تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,672 |
واکاوی ساز و کارهای دانشیِ بهبود کیفیت خطمشیهای عمومی در ایران: پژوهش ترکیبی | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2، 1396، صفحه 29-56 اصل مقاله (383.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2017.62829 | ||
نویسندگان | ||
حسن دانایی فرد* 1؛ جواد ولی اصل2؛ سیدیعقوب حسینی3 | ||
1استاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
چکیده | ||
بهبود کیفیت خطمشیهای عمومی از جمله دغدغهها و چالشهای فراروی حوزههای مختلف عمومی همه نظامهای سیاسی است. این کیفیت، در خلاء بهبود پیدا نمیکند، بلکه مستلزم داشتن راهکارها و ساز و کارهای مختلفی میباشد. هدف این پژوهش واکاوی و شناسایی ساز و کارهای دانشیِ بهبود کیفیت خطمشیهای عمومی در ایران است. پژوهش در دو مرحله انجام شده است: در مرحله نخست (کیفی) ساز و کارها، احصاء شده و در مرحله دوم ضمن رتبهبندی اهمیت ساز و کارها، فرضیههای توصیفی در مورد ساز و کارها در معرض آزمون قرار داده شد. نتایج نشان میدهد که ساز و کارهای دانشی برای بهبود خطمشیهای عمومی به ترتیب اهمیت عبارتند از:کاربردیسازی دانش خطمشیگذاری عمومی در نظام خطمشیگذاری عمومی کشور، اشاعه دانش خطمشیگذاری عمومی در کشور و شکلدهی مبانی فلسفی و نظری بومی خطمشیگذاران عمومی. | ||
کلیدواژهها | ||
خطمشی عمومی؛ بهبود کیفیت؛ ساز و کارهای دانشی؛ پژوهش ترکیبی | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1- ابراهیمی، سید عباس؛ داناییفرد، حسن؛ آذر، عادل؛ فروزنده، دهکردی. (1393)، طراحی مدل خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد در نظام سلامت ایران (پژوهشی کیفی)، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال هفتم، ش 24، ص 5-24. 2- احمدی، هانیه. (1390)، فهم دلایل عدم انسجام (ناهمسویی) خطمشیهای عمومی در ایران: روش دلفی، (کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. 3- استراوس، آنسلم و جولیت کوربین. (1385)، اصول روش پژوهش کیفی، نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 4- بزرگی، میترا. (1389)، تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی در سازمان، قابل دسترس در سایت علمی پژوهشی http://www. shahrashub. com/db/t3policy. htm. 5- داناییفرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب؛ فانی، علی اصغر. (1392)، ظرفیت خطمشیگذاری عمومی: کلید توسعهیافتگی ملی، تهران، صفار. 6- داناییفرد، حسن. (1391)، ردای خدمت یا خلعت قدرت؟ چالشهای فراروی فرآیند سیاستگذاری ملی، ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه، ش 8، ص 60-61. 7- داناییفرد، حسن. (1386)، همسازی شیوههای کمی و کیفی در پژوهشهای سازمانی: تأملی بر استراتژی پژوهش ترکیبی، فصلنامه حوزه و دانشگاه (روششناسی علوم انسانی)، ش 13(53)، ص 63-35. 8- داناییفرد، حسن. (1388)، تحلیلی بر موانع تولید دانش در علوم انسانی: رهنمودهایی بر بهبودی ظرفیت سیاست ملی علم ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، ش 1، ص 16-1. 9- داناییفرد، حسن؛ کرد نائیج، اسدالله؛ لاجوردی، سمانه. (1390)، بهبودی ظرفیت خطمشیگذاری کشور: گونهشناسی نقش کانونهای تفکر، مدیریت دولتی، دوره سوم ش 6، ص 78-55. 10- داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل. (1391)، روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع (چاپ ششم)، تهرا،: انتشارات صفار - اشراقی. 11- داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل. (1391)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع (چاپ اول)، تهرا،: انتشارات صفار- اشراقی. 12- داناییفرد، حسن؛ ثقفی، عمادالدین؛ مشبکی، اصغر. (1389)، اجرای خطمشی عمومی: بررسی نقش عقلانیت در مرحله تدوین خطمشی، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، ش 4، ص 79-15. 13- رز، ریچارد. (1390)، بادگیری در پرتو سیاستهای عمومی تطبیقی: رهنمودی کاربردی، ترجمه حسن داناییفرد؛ منصور خیرگو، تهران، انتشارات امام صادق (ع). 14- قریب، حسین. (1390)، بررسی کارکردهای انواع عقل در سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 15- کرسول، جان. (1391)، طرح پژوهش (رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی)، ترجمه حسن داناییفرد؛ علی صالحی، چاپ اول، تهرا،: مؤسسه کتاب مهربان نشر. 16- کرسول، جان. (1391)، پویش کیفی و طرح پژوهش؛ انتخاب از میان پنج رویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی، نظریه دادهبنیاد، قومنگاری و مطالعه موردی)، ترجمه ح. داناییفرد؛ ح. کاظمی، چاپ اول، تهرا،: انتشارات صفار - اشراقی. 17- کرسول، جان. (1392)، طرح پژوهش: رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی، ترجمه حسن داناییفرد؛ علی صالحی، تهران، انتشارات صفار. 18- محمدی فاتح، اصغر؛ شرفی نژاد، نورالدین؛ دهبان، اسماعیل. (1393)، روندهای جدید در مدیریت دانش سازمانی، تهران، نیاز دانش. 19- مقدس پور، سعیده؛ داناییفرد، حسن؛ کرد نائیج، اسد ا... (1391)، واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خطمشیهای عمومی در ج. ا. ایران: مطالعه خطمشیهای مالیاتی کشور، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، ش 1، ص 68-33. 20- مودب محمد صادق. (1384)، تحلیلی از نارساییهای خطمشیگذاری عمومی، مطالعات مدیریت، ش 47 ص 178-162. 21- مومنی، مونا؛ فعال قیومی، ع. (1390)، تحلیلهای آماری با استفاده از اسپیاساس، چاپ پنجم، تهران، مؤلف. 22- میر زمانی، اعظم؛ پورعزت، علی اصغر، امیری، مجتبی، داناییفرد، حسن. (1392)، واکاوی دلایل بنیادین خطمشیگذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران، پژوهشهای مدیریت اسلامی، سال 21، ش 2، ص 56-37.
ب) انگلیسی 23- Anderson, J. E. (2011), Public Policymaking: An Introduction, Boston, MA: Cengage. 24- Bolong, L. (2003), Improving the quality of public policy-making in China: Problems and prospects. Public Administration Quarterly: 125-141. 25- Bullock, H., Mountford, J., & Stanley, R. (2001), Better policy-making. London: Cabinet Office. 26- Cloete, F., & De, C. C. (2011), Improving public policy: Theory, practice and results. Pretoria: Van Schaik Publishers. 27- Creswell, john. W. . (2005), educational research: planning, conducting and evaluating, quantitative qualitative research. Upper saddle river, N: pearson. 28- Deleon, P., & Steelman, T. A. (2001), Making public policy programs effective and relevant: The role of the policy sciences. Journal of Policy Analysis and Management, 20(1): 163-171. 29- Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. . (2007), The new public service: Serving, not steering. ME Sharpe. 30- Dror, Y. (1983), Public policy making reexamined. Transaction Publishers. 31- Fischer, Frank, and Gerald J. Miller, eds. . (2006), Handbook of public policy analysis: theory, politics, and methods. crc Press,. 32- Geurts, T. (2010), Public Policy making: The 21st Century Perspective.Beinformed., Wagenrustlaan, DL, Apeldoo, Netherland. 33- Glaser, G. Barney. (2002)." Conceptualization: On Theory And Theorizing Using Grounded Theory", International Journal Of QualitativeMethods. 34- Gore, A. (2000), Good public policy making: How Australia fares. Agenda.8(1): 33-46. 35- Hallsworth, M. (2011), Policy‐Making in the Real World. Political Insight, 2(1): 10-12. 36- Hallsworth, M., & Rutter, J. (2011), Making policy better. Institute for Government, available at www. Institute for government. org. uk/publications/28,2. 37- Hart, P, & Vromen, H. (2008), A New Era for Think Tanks in Public Policy? Internat i onal Trends, Australian Reali t i es. The Australian Journal of PublicAdministration. 67 (2): 135-148. 38- Kettunen P. (2008), The Innovative Comparison of Public Policies, Public Administration Review. Washington: 68(2). 39- Peters, B. G., & Pierre, J. (Eds.). (2006), Handbook of public policy. Sage. 40- Puhan, Tatj ana-Xenia. (2008), Balancing Expl orat i on and Expl oi tati on by Creat ing Organizat i onal Think Tanks, wi th a foreword by prof. Dr Jetta Frost, 1 st Edi ton, Gabler Verlag is part of the specialist publishing group Springer Sci ence, Business Media, www.gabler.de. 41- Robbinz Stephen P.& Mary coutler. (2012), Management.Prcetice- Hall. 42- Soroka, S., & Wlezien, C. (2010), Public opinion and public policy. The Oxford Handbook of Canadian Politics. 43- UK Government. (1999), Modernising Government,White Paper presented to Parliament by the Prime Minister and the Minister for the Cabinet Office by Command of Her Majesty, London, March. 44- Weitzman, B. C., Silver, D., & Brazill, C. (2006), Efforts to improve public policy and programs through data practice: experiences in 15 distressed American cities. Public Administration Review. 66(3): 386-399. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,537 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 754 |