![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,069 |
شناسایی نقش مرشد در راه اندازی کسب و کارهای جدید در شتابدهنده ها. | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 36، شهریور 1396، صفحه 241-257 اصل مقاله (475.8 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2017.227786.652139 | ||
نویسندگان | ||
افسانه باقری* 1؛ فاطمه پاک2؛ زهرا آراستی3 | ||
1استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
3دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کلیه کارآفرینان قبل و پس راه اندازی کسب و کار با چالش های بسیاری روبه رو می شوند و مرشدها نقش موثری در ارتقای توانمندی های آنان برای مقابله با این مشکلات ایفا می نمایند. از این رو هدف اصلی این پژوهش شناسایی نقش های مرشدها در راه اندازی کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان نوپا در شتابدهنده ها می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی واقع محور می باشد و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته به احصای ابعاد گوناگون نقش مرشد(شناختی، عاطفی، مدیریتی) پرداخته شده است. جامعه آماری، مرشدانی هستندکه بیش از 5 سال سابقه ی هدایت کارآفرینان را در شتابدهنده ها داشتند. برای انتخاب مرشد ها از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد و انجام مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. در مصاحبه 14 اشباع نظری حاصل شد، اما جهت جمع آوری داده ها تا نمونه 17 ادامه یافت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها و تجمیع مقوله ها و مولفه ها، نقش های مرشدها به دو دسته ی غیر مستقیم و مستقیم، تقسیم شد. 38 مقوله ی شناسایی شده در 3 بعد شناختی، عاطفی، مدیریتی تعلق گرفتند ودو بعد یادگیری و بهره گیری از فناوری های نوین و مولفه های آنها به عنوان دو بعد جدید به چارچوب پژوهش اضافه شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش مرشد؛ راه اندازی کسب و کار جدید؛ کارآفرینان نوپا؛ شتابدهنده ها | ||
مراجع | ||
زالی، محمدرضا، امیری، مجتبی و مهدی مجد (1388)، «محدودیتهای راهاندازی کسبوکارهای نوظهور»، مجلة توسعة کارآفرینی، دورة اول، شمارة سوم: 81- 102. Audet, J., & Couteret, P. (2012). Coaching the entrepreneur: features and success factors. Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(3), 515-531.
Clarysse, B., & Yusubova, A. (2014). Success factors of businessaccelerators. Technology Business Incubation Mechanisms and Sustainable Regional Development proceedings, Toulouse, France.
Crompton, B.M., Smyrnios, K. X. & Bi, R. (2012). Measuring the influence of business coaching on fast-growth firms. Small Enterprise Research, 19(1), 16-31.
Cull, J. (2006). Mentoring young entrepreneurs: What leads to success? International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 4(2), 8-18.
Festervand, T. A., & Forrest, J. E. (1991). Small business failures: A framework for analysis. In Small Business Institute Director's Association Conference, 1-14.
Fong, N. S., Wan Mansorb, W., F., A., Zakaria, M. H., Mohd Sharif, N. H., and Nordine, N. A. (2012). The roles of mentors in a collaborative virtual learning environment (CVLE) project. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 66, 302 – 311.
Forbes, D.P. (1999). Cognitive approaches to new venture creation, International Journal of Management, 1 (4), 415-439.
Jean, E., & Audet, J. (2013). The effect of mentor intervention style in novice entrepreneur mentoring relationships. Mentoring & tutoring: partnership in learning, 21(1), 96-119.
Jean, E., & Audet, J. (2012). The role of mentoring in the learning development of the novice entrepreneur. International Entrepreneurship and Management Journal, 8(1), 119-140.
Jean, E. (2011). Mentor functions for novice entrepreneurs. Academy of Entrepreneurship Journal, 17(1), 65-84.
Jean, E., & Audet, J. (2009). Factors leading to satisfaction in a mentoring scheme for novice entrepreneurs. International journal of evidence based coaching and mentoring, 7(1), 148-161.
Gravells, J. (2006). Mentoring start-up entrepreneurs in the East Midlands–Troubleshooters and Trusted Friends. The International Journal of Mentoring and Coaching, 4(2), 3-23.
Gartner, W., Starr, J., & Bhat, S. (1999). Predicting new venture survival: an analysis of “anatomy of a start-up.” cases from Inc. Magazine. Journal of Business Venturing, 14(2), 215-232.
Katz, J. A., and Shepherd, D. A. (2003). Cognitive approaches to entrepreneurship research. In Katz, J. A., and Shepherd, D. A. (eds). Advances in Entrepreneurship Firm Emergence and Growth, Oxford, UK: Elsevier.
Kram, K. E., & Isabella, L. A. (1985). Mentoring alternatives: The role of peer relationships in career development. Academy of Management Journal, 28(1), 110-132.
Moore, G. R. (1991). Computer to computer: Mentoring possibilities. Educational Leadership, 49(3), 40.
Okumura, T. Ikeda, and Muraki, K. (1997). Selective dissemination of information based on a multipleontology. In Proceedings of IJCAI'97 Ontology Workshop, 138-145.
Purcell, G., & Scheyvens, R. (2015). International business mentoring for development: the importance of local context and culture. International Journal of Training and Development, 19(3), 211-222.
Simon, M., and Houghton, S. M. (2002). The relationship among biases, misperceptions, and the introduction of pioneering products: Examining differences in venture decision contexts. Entrepreneurship Theory & Practice, 27 (2), 105–124.
Swart, J., & Harcup, J. (2013). If I learn do we learn?: The link between executive coaching and organizational learning. Management Learning, 44 (4), 337–354.
Sullivan, R. (2000). Entrepreneurial learning and mentoring. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 6(3), 160-175.
Trenner, L. (2013). Business coaching for information professionals: Why it offers such good value for money in today’s economic climate. Business Information Review, 30(1), 27–34.
Vicere, A. A., & Fulmer, R.M. (1998). Leadership by Design. Harvard Business School, Boston, MA.
Waters, L., McCabe, M., Kiellerup, D., & Kiellerup, S. (2002). The role of formal mentoring on business success and self-esteem in participants of a new business start-up program. Journal of Business and Psychology, 17(1), 107-121. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,341 |