تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,896 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,193,594 |
تأثیرتمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم: یک مطالعۀ نیمهتجربی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 173-180 اصل مقاله (109.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.102503.810 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه غیور* 1؛ محمود شیخ2؛ رسول حمایت طللب3؛ امیرحسین معماری4 | ||
1استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران، | ||
2دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران | ||
3استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران، | ||
4استادیار، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهتجربی است. بدین منظور 12 کودک اوتیسم با میانگین سنی 12-5 سال در این مطالعه شرکت کردند و به مدت سه ماه تحت مداخله براساس تمرینات منتخب اسپارک قرار گرفتند. شرکتکنندگان در 3 مرحلۀ پایه، پیشآزمون و پسآزمون از نظر مهارتهای حرکتی براساس تست برونینسکی-ازرتسکی ارزیابی شدند. بهمنظور آنالیز اندازهگیریهای مکرر دادههای ناپارامتریک، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات منتخب اسپارک بهطور معناداری موجب بهبود مهارت تعادل پویا (001/0 (P<و هماهنگی دوطرفه (001/0 (P< شده است. بهطور کلی میتوان گفت که این تمرینات منتخب اسپارک بر بهبود محدودیتهای حرکتی شدید کودکان مبتلا به اوتیسم تأثیر مثبتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعادل؛ تمرینات اسپارک؛ تمرینات پایه؛ کودکان اوتیسم؛ هماهنگی | ||
مراجع | ||
1.Aggernaes B. “Autism: A transdiagnostic, dimensional, construct of reasoning?” The European journal of neuroscience. Apr 2017, 27.
9- Lochbaum M, Crews D., “Viability of cardio respiratory and muscular strength programs for the adolescent with autism”.Complementary Health Practice Review,2003, 8, 225–233.
10-Mostafavi R, Ziaee V, Akbari H, Haji-Hosseini S. “The Effects of SPARK Physical Education Program on Fundamental Motor Skills in 4-6 Year-Old Children”. Iranian journal of pediatrics. Apr , 2013, 23(2) , 216-219.
11- Nancy J, Minshew MD, KiBum S. “Underdevelopment of the postural control system in autism”. Royal Jubilee Hospital on November 2007; 15-16.12- Oznoff S, Young F S, Goldring S, Hess L G. “Gross motor development movement abnormalities, and early identification of autism”. Dev disord 2008; 38: 644-656.
13- Parellada M, Pina-Camacho L, Moreno C, et al.” Insular pathology in young people with high-functioning autism and first-episode psychosis”. Psychological medicine. 2017, 11-24.
14- Pan CY, Tsai CL, Chu CH. "Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder". Journal of autism and developmental disorders, . Dec, 2009, 39(12), 1696-1705.15- Qiu A , Adler M,Crocetti D, Miller MI. “Basal gnglia shapes predict social, comminiucation, and motor dysfunctions in boys with autism spectrum disorder”.Journal of the American Academy of child & adolescent Psychiatry.2010; 49(6):539-51.e4.
16- Schahamann J D, Sherman J e. “The cerebllar cognitive acfective syndrome brain” 1998; 121(4): 561-579.
17- Wang J, Hui-Tzu ,"A study on gross motor skills of preschool children" ,J Res Child Educ (2004),49(3), 246-264.
18- Yimaz L, Yanardag M, Birkan B A, Bumin G. “Effects of swimming training on physical fitness and orientation in autism” . Pediarticles International 2004; 46: 624-626.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,422 |