تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,340 |
سنجش تشخیصی شناختی آزمون خواندن و درک مفاهیم برای بازخورد تشخیصی تکوینی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 2، مهر 1395، صفحه 321-342 اصل مقاله (389.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2017.228465.320 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رنجبران* ؛ سیدمحمد علوی | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از موضوعات حائز اهمیت در سنجش تشخیصی شناختی فقدان مطالعاتی در زمینه ساخت آزمونهای تشخیصی به منظور پیشبرد اهداف تشخیصی شناختی است. طی سالهای اخیر محققین تلاش کرده اند تا نتایج آزمون را به صورت کاربردی تر برای دانشجو و معلمان فراهم کنند و نتایج را فراتر از نمره میانگین ارائه دهند تا دانشجو بتواند به وضعیت درسی خود بهبود بخشند. به همین منظور این مطالعه به تدوین یک آزمون خواندن و درک مفاهیم بر اساس چهارچوب شناختی پرداخته است. ابتدا مهارتهای لازم برای پاسخ دهی به هر سوال شناسایی و سپس یک ماتریس کیو برای شناسایی رابطه بین هر سوال و مهارتهای مورد نیاز ساخته شده است. درنهایت این آزمون برای تشخیص نقاط قوت و ضعف ۱۹۸۶ دانشجو دانشگاه تهران برگزار شد و از مدل فیوژن برای بدست آوردن گزارش خرد نیمرخ تسلط آزمودنی در مهارت استفاده شد. نتایج بدست آمده می تواند برای بازخورد تشخیصی تکوینی دانشجوها مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش تشخیصی شناختی؛ بازخورد تشخیصی تکوینی؛ مدل تشخیصی شناختی؛ مدل فیوژن؛ ماتریس کیو؛ مهارت ها | ||
مراجع | ||
منابع Alderson, J. C. (2000). Assessing reading. Cambridge: Cambridge University Press. Alderson, J. C. (2005). Diagnosing foreign language proficiency: The interface between learning and assessment. A&C Black. Alderson, J. C. (2010). “Cognitive Diagnosis and Q-Matrices in Language Assessment”: A Commentary, 96-103. Birch, B. M. (2002).English L2 reading: Getting to the bottom. Routledge. Buck, G., Tatsuoka, K., &Kostin, I. (1997). The subskills of reading: Rule-space analysis of a multiple-choice test of second language reading comprehension. Language Learning, 47(3), 423-266. Cohen, A. D., & Upton, T. A. (2006). Strategies in responding to the new TOEFL reading tasks (TOEFL Monograph No. MS-33). Princeton, NJ: ETS. de la Torre, J. (2009). A cognitive diagnosis model for cognitively based multiple-choice options. Applied Psychological Measurement, 33(3), 163-183. DiBello, L. V., Stout, W. F., & Roussos, L. (1995). Unified cognitive psychometric assessment likelihood-based classification techniques. In P. D. Nichols, S. F. Chipman, & R. L. Brennan (Eds.), Cognitively diagnostic assessment (pp. 361–390). Hillsdale, NJ: Erlbaum. DiBello, L., & Stout, W. (2008). Arpeggio documentation and analyst manual.Chicago: Applied informative assessment research enterprises (AIARE)—LLC. Embretson, S. E. (1990). Diagnostic testing by measuring learning processes: Psychometric considerations for dynamic testing. In N. Frederiksen, R. Glaser, A. Lesgold, & M. G. Shafto (Eds.), Diagnostic monitoring of skill and knowledge acquisition (pp. 407-432). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Fletcher, J. M. (2006). Measuring reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 10(3), 323-330. Francis, D.J., Snow, C.E., August, D., Carlson, C.D., Miller, J., & Iglesias, A. (2006). Measures of Reading Comprehension: A Latent Variable Analysis of the Diagnostic Assessment of Reading Comprehension, Scientific Studies of Reading, 10(3), 301-322. Gorin, J. S. (2006). Test design with cognition in mind. Educational measurement: Issues and practice, 25(4), 21-35. Hartman, H. J. (2001). Developing students’ metacognitive knowledge and skills. In H. J. Hartman (Ed.). Metacognition in learning and instruction: Theory, Research and Practice (pp. 33-68). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer. Hartz, S. M. (2002). A Bayesian framework for the unified model for assessing cognitive abilities: Blending theory with practicality. Dissertation AbstractsInternational: Section B: The Sciences and Engineering, 63(2-B), 864. Hartz, S. M., & Roussos, L. A. (2005). The Fusion Model for skills diagnosis: Blending theory with practice. ETS Research Report. Princeton, NJ: Educational Testing Service. Huang, T.W., & Wu, P.C. (2013). Classroom-based Cognitive Diagnostic Model for a Teacher-made Fraction- Decimal Test. Educational Technology & Society, 16 (3), 347–361. Jang, E. E. (2005). A validity narrative: Effects of reading skills diagnosis on teaching and learning in the context of NG-TOEFL (Unpublished doctoral dissertation). University of Illinois at Urbana Champaign.Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (AAT 3182288) Jang, E. E. (2009). Demystifying a Q-matrix for making diagnostic inferences about L2 reading skills. Language Assessment Quarterly, 6(3), 210-238. Leighton, J. P., Gierl, M. J., &Hunka, S. M. (2004). The Attribute Hierarchy Method for Cognitive Assessment: A Variation on Tatsuoka's Rule‐Space Approach. Journal of Educational Measurement, 41(3), 205-237. Li, H. (2011). A cognitive diagnostic analysis of the MELAB reading test.Spaan Fellow, 17. Li, H., &Suen, H. K. (2013). Constructing and Validating a Q-Matrix for Cognitive Diagnostic Analyses of a Reading Test. Educational Assessment, 18(1), 1-25. Madison, M. J., & Bradshaw, L. P. (2015). The Effects of Q-Matrix Design on Classification Accuracy in the Log-Linear Cognitive Diagnosis Model.Educational and Psychological Measurement, 75(3), 491-511. Mislevy, R. J. (1994).Evidence and inference in educational assessment.Psychometrika, 59, 439–483. Mislevy, R. J. (1996). Test theory reconceived. Journal of Educational Measurement, 33(4), 379-416. Mislevy, R. J. (2006).Cognitive psychology and educational assessment.Educational measurement, 4, 257-305. Mislevy, R. J., Steinberg, L. S., & Almond, R. G. (2003).On the structure of educational assessments.Measurement: Interdisciplinary Research and Perspective, 1, 3–67. Pellegrino, J. W., &Chudowsky, N. (2003). The Foundations of Assessment.Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 1(2), 103-148. Roussos, L. A., DiBello, L. V., Stout, W. F., Hartz, S. M., Henson, R. A., & Templin, J. H. (2007). The fusion model skills diagnostic system. In J. Leighton & M. Gierl (Eds.), Cognitive diagnostic assessment for education: Theory and applications(pp. 275–318). New York, NY: Cambridge University Press. Rupp, A. A., Ferne, T., & Choi, H. (2006). How assessing reading comprehension with multiple-choice questions shapes the construct: A cognitive processing perspective. Language Testing, 23(4), 441-474. Rupp, A. A., Templin, J., & Henson, R. A. (2012). Diagnostic measurement: Theory, methods, and applications. Guilford Press. Snow, R. E., &Lohman, D. F. (1989). Implications of cognitive psychology for educational measurement.American Council on Education. Stiggins, R., Arter, J., &Chappuis, S. (2004). Classroom assessment for student learning: Doing it right—using it well. Dover, NH: Assessment Training Institute. Tatsuoka, K. K. (1995). Architecture of knowledge structure and cognitive diagnosis: A statistical pattern recognition and classification approach. In P. D. Nichols, S. F. Chipman, and R. L. Brennan (Eds.), Cognitively Diagnostic Assessment (pp. 327-361). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Templin, J. L. (2004). Generalized linear mixed proficiency models for cognitive diagnosis. Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (AAT3160960) Urquhart, S., & Weir, C. J. (1998).Reading in a second language: Process, product and practice. New York: Longman. Von Davier, M., DiBello, L., & Yamamoto, K. Y. (2006). Reporting test outcomes with models for cognitive diagnosis (ETS Research Rep. No. RR-06-28). Princeton, NJ: ETS. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |