تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,495 |
تاثیر تصویرسازی ذهنی همراه با تمرین بدنی بر یادگیری و یادداری مهارتهای حرکتی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 2، تیر 1395، صفحه 167-178 اصل مقاله (624.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.63542 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر روش ترکیبی تصویرسازی ذهنی همراه با تمرین جسمانی بر یادگیری و یادداری مهارت سه گام بسکتبال در دانش آموزان مقطع راهنمایی بود. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان بروجن با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی و طی دو مرحله تعداد 40 نفر انتخاب و در گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایشی ابتدا مهارت سه گام بسکتبال را در ذهن خود تصویرسازی کرده و بعد آن را به صورت عملی تمرین کردند و گروه کنترل این مهارت را فقط به صورت عملی تمرین کردند. جلسات تمرینی شامل 8 هفته و هر هفته 3 ساعت بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده تصویرسازی یحرکتی هال و مارتین (1997) بود. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها نشاندهنده تاثیر بیشتر روش ترکیبی تصویرسازی ذهنی همراه با تمرین بدنی بود. بر اساس یافتهها توصیه میشود جهت بالا بردن کارایی ورزشکاران رشتههای مختلف ورزشی از این روش که به هیچگونه هزینه و امکاناتی نیازی ندارد، استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی ذهنی؛ یادگیری و یادداری؛ مهارتهای حرکتی؛ دانش آموزان پسر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 806 |