تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,006 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,286 |
بررسی شخصیت محصولی خودروهای سدان از دیدگاه مشتریان ایرانی با استفاده از مهندسی کانسی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 22، شماره 3، مهر 1396، صفحه 75-84 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.63170 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا اژدری1؛ میلاد کریم پور لاله دشتی* 2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشکده طراحی صنعتی دانشگاه تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده ی هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین ابزارهایی که در عصر مدرن برای طراحی استایل خودروهای سواری توسط طراحان مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به واکنش مشتری است. مهندسی کانسی به عنوان یکی از کارآمدترین روشهای طراحی احساسی می تواند روشی مناسب برای ارزیابی احساسی و روانی نگاه مشتریان به وضعیت کنونی طراحی استایل درصنعت خودرو باشد. در این مقاله به بررسی شخصیت محصولی برترین خودروهای سدان با استفاده از مهندسی کانسی پرداخته شده است. بدین منظور، پس از معرفی مفاهیم مرتبط و نیز پژوهشهای محققان در این زمینه های مربوطه، 5 خودروی سدان برتر سال2013 موجود در بازار ایران و جهان انتخاب شد و با استفاده از مهندسی کانسی، پرسشنامه ای با20 بعد شخصیتی و در قالب لیکرت 5 خانه ای در زمینه ی شخصیت محصولی برای این تحقیق طراحی شد و از40 کاربر(20پسر و18دختر)22تا 35 ساله خواسته شد تا با استفاده از 5 نما استاندارد شده و با ویژگیهای یکسان برای خودروها، هر خودرو را مورد سنجش قرار دهند. پس از تحلیل آماری داده های خروجی، میزان قدرت هویت نشان تجاری هر محصول براساس شخصیت محصولی و گرایشهای کلاسیک، مدرن و اسپرت را آشکار کرد، همچنین شخصیت محصولی وقار به عنوان شخصیت محصولی مشترک مدلهای برتر از دیدگاه کاربران شناخته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودروهای سدان؛ شخصیت محصول؛ مهندسی کانسی؛ واکنش مشتری؛ طراحی احساسگرا | ||
مراجع | ||
ببی، ا. (1390)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، سمت، تهران. کلینی ممقانی، ن و خرم، م (1387)، اثرگذاری و نقش احساس در فرآیند طراحی طراحی محصول درآمدی بر روش شناسی مهندسی کانسی، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم وصنعت، شماره 19، صص151-160. Berger, M. L (2011), The Automobile in American History and Culture: A Reference Guide, CT.Greenwood Publishing Group, Westport, https://www.questia.com/read/107064626/the-automobile-in-american-history-and-culture. (2014/7/15). Blijlevens, J; Creusen, M. E. H & Schoormans, J. P. L (2009), How consumers perceive product appearance: The identification of three product appearance attributes, International Journal of Design, Vol. 3 , pp. 27-35.
Bloch, P.H (1995), Seeking the ideal form: product design and consumer response, Journal of Marketing,
Vol 59, p. 20.
Blythe, Jim (2008), Essentials of Marketing, 4th edition, Pearson Education, England.
Chang, W. C & Wu, T. Y (2007), Exploring types and characteristics of product forms, International Journal of
Design, Vol 1, pp. 3-14.
Commission of the European Communities (1999), Classification of cars, Belgium, Office for Official Publications of the European Communities, http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/decisions. (2014/8/22) Crilly,N; Moultrie, J & Clarkson, P.J) 2004(, Seeing things: consumer response to the visual domain in product design, Design Studies, Vol 6, pp. 547–577. Desmet, P.M.A; Porcelijn, R & Van Dijk, M.B) 2007(, Emotional Design; Application of a Research-Based
Design Approach, Springer Science, Vol. 10, pp.141–155.
Dumetriscu, A (2007a), Experiment for testing the concept of productpersonality, University Politehnica of Bucharest: Department of Production Engineering press, Romania. Dumetriscu, A (2007b), A Model of Product Personality, University Politehnica of Bucharest: Proceedings of the 4th European computing conference, Romania. Elokla, N; Hirai, Y & Morita, Y (2009), Design & Emotion: A Proposal for Measuring User’s Kansei, Kyushu University press, Vol. 3, p. 2. Ghodeswar, B.M (2008), Building brand identity in competitive markets : a Conceptual model, Journal of
Product & Brand Management,Vol. 17, pp. ????.
Hayes, J.B; Alford, B.L & Capella, L.M (2008), When the goal is creating a brand personality, focus on user imagery. Academy of Marketing Studies, Vol. 1, pp. 95-113. Hsiao, K.N; Chen, L.L; Wang, C.F & Tsang, H.T (2003), Fundamental Dimensions of Affective Responses to Product Shape, 6th Asian Design International Conference, Tsukuba, Japan. Hung, W. K. & Chen, L. L. (2012), Effects of novelty and its dimensions on aesthetic preference in product design, International Journal of Design, Vol. 6, p. 83, www.ikco.com/2013/Samand.html. (2013/3/10)//:http Jaafarnia, M & Bass, A (2011), Tracing the Evolution of Automobile design: Factors influencing the development of aesthetics in automobiles from 1885 to the present, International conference on Innovative Methods in Product Design, Italy, Venice. http://www.improve2011.it/Full_Paper/Proceedings_of_IMProVe_2011_Index_Volume.pd Janlert, L.E & Stolterman, E (1997), The character of things, Elsevier Science Ltd, p.297. Jenkins, T. A (1933), Origin of the Word Sedan, Modern Language Association of America, New york.
Karjalinen, T.M (2007), Strategic Brand Identity and Symbolic Design Cues, Helsinki University of Technology press, Vol. 3, p. 68.
Macey, S & Wardle,G (2009), H-point, Art collage of drsign, Passdana, Design studio press, first edition , China. Miesler, L (2011), Do I Need a Car or a Friend? A Scenario-Based Investigation of the Context Dependency of Preferences for Anthropomorphic Product Designs, Management ,Economics, Law and Social Sciences and International Journal, Vol. 2, pp. 76 – 91. Nagamachi, M (2004), Kansei Engineering, USA, Taylor & francis group, CRC press.
http://www.netcarshow.com/Ford/2013. Ford Fusion. (2013/3/10)
http://www.netcarshow.com/Mazda/2013e. (2013/3/10)
http://www.netcarshow.com/Mercedes Benz/ Mercedes C Class/2013. (2013/3/10)
http://www.netcarshow.com/VW/2013. (2013/3/10)
Schutte, S (2005), Engineering Emotional Values in Product Design, Kansei Engineering in Development. PhD Thesis, Linkoping University, Sweden. Welsh, J (2006), Why Cars Got Angry, wall street journal, p.1. http://online.wsj.com/articles/SB114195150869994250. (2012/3/7(.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,086 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,021 |