تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,343 |
تحلیل فضایی تأثیر توزیع اندازهی شهرها بر رشد اقتصادی در ایران (90-1385) | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 8، دوره 52، شماره 3 - شماره پیاپی 120، مهر 1396، صفحه 687-710 اصل مقاله (2.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2017.63309 | ||
نویسندگان | ||
شکوفه فرهمند* 1؛ نرگس فرج قاسمیان2 | ||
1دانشیار، دانشکدهی علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
سیستم شهری هر کشور مجموعهای از شهرها با اندازههای متفاوت میباشد، به گونهای که تعداد کمی شهر بسیار بزرگ در کنار تعداد بسیار زیادی شهر کوچک قرار دارند. با نابرابرتر شدن توزیع اندازهی شهرها، تمرکز منابع در شهرهای بزرگ میتواند عامل رشد اقتصادی و کمبود منابع در شهرهای متوسط و کوچک میتواند مانع رشد باشد. از اینرو، تأثیر توزیع اندازهی شهرها بر رشد اقتصادی مبهم است. هدف اصلی این مطالعه بررسی رابطهی توزیع اندازهی شهرها و رشد اقتصادی در ایران در سالهای 90-1385 برای 30 استان کشور در قالب مدل رشد سولو- سوآن است. مدل رشد دوربین فضایی در قالب مدل پانل پویای تصادفی، تصریح و برآورد میشود. برای این منظور، متغیرهای ضریب جینی فضایی و شاخص هریشمن- هرفیندال بهعنوان متغیرهای اندازهگیری توزیع اندازهی شهرها به همراه وقفه فضایی آنها به سایر متغیرهای مستقل مدل اضافه شدهاند. نتایج، نشانگر منفی بودن ضرایب برآوردی وقفهی زمانی و فضایی درآمد سرانه میباشند. ضرایب برآوردی متغیرهای ضریب جینی و شاخص هیرشمن - هرفیندال و نیز وقفهی فضایی این دو، مثبت و معنادار میباشند که تأثیر مستقیم و فضایی مثبت توزیع اندازهی شهرها را بر درآمد سرانه و رشد اقتصادی نشان میدهند. ضرایب برآوردی سایر متغیرها از جمله نرخ باروری، بودجه، نرخ تورم، آموزش معنیدار و منطبق با انتظار است. طبقهبندی JEL : C23, C33, O47, R12 | ||
کلیدواژهها | ||
تخمینزنندههای پانل پویای GMM آرنالو - بوند؛ مدل دوربین فضایی؛ توزیع اندازهی شهرها؛ رشد اقتصادی | ||
مراجع | ||
اُسولیوان، ا. (2003). مباحثی در اقتصاد شهری. (ترجمهی قادری، ج و قادری، ع). (ج 1)، همدان: نور علم 1386.
اشرفی، آتنا، یحیی آبادی، ابوالفضل و صمدی، سعید (۱۳۹۲). تحلیل تأثیر رشد جمعیت و تورم بر رشد اقتصادی در کشورهای گروه D8، اولین همایش الکترونیکی ملی چشم انداز اقتصاد ایران با رویکرد حمایت از تولید ملی، http://www.civilica.com/Paper-NCFPIE01-NCFPIE01_003.html.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نماگرهای اقتصادی، ادارهی بررسیهای اقتصادی، سالهای مختلف.
پارسیان، احمد (1389). مبانی آمار ریاضی، چاپ نهم، مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان.
رحمتزاده، محمد (1381). درآمدی بر توسعهی فیزیکی و شتابان شهرها و عوارض ناشی از آن، مجلهی اطلاعاتسیاسی-اقتصادی، 115و 116، مؤسسهی اطلاعات.
رومر، دیوید، (2001). اقتصاد کلان پیشرفته. ترجمهی مهدی تقوی، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، 1383.
شاطریان، محسن، اشنویی، امیر. و زارعی فرشاد، حمید (1390). تحلیل و مقایسهی توزیع اندازهی شهرها در سیستم شهری ایران و کشورهای همسایه. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 78، 99-85.
شاهآبادی، ابوالفضل و پوران، رقیه (1389). بررسی و محاسبهی اثر مهاجرت مغزها بر رشد اقتصادی از طریـق کانـالهـای مســتقیم و غیرمســتقیم، فصــلنامهی پژوهشنامهی بازرگــانی، 55، 46-1.
عظیمی، میکاییل (1393). تمرکز منطقهای و رشد کلان اقتصادی در ایران (1379 تا 1388)، دو فصلنامهی اقتصاد و توسعهی منطقه ای، 21(7)، 27-1.
فرهمند، شکوفه، طیبی، سید کمیل، و اکبری، نعمت اله (1388). تأثیر نخست شهری بر رشد اقتصادی کشور، تحقیقات اقتصادی، 87، 138-115.
فرهمند، شکوفه (1386). تحلیل فضایی توسعهی شهری در ایران (تعامل شهر و اقتصاد). پایان نامهی دکتری، دانشگاه اصفهان، دانشکدهی علوم اداری و اقتصاد.
فرهمند، شکوفه (1380). ارزیابی همگرایی اقتصادی و تأثیر سرریزهای منطقهای بر رشد درآمد سرانه در 57 کشور عضو OIC در دورهی 1995- 1976، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
مرکز آمار ایران (1390). نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، برگرفته از سایت: www.amar.org.ir/
میلز و همیلتون، ب. (1997). اقتصاد شهر. (ترجمهی کوثری، ع.). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.
ندیری، محمد و محمدی، تیمور (1392). بررسی تأثیر نهادهای خالق بازار و سایر نهادها بر رشد اقتصادی (رویکرد بین کشوری)، فصلنامهی پژوهشهای اقتصادی، 13(4)، 207-177.
یاوری، کاظم و اشرف زاده، سید حمیدرضا (1384). یکپارچگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه؛ کاربرد مدل جاذبه با دادههای تلفیقی به روش GMM و همگرایی، پژوهشنامهی بازرگانی، 36، 28-1.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 760 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 636 |