تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,565 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,702 |
طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران؛ مدلی برآمده از نظریۀ دادهبنیاد | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 13، دوره 9، شماره 2، 1396، صفحه 415-438 اصل مقاله (636.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.217294.2285 | ||
نویسندگان | ||
علی یاسینی* 1؛ محمد عباسی نیکو2؛ محمد تابان1؛ یاسان اله پوراشرف3 | ||
1استادیار گروه مدیریت دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی/ بازاریابی، دانشکدۀ ادبیات علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ارائۀ الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران است تا سیستم آموزشی با بهکارگیری آن در ارائۀ خدمات آموزشی آگاهانه، هدفمند و تخصصیتر عمل کند. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوۀ گردآوری دادهها، آمیختۀ اکتشافی است که بهطور خاص از روش دادهبنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل سه گروه مدیران دانشگاهی (رؤسای دانشگاهها، معاونان دانشگاه، رؤسای دانشکدهها، معاونان دانشکده و مدیران گروهها)، سیاستگذاران آموزش عالی و متخصصان دانشگاهی در حوزۀ بازاریابی است که بهروش نمونهگیری گلولۀ برفی با 39 نفر از رؤسا و مدیران مؤسسههای آموزش عالی مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد. برای تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها نشان داد الگوی احصاشده از 6 مؤلفۀ اصلی، 11 زیر مقوله و 97 گویه شامل شرایط علّی (عوامل درون و برون سیستمی)، عوامل زمینهای (سیاستگذاری کلان آموزشی و خصوصیسازی مؤسسههای آموزشی)، مقوله محوری (بازاریابی آموزش عالی)، راهبردها (سطح خرد و کلان)، مداخلات محیطی (نقش دولت، عوامل اجتماعی ـ فرهنگی و عوامل اقتصادی) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی) تشکیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی؛ بازاریابی آموزشعالی؛ مؤسسههای آموزشعالی؛ نظریۀ دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
آراسته، ح.ر.، اسفندیاری، ت. (1389). خصوصیسازی در آموزش عالی. نشاء علم. 1 (1)، 20-11. آراسته، ح.ر.، رضایی، س. (1393). بازاریابی در آموزش عالی: شناسایی معیارها و منابع اطلاعاتی در انتخاب دانشگاه. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 5 (20)، 52-33. روشن، ا.ر. (1392). بازار آموزش عالی، روزنامۀدنیایاقتصاد، شمارۀ 2960، شانزدهم تیر، ص. 28. شیری، م.، نورالهی، ط. (1391). تغییرات ساختار جمعیت و تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران، مجلۀبررسیهایآماررسمیایران، 23 (1)، 102-83.. عباسی نیکو، م.، یاسینی، ع.، تابان، م.، پوراشرف، ی. (1394). شناسایی عوامل تأثیرگذار در بازاریابی آموزش عالی در ایران (مطالعۀ موردی: مؤسسات غیرانتفاعی شهر اصفهان). همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای فرهنگی، قم، مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی سروش. قابل دسترس در آدرس: http://www.civilica. Com /Paper-PSCONF02-PSCONF02_103.html علیزاده ثانی، م.، نجات، س. (1394). بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعۀ موردی: شرکتهای زیر مجموعۀ وزارت نفت). نشریه مدیریت بازرگانی، 8 (1)، 228- 205. قویدل، ص.، فرجادی، غ.، رازقی، ح.، بدیعی، ح. (1391). برآورد تقاضای آموزش عالی برای دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد در افق 1404، فصلنامۀپژوهشو برنامهریزیدرآموزشعالی، (63)، 68-43. منصوریان، ی. (1386). گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد. همایشاطلاعاتوجامعۀاطلاعاتی، اردیبهشت 1386، اصفهان. میرفخرالدینی، س. ح.، ابراهیمزاده پزشکی، ا.، جلیلیان، ن. (1392). ارائۀ مدلی جامع درجهت پیادهسازی مدیریت ارتباط با دانشجو با رویکرد تلفیقی مدلسازی ساختاری تفسیری و مدل سازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: دانشگاه یزد)، دوفصلنامۀ مطالعات برنامهریزیآموزشی، 2(4)، 36-5. نجفی سیاهرودی، م.، علوی، س.، ابراهیمی، ا. (1393). اثر هویتسازی برند بر اقدامهای ضدبرند با میانجیگری عشق به برند و حسادت به برند. نشریه مدیریت بازرگانی، 7 (3)، 562- 543. Abassi Niku, M., Yasini, A., Tabban, M. & Pourashraf, Y. (2015). Identify factors affecting Iran's higher education marketing (Case Study: Isfahan non-profit institutions). Social Psychology conference and cultural damage, Qom, Islamic Research and Studies Center Soroush, http://www.civilica. Com /Paper-PSCONF02-PSCONF02_103.html. (in Persian)
Alizadeh Sani, M. & Nehat, S. (2015). The effect of employer brand attraction on willingness to recruit elite (Case Study: subset of oil companies). Journal of Business Management, 8 (1), 205-228. (in Persian)
Arasteh H.R. & Rezaee, S. (2014). Marketing in Higher Education: Identifying Criteria and Information Resources in Selecting a University. Educational Planning Studies, 5 (20), 33-52. (in Persian)
Arasteh, H.R. & Esfandiari, T. (2010). Privatization in Higher Education. Neshaee Ellm, 1(1), 11-20. (in Persian)
Chapman, D. (1981). A model of student college choice. Journal of Higher Education, 52(5), 490-505.
Charmaz, K. (2011). Grounded theory methods in social justice research. The Sage handbook of qualitative research, 4, 359-380.
Chen, C. H. & Zimitat, C. (2006). Understanding Taiwanese students' decision-making factors regarding Australian international higher education. International Journal of Educational Management, 20(2), 91-100.
Constantinides, E. & Zinck Stagno, M. C. (2011). Potential of the social media as instruments of higher education marketing: a segmentation study. Journal of Marketing for Higher Education, 21(1), 7-24.
Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
Ghavidel, C., Farjadi, G.A, Raziqi H. & Badiei, H. (2012). Estimating the demand for higher education for undergraduate and postgraduate periods in 1404. Journal of Research and Planning in Higher Education, 63 (3), 43-68. (in Persian) Glaser, B. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge.
Hossler, D. (1985). Enrollment management: An integrated approach. New York, College Entrance Examination Board.
Houston, M. (1979). Cognitive structure and information search patterns of prospective graduate business students. Advances in Consumer Research, 7, 552-557.
Mansuriyan, Y. (2007). Grounded theory and what is applicable. conference and Information Society, Isfahan. (in Persian)
Mirfakhraei, S.H., Ebrahimzadeh Pezeshki, E. & Jalilian, N. (2012). Presenting a Comprehensive Model in Implementation of Student Relationship Management with Integrated Interpretative Structure Modeling and Structural Equation Modeling (case study: Yazd University). Journal of Educational Planning Studies, 2 (4), 5-36. (in Persian)
Murphy, P. E. (1981). Consumer buying roles in college choice: Parents and students’ perceptions. College and University, 56(2), 140-150.
Najafi Siahrood, M., Alavi, S. & Ebrahimi, A. (2014). The effect of brand identity on anti-brand activities through mediating role of love and jealousy towards brand. Journal of Business Management, 7 (3), 543 -562. (in Persian)
Pimpa, N. (2003). The influence of family on Thai students’ choices of international education. International Journal of Educational Management, 17(5), 211-219.
Price, I., Matzdorf, F., Smith, I. & Agahi, H. (2003). The impact of facilities on student choice of university, Facilities, 21(10), 212-230.
Roushan, A.R. (2012). Higher Education Marketing. Economic World Newspaper. 2960 (April 2012), 27-28. (in Persian)
Shiri, M. & Noorolahi, T. (2011). Changes in population structure and the social demand for higher education in Iran. Journal of statistical official analysis of Iran, 23 (1), 83-102. (in Persian)
Simoes, C. & Soares, A.M. (2010). Applying to higher education: information sources and choice Factors. Studies in Higher Education, 35(4), 371–389.
Soutar, G. & Turner, J. (2003). Students’ preferences for University: a conjoint analysis. The International Journal of Education Management 16 (1), 40-45.
Tierney, M. L. (1983). Student college choice sets: Toward an empirical characterization. Research in Higher Education, 18(3), 271–284.
Turner N. E. (1998). The effect of common variance and structure pattern on random data eigenvalues: implications for the accuracy of parallel analysis. Educational and Psychological Measurement, 58(4), 541–568.
Webb, M. (1993). Variables influencing graduate business students’ college selections. College and University, 68(1), 38-46.
Wiese, M., van Heerden, N., Jordaan, Y. & North, E. (2009). A marketing perspective on choice factors considered by South African first-year students in selecting a higher education institution, Southern African Business Review, 13(1), 39-60. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,854 |