تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,407 |
بازنمایی گذار مدرنیته در ادبیات معاصر ایران (مورد مطالعه: گزیدۀ آثار هدایت و فروغ) | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 2، تیر 1396، صفحه 351-374 اصل مقاله (574.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2017.223159.469 | ||
نویسندگان | ||
امیر عظیمی1؛ حسین ابوالحسن تنهایی* 2؛ حسین آقاجانی مرساء3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
این مقاله به بازنمایی گذار مدرنیته در ادبیات معاصر ایران میپردازد. در این راستا، دو تن از چهرههای شاخص ادبیات معاصر ایران، صادق هدایت و فروغ فرخزاد، انتخاب شدند تا با ردیابی مؤلفههای بازنمایی در گزیدۀ آثار و اندیشۀ آنان و تطبیق آن با جریان توسعۀ مدرنیته، وضعیت تفکر در ایران معاصر تبیین شود. پژوهش حاضر به روش مطالعۀ کتابخانهای و تحلیل محتوایی و پارادایم متکی بر رویکرد جامعهشناسی تفسیری انجام گرفته است. پرسش اصلی این است که مبنای بازنمایی صادق هدایت و فروغ فرخزاد در گذار مدرنیتۀ ایران، متکی بر چه اسلوب و نگرشی است که بر شناخت، نوع نگاه و خلق آثار آنها مؤثر افتاده است. در تجزیه و تحلیل آثارمهمآنان، این دستاورد حاصل شد که هردو آنها از نظر شیوۀ کار، نگرش کنشپژوهانه را در فرایندی دیالکتیکی پیشۀ خود کردهاند، اما برخی نگرشهای ایستاییشناسانه که حاصل دیالکتیک ذهن و عین در بستر پرورشی ویژۀ آنان است، سبب تفاوت در نوع نگاه به انسان شده است. حصار سنتی ساختار جامعۀ مردمحور صادق هدایت نتوانسته است تمایز سنت و مذهب و عینیت زمان را در همفراخوانی طبیعتگرایانه از یکدیگر منفک کند، اما فروغ فرخزاد مرزهای سنتی جنسیتی را درمینوردد و به افقهایی فراجنسیتی ره میسپارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات معاصر ایران؛ جامعهشناسی تفسیری؛ صادق هدایت؛ فروغ فرخزاد؛ مدرنیته؛ نگرش کنشپژوهانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 528 |