تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,269 |
بررسی رفتار مکانیکی گوجه فرنگی در فرآیند حمل ونقل جاده ای | ||
مهندسی بیوسیستم ایران | ||
مقاله 7، دوره 48، شماره 4، دی 1396، صفحه 445-455 اصل مقاله (778.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijbse.2017.63810 | ||
نویسندگان | ||
امیر منصوری آلام1؛ ابراهیم احمدی* 2 | ||
1گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا | ||
2دانشگاه بوعلی سینا - گروه مهندسی بیوسیستم | ||
چکیده | ||
آسیبهایی که در هنگام حملونقل به میوهها وارد میشود یکی از دلایل اصلی صدمات وارده به آنها میباشد که میتواند به یکی از شکلهای ضربه، نیروهای مماسی و نیروی وزن (بار مرده) اتفاق بیفتد. ارتعاش وارده به میوههای در حال حمل میتواند یکی از این آسیبها یا ترکیبی از آنها را به میوه وارد نماید. مدول الاستیسیته و سفتی یکی از مهمترین خواص مکانیکی میوه است و تغییرات آن تعیین کننده میزان آسیب میتواند باشد. در این پژوهش تاثیر دو نوع جاده آسفالت (بزرگراه و درجهدوم)، دو نوع وسیله نقلیه با سیستم تعلیق متفاوت (کامیون بادی و کامیونت فنری)، سه سطح ارتفاع قرارگیری جعبه درون وسیله نقلیه (کف: H1وسط:H2 و بالاترین ارتفاع از کف:H3)، دو موقعیت قرارگیری جعبه روی وسیله نقلیه (جلو: S1 و عقب: S2) و دو محل قرارگیری میوه درون جعبه (ردیف پایین جعبه:Loc1 و ردیف بالای جعبه Loc2) بر تغییرات مدول الاستیسیته و سفتی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا مدول الاستیسیته و سفتی میوههای شاهد (حملونقل نشده) اندازهگیری شد، سپس میوههای حملونقل شده مورد آزمون قرار گرفتند. میزان آسیب بر مبنای درصد اختلاف پارامترهای اندازهگیری شده بین این دو در نظر گرفته شد. با توجه به نتایج بهدست آمده از تحلیل پارامترهای اصلی و متقابل، میوههایی که با کامیون بادی حملونقل شده بودند از نرخ کاهشی (مدول الاستیسیته) کمتری به نسبت میوههایی که با کامیونت فنری حملونقل شده بودند برخوردار گردیدند و مقدار آن در جاده آسفالت بزرگراه درون سیستم تعلیق بادی و فنری بهترتیب برابر 44/34 و 66/41 و در جاده آسفالت درجهدوم این میزان بهترتیب 48 و 77/57 درصد تنزل (نسبت به شاهد) حاصل شد. با افزایش ارتفاع قرارگیری از کف هر دو سیستم تعلیق (بادی و فنر) مدول الاستیسیته کاهش معنیداری یافت. حملونقل روی آسفالت بزرگراه برای میوههایی که در موقعیت عقب (S2) کامیون و کامیونت (نسبت به موقعیت جلو) مستقر شده بودند با کاهشی 27/12 درصد مدول الاستیسیته مواجه گردیدند، این میزان در جاده آسفالت درجهدوم با نرخ کاهش بیشتری معادل 62/13 درصد رخ داد. میوههایی که در ردیف پایین (Loc1) جعبه قرار داشتند (در جاده آسفالت درجهدوم) بعد از انجام آزمایش دارای مدول الاستیسیته بالاتری نسبت به میوههای ردیف بالایی جعبه (Loc2) بودند (معادل43/14درصد). همچنین نتایج نشان داد، میوههایی که در ارتفاع اول (H1) و دوم (H2) کامیون بادی (T1) استقرار یافتهاند از سفتی بیشتری برخوردار هستند. میوههایی که در ردیف پایین جعبه (Loc1) و موقعیت جلو (S1) کامیون بادی (T1) قرار داشتند در هر سطح ارتفاع قرارگیری (H1، H2 وH3) سفتی بیشتری نسبت به موقعیت عقب (S2) از خود نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسفالت بزرگراه؛ سیستم تعلیق وسیله نقلیه؛ سفتی و مدول الاستیسیته | ||
مراجع | ||
Afkarisayah, A. H. & Minaei, S. (2009). Foundations & waste assessment in agricultural products. Publications (SID), Ardebil Province, pp. 183. (In Farsi). Ahmadi, E. & Abedi, Gh. (2013). Sensitivity of tomatoes to internal bruising induced by mechanical stress. European Journal of Horticultural Science, 78(5), 219-224. Anonymous. (2016). from ttp://www.ghatreh.com Babarinsa, F. A. & Lge, T. (2012). Young's modulus for packaged Roma tomatoes under compressive loading. International Journal of Scientific & Engineering Research, 3, 1-7. Barchi, G. L., Berardinelli, A., Guarnieri, A., Ragni, L. & Totaro Fila, C. (2002). Damage to loquats by vibration-simulating intra-state transport. Biosystems Engineering, 82, 305-312. Berardinelli, A., Donati, V., Giunchi, A., Guarnieri, A. & Ragni, L. (2003). Effects of transport vibrations on quality indices of shell eggs. Biosystems Engineering, 86, 495-502. Erdogan, D., Guner, M., Dursun, E. & Gezer, I. (2003). Mechanical harvesting of apricots. Biosystem Engineering, 85(1), 19-28. Gholipoor, H., Bahrami, H. & Saeedyrad, M. H. (2010). Some of the factors that influence post-harvest losses tomatoes. National Conference of Water, Soil, Plant Science & Agricultural Machinery in IAU Dezful Branch, (In Farsi). Hassanpour, A., Esmaiili, M., Modarresmotlagh, A. & Rahmanididar, A. (2011). Changes in viscoelastic properties of Thompson seedless grapes during ripening. Journal of Food Researches, 2, 133-145. (In Farsi). Hinsch, R. T., Slaughter, D. C., Craig W. L. & Thompson, J. F. (1993). Vibration of fresh fruits & refrigerated during refrigerated truck transport. Transactions of the ASAE, 36(4), 1039-1042. O'Brien, M. & Fridley, R. B. (1970). Measurement of vibrations related to harvesting & handling of fruits & vegetables. Transactions of the ASAE, 13(6), 870-873. Ogut, H., Peker, A. & Aydin, C. (1999). Simulated transit studies on peaches, effects of container cushion materials & vibration on elasticity modulus. Agricultural Mechanization in Asia, Africa & Latin America, 30, 59-62. Olorunda, A. O. & Tung, M. A. (1985). Simulated transit studies on tomatoes effects of compressive load, container, vibration & maturity on mechanical damage. Journal of Food Technology, 20, 669-678. Ranathunga, C. L., Jayaweera, H. H. E., Suraweera, S. K. K., Wattage, S. C., Ruvinda, K. K. D. & Ariyaratne, T. R. (2010). Vibration effects in vehicular road transportation. Institute of Physics – Sri Lanka Proceedings of the Technical Sessions, 26, 9-16. Reisiestabrahg, A. (2015). The effect of vibrations simulated on tomatoes. First National Conference on the Environment & Food Security, University of Jiroft. Sadrnia, H. (2007). Mechanical properties of watermelon & three dimensions analysis of stress distribution, Using LPM. Ph. D. Thesis. Agricultural Faculty, University of Tehran. Shahbazi, F., Rajabipour, A., Mohtasebi, S. & Rafie, Sh. (2008). Effects of transport vibrations on modulus of elasticity watermelon, variety crimson sweet. Iranian Journal of Biosystem Engineering, 40(1), 15-25. (In Farsi) Shahbazi, F., Rrjabipour A., Mohtasebi S. & Rafie, Sh. (2010). Simulated in-transit vibration damage to watermelons. Journal of Agricultural Science & Technology, 12, 23-34. (In Farsi) Singh, S.P. & Xu, M. (1993). Bruising in apples as a function of truck vibration and packaging. Applied Engineering in Agriculture, 9: 455-460. Slaughter, D. C., Hinsch, R. T. & Thompson, J. F. (1993). Assessment of vibration injury to Bartlett pears. Transactions of the ASAE, 36, 1043-1047. Soleimani, B. & Ahmadi, E. (2014). Measurement & analysis of truck vibration levels as a function of packages locations in truck bed & suspension. Computers & Electronics in Agriculture, 109, 141-147. Taghizademoghadam, G. H., Hashemi, J. & Tabatabaekoloor, R. (2012). The effect of fruit size on the kiwi fruit damage during transport. Iranian Food Science & Technology Congress, Sharif University, Tehran. (In Farsi) Thompson, R. L., Fleming, D. D., Hamann. H. P. & Monroe. (1982). Method for determination of firmness in cucumber slices. Journal of texture Studies, 13,311-324. Van-Zeebroeck, M., Tijskens, E., Dintwa, E., Kafashan, J., Loodts, J., De Baerdemaeker, J. & Roman, H. (2006). The discrete element method (DEM) to simulate fruit impact damage during transport & handling Case study of vibration damage during apple bulk transport. Postharvest Biology & Technology, 41, 92-100. Zhou, R., Su, S., Yan, L. & Li, Y. (2007). Effect of transport vibration levels on mechanical damage & physiological responses of Huanghua pears. Postharvest Biology & Technology, 46(1), 20-28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |