تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,565 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,498 |
گفتگوی بین ادیان بر پایة مناسبات عرفانی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 4، دوره 49، شماره 2، مهر 1395، صفحه 195-210 اصل مقاله (550.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2017.216924.629627 | ||
نویسنده | ||
خلیل حکیمی فر* | ||
استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه سیستان و بلوچستان. | ||
چکیده | ||
نقش دین در سیر تحولات تاریخی امری بیبدیل است؛ از یکسو ادیان دارای تنوع و تفاوتهای بسیاری هستند و از سوی دیگر در طول تاریخ کشمکش و نزاعهای طولانی که به نام دین صورت گرفته، گفتگو میان ادیان را به یک ضرورت تبدیل نموده است. اما چگونه میتوان شیوه و مبانی مدونی را برای گفتگو براساس تعامل بین ادیان دنبال نمود؟ در سالهای اخیر دربارة شیوة گفتگو بین ادیان نظریاتی ارائه شده و فرصتهایی برای بهکار بستن آنها با هدف ایجاد رواداری، احترام و درک متقابل فراهم گردیده است، اما هنوز تا رسیدن به کمال مطلوب فاصله بسیار است. در این نوشتار به بررسی شیوههای چهارگانة گفتگو پرداخته خواهد شد که از کثرتگرایی جان هیک و پارادایمهای سهگانة او آغاز میشود و با طرح روش گفتگوی مارتین بوبر مبتنی بر اندیشة من ـ تو ادامه مییابد و پس از تأکید بر روش کویاما که مبتنی بر اصل بازتاب است، سرانجام به بحث دربارة روش چهارم یعنی گفتگوی مبتنی بر اندیشة عرفانی میرسد. روش چهارم، در مقایسه با سه روش دیگر، جریانی مطمئن و انسانی را در گفتگوی بین ادیان طی میکند. آنچه در این نوشتار خواهد آمد، بررسی این شیوهها و تحلیل بهترین ابزار و روش در گفتگوی بین ادیان است. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتگو؛ ادیان؛ عرفان و معنویت | ||
مراجع | ||
[1] بوبر، مارتین (1378). من تو. ترجمه: خسرو ریگی، تهران، جیحون. [2] چیتیک، ویلیام (1392). عوالم خیال: ابن عربی ومسئله اختلاف ادیان. مترجم: قاسم کاکایی، تهران، انتشارات هرمس. [3] ﺷﺎﻳﮕﺎن، دارﻳﻮش (1373). ﻫﺎﻧﺮى ﻛﺮﺑﻦ: آﻓﺎق ﺗﻔﻜﺮ ﻣﻌﻨﻮى در اﺳﻼم اﻳﺮاﻧﻰ. مترجم: ﺑـﺎﻗﺮ ﭘﺮﻫـﺎم، ﺗﻬﺮان، ﻓﺮزان روز. [4] ﮔﺮﺟﻲ، ﻣﺼﻄﻔﻲ (1381). «گفتگوی فرهنگها و تحلیل مؤلفههای آن در مثنوی معنوی». فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دورة جدید، شمارة1، صص91-112. [8] ﻣﺎﻳﻞ ﻫـﺮوی، ﻧﺠﻴـﺐ (1374). ﺧﺎﺻـﻴﺖ آﻳﻴﻨﮕـﻲ : ﻧﻘـﺪ ﺣـﺎل، ﮔـﺰارة آرا و ﮔﺰﻳـﺪ ة آﺛـﺎر ﻓﺎرﺳـﻲ ﻋﻴﻦ القضات ﻫﻤﺪاﻧﻲ. ﺗﻬﺮان، ﻧﻲ. [9] نیکلسن، رینولد آلین (1374). تصوف اسلامی و رابطه انسان و خدا، مترجم: محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران، سخن. [10] وى، ﺳﻴﻤﻮن (1381). ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻛﺸﻴﺶ. مترجم: ﻓﺮوزان راﺳﺨﻰ، ﺗﻬﺮان، ﻣﺆﺳﺴة ﻧﮕﺎه ﻣﻌﺎﺻﺮ. [11] هیک، جان (1386). اسطورة تجسد خدا. مترجم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، انتشارات حوزة علمیه. [12] Almirzanah. S. "Ibn al-Arabi’s Sufi Hermeneutics: Application to Interfaith Dialogue", in Sharing Values, A Hermeneutcs for Global Ethics, Eds. Ariane Hentsch Cisneros / Shanta Premawardhana, Geneva: Global Ethics. Net [13] Heisig, J. W. (2013). Nothingness and Desire: An East-West Philosophical Antiphony. Honolulu: University of Hawai‘i Press. [14] Kope, G. (2015), "Antiphony a model of dialogue", Bulletin of the Nanzen Institute for religion & culture, N. 39, pp. 26-36 [15] Kōyama Iwao. (1976). the logic of basho and the principle of antiphony. Tokyo: Sōbunsha. [16] Rankin, M. (2009). An Introduction to Religious and Spiritual Experience, Continuum international publishing group. New York. [17] Valk, J. (May 2009), "Religion or Worldview: enhancing dialogue in the public square", Marburg Journal of Religion: Volume 14, No. 1 (May 2009) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 938 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 870 |