تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,967 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,752 |
ارزیابی پیوستگی بین تصویر و متن در کتاب های آموزش زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 2، مهر 1394، صفحه 269-289 اصل مقاله (826.77 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2015.62550 | ||
نویسندگان | ||
علی روحانی* ؛ بشیر جم؛ زهرا زهرا جمشیدزاده | ||
دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش توصیفی-تحلیلی، بررسی روابط بین تصویر و متن در کتابهای آموزش زبان انگلیسی کاتینگ ایج و امریکن انگلیش فایل براساس چارچوب نظریه نقشگرای هلیدی و نظریه نشانه-شناسی کرِس و فان لیوین است. این نظریهها با مشخص کردن روابط بین تصویر و متن، روشی را برای درک بیشتر معنا در کتابهای آموزشی زبان انگلیسی به زبانآموزان ارائه میدهند. این پژوهش سه معنای اندیشگانی، بینافردی و متنی را در تصاویر و متن بررسی میکند. نتایج این پژوهش در برگیرنده چند نکته میباشد. نخست، بررسی معنای اندیشگانی حاکی از این است که روابط بین تصاویر و متن در دو گروه تفصیلی و بروز کلامی و ذهنی افکار خلاصه میشود. دوم، بررسی معنای بینافردی نشان میدهد این روابط به دو نوع معنای تعاملی و سنجشی تقسیم میشوند. سوم، بررسی معنای متنی رابطه بین تصویر و متن را در دو گروه اطلاعات کهنه و نو، و اطلاعات واقعی و ایدهال تقسیم میکند. سرانجام، این پژوهش بر اهمیت این روابط معنایی برای فهم متنهای چند شیوهای و تاثیر آن بر مخاطب تأکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر؛ متن؛ کتاب؛ نشانه؛ معنا | ||
مراجع | ||
منابع رضایی، ط. (1393). بازنمایی جنسیت در متون دیداری کتابهای آموزشی زبان انگلیسی به غیر انگیسیزبانان از منظر نشانهشناسی تصویری. جستارهای زبانی. دوره3.شماره 24.ص 115-140. Cunningham, S., Moor, P., Eales, F., & Comyns, J (2005). Cutting edge series (2nd ed.). London: Pearson Longman. Gill, T. (2002). Visual and verbal playmates: An exploration of visual and verbal modalities in children’s picture books. Unpublished master’s thesis, University of Sydney, Australia. Halliday, M. (1978). Language as social semiotic: The social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold. Halliday, M. (1994). An introduction to functional grammar (2nd ed.). London: Edward Arnold. Hutchinson, T., & Torres, E. (1994). The textbook as agent of change. ELT Journal, 48(4), 315-328. Kress, G. & van Leuween, Th. (1996). Reading images, the grammar of visual design. (1 st ed.). New York: Routledge. Kress, G. & van Leuween, Th. (2006). Reading images, the grammar of visual design. (2nd ed.). New York: Routledge. Lester, D. M. (2000). Visual communication with messages (2nd ed.). Boston: Wadsworth. Latham-Koening, C., Oxenden, C., & Seligson, P. (2014). American English file series (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press. Lim, V.F. (2004). Developing an integrative multi-semiotic model. In K. O’Halloran (Ed.). Multimodal discourse analysis: Systemic functional perspectives (pp. 220-246). London: Continuum. Martinec, R., & Salway, A. (2005). A system for image-text relations in new (and old) media. Visual Communication, 4(3), 337-371. Nordensvärd, E. (2010). Multimodality: An EFL textbook comparison using multimodal discourse analysis. Retrieved February 2016 from World Wide Web: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:395278/FULLTEXT01.pdf Parsa, A. F. (2004). Visual semiotics: How still images mean? Interpreting still images by using semiotic approaches. Retrieved September 15, 2015, from World Wide Web: http://www.citizendev.webs.com/pdfs and readings/visualsemiotics.pdf Richards, C. (2001). Hypermedia, internet communication, and the challenge of redefining literacy in the electronic age. Language Learning and Technology, 4(2), 59-77. Schwarcz, J. (1982). The ways of the illustrator: Visual communication in children’s literature. Chicago: American Library Association. Sipe, L. R. (1998). How picture books work: A semiotically framed theory of text-picture relationships. Children’s Literature in Education, 29(2), 97-108. Thompson, G. (1997). Introducing functional grammar (2nd ed.). London: Edward Arnold. Unsworth, L. (2006). Towards a metalanguage for multiliteracies education: Describing the meaning-making resources of language-image interaction. English Teaching: Practice and Critique, 5(1), 55-76. van Leuween, Th. (2005). Introducing social semiotics. London: Routledge. Wu, S. (2014). A multimodal analysis of image-text relations in picture books. Theory and Practice in Language Studies, 4(7), 1415-1420. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,205 |