تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,134 |
شناسایی و تدوین ویژگیهای مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 1، 1396، صفحه 35-60 اصل مقاله (386.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2017.226047.1923 | ||
نویسندگان | ||
روشنک کاوسی خامنه* 1؛ علی اصغر پورعزت2؛ طیبه عباسی3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران، رهایی از عقبماندگی و نیل به جایگاه توسعهیافتگی است. در این امتداد، استقرار نظام شایستهسالار، بهمثابۀ ضروریترین و زیربناییترین اقدام مؤثر بر توسعهیافتگی مد نظر قرار میگیرد؛ اقدامی که سایر عوامل ضروری برای توسعه را بهشدت تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو چنین تأکید میشود که استقرار نظام شایستگی شرط اصلی نیل به توسعه است و یکی از ضروریترین الزامات تحقق نظام شایستگی و حکومت شایستهسالار، وجود ارکان شایسته است. پژوهش حاضر با بررسی مبانی نظری شایستگی مدیران و با استفاده از تجربۀ خبرگان مدیریت عالی در کشور، چارچوب شایستگیهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه میدهد. روش پژوهش، تحلیل مضمونی است. روش گردآوری دادهها، مصاحبۀ عمیق با 14 تن از وزرای سابق، معاونان و مشاوران وزیر بوده است. نتایج مصاحبه در قالب 7 مضمون اصلی، شامل دوراندیشی و تحولآفرینی در نظام آموزش عالی، مهارت انسانی، مهارت فنی و مدیریتی، ویژگیهای اخلاقی، تجربههای اجرایی و مدیریتی، فراست سیاسی و بصیرت، دستهبندی شدهاند. در این امتداد، بر ضرورت فهم جریانهای اشتغال، سیر توسعۀ دانش در جهان و اهتمام به تصویرپردازی از چشمانداز مطلوب در مراودۀ دانش و بازار کار، تأکید میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
احراز شایستگی؛ تحقیقات و فناوری؛ تحلیل مضمونی؛ شایستگی؛ وزیر علوم | ||
مراجع | ||
امیری سواد رودباری، ع. (1392). تدوین مدل شایستگی مدیران در جهت تحقق چشم انداز 1404، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران. خورشیدی، ع.، اکرامی، م (1390). شایستگی عوامل سازندۀ شایستگیهای مدیران. فصلنامۀ مطالعات مدیریت انتظامی، 6 (4)، 592-580. دانایی فرد، ح.، آذر، ع.، شیرزادی، م. (1391). چارچوبی برای شناسایی شایستگیهای خطمشیگذاران ملی (نمایندگان مجلس قانونگذاری). فصلنامۀ مجلس و راهبرد، 19 (70)، 35- 5. دیانتی، م.، عرفانی، م. (1388). شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها، مجلۀ تدبیر، (206)، 19-14. عابدی جعفری، ح.، تسلیمی، م. س.، فقیهی، ا.، شیخزاده، م. (1390). تحلیل مضمون و شبکۀ مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشۀ مدیریت راهبردی، 5 (2)، 198- 151. عباسی، ط.، داناییفرد، ح. (1393). چارچوب ائتلاف مدافع و تبیین تغییر خطمشی؛ تغییر قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامۀ سیاست علم و فناوری، 6 (3)، 16-1. فاتحیفر، ا. (1391). تدوین مدل شایستگی احراز شغل برای شهرداران کلانشهرها (مورد مطالعه: شهر تهران). پایان نامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران. محمداسماعیلی، ن. (1390). ارائۀمدلشایستگیبرایانتخاب وزرا. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران. محمودی، س. م.، زارعی متین، ح.، بحیرایی، ص. (1391). شایستگی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاه. مدیریت در دانشگاه اسلامی ، 1(1)، 143-114. مؤمنی مهموئی، ح.، شریعتمداری، ع. (1387). طراحی الگوی درسی مبتنی بر شایستگی برای مقطع کارشناسی رشتۀ آموزش ابتدایی. دو فصلنامۀ مدیریت و برنامهریزی نظامهای آموزشی، 1 (2)، 149-128. میری پورفرد، ب. (1392). تدوین الگوی شایستگی های رئیس جمهور ایران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران. Abbasi, T. & Danaeefard, H. (2014). Advocacy coalition framework and explaining changes in policy, changes in the objectives, tasks and organization of the Ministry of Science, Research and technology.Journal of Science and Technology Policy, 6(3), 1-16. (in Persian)
Abedi Jafari, H., Taslimi, M., Faghihi, A., Sheikhzade, M. (2011). Thematic Analysis and Thematic Networks: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns Embedded in Qualitative Data Municipalities. Strategic management thought journal, 5(2), 151-198. (in Persian)
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Thousand Oaks, London and New Dehli: Sage.
Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of management development, 27(1), 5-12.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Cochran, G. R. (2009). Ohio State University Extension competency study. Developing a competency model for a 21st century Extension organization Doctoral dissertation, The Ohio State University.
Danaeifard, H., Azar, A., Shirzadi, M. (2012). A Framework for Identifying National Policymaker’s Qualifications (Members of Parliament). Majlis and Rahbord Journal, 19(70), 5-35. (in Persian)
Dianati, M. & Erfani, M. (2010). Competency, Content and Applications. Tadbir, a Monthly Magazine on Management, (206), 14-19. (in Persian)
Hirsh, W. & Strebler, M. (1994). Defining managerial skills and competences. England: Gower Handbook of Management Development, 79-96.
Hollenbeck, G. P., McCall, M. W. & Silzer, R. F. (2006). Leadership competency models. The Leadership Quarterly, 17(4), 398-413.
Kashi, K. & Franek, J. (2014). Utilizing DEMATEL Method in Competency Modeling. Forum Scientiae Oeconomia, 2(1), 95-106.
Khorshidi, A. & Ekrami, M. (2012). Identification of factors forming managers' competencies. Police Management Studies Quarterly (PMSQ), 6(4), 580-592. (in Persian) Kvale, S. (1996). Inter Views: An introduction to qualitative research writing. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.
Lee, Y. T. (2010). Exploring high-performers’ required competencies. Expert Systems with Applications, 37(1), 434 - 439.
Mahmoudi, S., Zarei Matin, H., Bhyrayy, S. (2012). To Recognize and Clarify the Suitability of Managers in Universities. Journal of Management in the Islamic University, 1(1), 114-143. (in Persian)
McClelland, D.C. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American psychologist, 28(1), 1-14.
Megahed, N. (2015). Capturing Competencies and Behavioural Indicators of Diplomats for a Multiple-Jobs Competency Model. Journal of Human Resources, 3(1), 54-78.
Miripoorfard, B. (2014). Developing a Competency Model for President of IRAN. Master thesis, Tehran: The University of Tehran. (in Persain)
Mohammad Esmaili, N. (2010). Developing a Competency Model for Ministers. Master thesis, Tehran: The University of Tehran. (in Persain)
Momeni Mahmouei, H. & Shariatmadari, A. (2008). A competency based curriculum model for undergraduate course on primary education. Quarteriy Journal of Management and Planning in Educational Systems, 1(2), 128-149. (in Persain)
Robbins, S. (1995). Management of organizational behavior. Translated by Ali Parsaian and Seyed Mohammad Arabi, Tehran: Tehran institute of research and business studies. (in Persian)
Rychen, D. S. & Salganik, L. H. (Eds.). (2003). Key competencies for a successful life and well-functioning society. USA: Hogrefe Publishing.
Savarirodbari, A. (2013). Developing a Manager’s competency Model to achieve the perspective plan. Master thesis, Tehran: The University of Tehran. (in Persain) Schuler, R. S., & Jackson, S. E. (1987). Linking competitive strategies with human resource management practices. The Academy of Management Executive (1987-1989), 1(3), 207-219.
Spencer, L. M., McClelland, D. C., & Spencer, S. M. (1994). Competency Assessment Methods: History and State of the art. the University of Michigan: Hay/McBer Research Press.
Spikes, D., & Stroup, J. (2008). Competencies for Success in International Leadership in Challenging Times. Innovations in Human Resource Management, 202.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,840 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,996 |