502.
Drichoutis, A. C., Lazaridis, P. & Nayga Jr, R. M. (2007). An assessment of product class involvement in food-purchasing behavior. European Journal of Marketing, 41(7/8), 888-914.
Ebrahimpour Azbari, M., Akbari, M. & Rafiei Rasht Abadi, F. (2016). The effect of experiential marketing on brand commitment with the mediating role of trust and loyalty. Journal of Business Management, 7(4), 783-804. (in Persian)
Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intent and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Addison Wesley, Reading, MA.
Fiedler, K. (2007). Construal level theory as an integrative framework for behavioral decision-making research and consumer psychology. Journal of Consumer Psychology, 17(2), 101-106.
Fournier, S. & Alvarez, C. (2012). Brands as relationship partners: Warmth, competence, and in-between. Journal of Consumer Psychology, 22(2), 177-185.
Fujita, K., Henderson, M. D., Eng, J., Trope, Y., & Liberman, N. (2006(. Spatial distance and mental construal of social events, Psychological Science, 17(4), 278-282.
Grisaffe, D. B. & Nguyen, H. P. (2011). Antecedents of emotional attachment to brands, Journal of Business Research, 64(10), 1052-1059.
Hansen, J., Kutzner, F. & Wänke, M. (2013). Money and thinking: Reminders of money trigger abstract construal and shape consumer judgments. Journal of Consumer Research, 39(6), 1154-1166.
Harris, G. (1987). The implications of low-involvement theory for advertising effectiveness. International Journal of Advertising, 6(3), 207-221.
Higgins, E. T., Idson, L. C., Freitas, A. L., Spiegel, S. & Molden, D. C. (2003). Transfer of value from fit. Journal of personality and social psychology, 84(6), 1140-1153.
Ho, C. K., Ke, W. & Liu, H. (2014). Choice decision of e-learning system: Implications from construal level theory, Information & Management, 52(2), 160-169.
Huang, J., Su, S., Zhou, L. & Liu, X. (2013). Attitude toward the viral ad: Expanding traditional advertising models to interactive advertising. Journal of Interactive Marketing, 27(1), 36-46.
Jin, L. & Huang, Y. (2014). When giving money does not work: the differential effects of monetary versus in-kind rewards in referral reward programs. International Journal of Research in Marketing, 31(1), 107-116.
Keh, H. T. & Lee, Y. H. (2006). Do reward programs build loyalty for services? The moderating effect of satisfaction on type and timing of rewards. Journal of retailing, 82(2), 127-136.
Khouja, M., Pan, J., Ratchford, B. T. & Zhou, J. (2011). Analysis of free gift card program effectiveness. Journal of Retailing, 87(4), 444-461.
Klein, J. G., Lowrey, T. M. & Otnes, C. C. (2015). Identity-based motivations and anticipated reckoning: Contributions to gift-giving theory from an identity-stripping context. Journal of Consumer Psychology, 25(3), 431-448.
Kwok, S. & Uncles, M. (2005). Sales promotion effectiveness: the impact of consumer differences at an ethnic-group level. Journal of Product & Brand Management, 14(3), 170-186.
Labroo, A. A. & Lee, A. Y. (2006). Between two brands: A goal fluency account of brand evaluation. Journal of Marketing Research, 43(3), 374-385.
Lacœuilhe, J. (2000). L'attachement à la marque: proposition d'une échelle de mesure. Recherche et Applications en Marketing, 15(4), 61-77.
Lee, A. Y. & Aaker, J. L. (2004). Bringing the frame into focus: the influence of regulatory fit on processing fluency and persuasion. Journal of personality and social psychology, 86(2), 205-218.
Lee, A. Y., Keller, P. A. & Sternthal, B. (2010). Value from regulatory construal fit: The persuasive impact of fit between consumer goals and message concreteness. Journal of Consumer Research, 36(5), 735-747.
Liberman, N. & Förster, J. (2009). Distancing from experienced self: how global-versus-local perception affects estimation of psychological distance, Journal of personality and social psychology, 97 (2), 203-216.
Liberman, N., Trope, Y. & Wakslak, C. (2007). Construal level theory and consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 17(2), 113-117.
Liu, F., Li, J., Mizerski, D. & Soh, H. (2012). Self-congruity, brand attitude, and brand loyalty: a study on luxury brands. European Journal of Marketing, 46(7/8), 922-937.
Malär, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D. & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative importance of the actual and the ideal self. Journal of Marketing, 75(4), 35-52.
Mirzaei, K. (2015). Research, Researching & Writing. Jameeshenasan press, Tehran. (in persian)
Mittal, B. & Lee, M. S. (1989). A causal model of consumer involvement. Journal of economic psychology, 10(3), 363-389.
Nenkov, G. Y. (2012). It’s all in the mindset: Effects of varying psychological distance in persuasive messages. Marketing Letters, 23(3), 615-628.
Nguyen, H. P. & Munch, J. M. (2011). Romantic gift giving as chore or pleasure: The effects of attachment orientations on gift giving perceptions. Journal of Business Research, 64(2), 113-118.
Palazon, M. & Delgado‐Ballester, E. (2009). Effectiveness of price discounts and premium promotions. Psychology & Marketing, 26(12), 1108-1129.
Park, C. W., MacInnis, D. J. & Priester, J. (2008). Brand attachment: constructs, consequences and causes. Now Publishers Inc.
Park, C. W., MacInnis, D. J. & Priester, J. R. (2006). Beyond attitudes: Attachment and consumer behavior. Seoul National Journal, 12(2), 3-36.
Pedeliento, G., Andreini, D., Bergamaschi, M. & Salo, J. (2016). Brand and product attachment in an industrial context: The effects on brand loyalty. Industrial Marketing Management, 53, 194-206.
Raghubir, P. (2004). Free gift with purchase: promoting or discounting the brand? Journal of Consumer Psychology, 14(1), 181-186.
Schmeichel, B. J., Vohs, K. D. & Duke, S. C. (2010). Self-control at high and low levels of mental construal. Social Psychological and Personality Science, 2(2), 182–189.
Shani, Y., Igou, E. R. & Zeelenberg, M. (2009). Different ways of looking at unpleasant truths: How construal levels influence information search. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 110(1), 36-44.
Shefrin, H. M. & Thaler, R. H. (1988). The behavioral life‐cycle hypothesis. Economic inquiry, 26(4), 609-643.
Tellis, G. J., Chandy, R. K. & Thaivanich, P. (2000). Which ad works, when, where, and how often? Modeling the effects of direct television advertising. Journal of Marketing Research, 37(1), 32-46.
Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral decision making, 12(3), 183-206.
Thomson, M., MacInnis, D. J. & Park, C. W. (2005). The ties that bind: Measuring the strength of consumers’ emotional attachments to brands. Journal of consumer psychology, 15(1), 77-91.
Tong, X. & Hawley, J. M. (2009). Creating brand equity in the Chinese clothing market: The effect of selected marketing activities on brand equity dimensions, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 13(4), 566-581.
Trope, Y. & Liberman, N. (2010). Construal-level theory of psychological distance, Psychological review, 117 (2), 440-463.
White, R. (2006). Format matters in the mental accounting of funds: The case of gift cards and cash gifts. http://dx.doi.org/10.2139/ ssrn.948587.
White, R. (2008). The mental accounting of gift card versus cash gift funds, Advances in Consumer Research, 35, 722-723.
Wyer, R. S. & Xu, A. J. (2010). The role of behavioral mind-sets in goal-directed activity: Conceptual underpinnings and empirical evidence.Journal of Consumer Psychology, 20(2), 107-125.
Xu, A. J. & Wyer Jr, R. S. (2007). The Effect of Mind‐Sets on Consumer Decision Strategies. Journal of Consumer Research, 34(4), 556-566.
Yao, Q. & Chen, R. (2014). Gift Cards and Gifted Cash: The Impact of Fit between Gift Type and Message Construal. Journal of Retailing, 90(4), 481-492.
Zhang, L. (2014). How effective are your CSR messages? The moderating role of processing fluency and construal level. International Journal of Hospitality Management, 41, 56-62.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,445 |