تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,552 |
تعداد مقالات | 70,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,586,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,785,340 |
جایگاه مکتبهای فلسفه تعلیم و تربیت در آموزش زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2، مهر 1394، صفحه 183-214 اصل مقاله (339.37 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2015.62546 | ||
نویسندگان | ||
منوچهر جعفری گهر* 1؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی2؛ بهروز جمالوندی3 | ||
1عضو هیت علمی مدیر گروه و مدیر روابط بین الملل دانشگاه پیام نور | ||
2گروه آموزش و ادبیات زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور | ||
3دبیر اموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
اهمیت فلسفه در تمامی زمینههای علوم بشری بر کسی پوشیده نیست. ظهور مکتبهای فلسفی در طول تاریخ در راستای پاسخگویی به زوایای پنهان دانش بشری بوده است. در حوزه تعلیم و تربیت، مکتبهای مختلف فلسفی نظیر ایدهالیسم، رئالیسم و غیره اندیشهها و دیدگاههای خود را در ارتباط با آموزش بمفهوم کلی آن و ابعاد مرتبط با آن مطرح کردهاند. مبانی نظری حوزه آموزش زبان انگلیسی نیز بیتردید از اندیشههای مکتبهای فلسفی الهام گرفته است. نظر به اهمیت موضوع فلسفه تعلیم و تربیت و نقش محوری آن در برنامه درسی، روش تدریس، نقش معلم و فراگیر در آموزش و دیگر ابعاد مهم در فرایند تعلیم و تربیت، پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای-اسنادی به بررسی ارتباط مبانی فلسفی مکتبهای تعلیم و تربیت و حوزه آموزش زبان انگلیسی میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تأثیراصول فلسفی هر یک از مکتبهای مذکور در رویکردهای مختلف آموزش زبان در خلال سده بیستم و نیز عصر حاضر قابل مشاهده و بررسی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ فلسفه و آموزش زبان انگلیسی؛ مکتبهای فلسفی؛ مکتب های تعلیم و تربیت؛ تفکر فلسفی | ||
مراجع | ||
منابع آهنچیان، محمدرضا (1382). آموزش و پرورش در شرایط پست مدرن. تهران: انتشارات طهوری. ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا و یاری دهنوی، مراد (1387). چرا معلمان به آموختن فلسفه آموزش و پرورش نیاز دارند. فصلنامه آموزش و پرورش. سال بیست و چهارم. شماره (1). صص: 68-33 باقری، خسرو (1388). دیدگاههای جدید در فلسفه آموزش و پرورش. تهران: نشر علم. پیشقدم، رضا (1386). افزایش تفکر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاسهای زبان انگلیسی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره 159، صص 165-151. حسینی ، سید علی رضا (1387). پساتجددگرایی و جامعه امروز ایران. تهران:دفتر نشر فرهنگ اسلامی. حکیمزاده، رضوان، درانی، کمال، قربانی، حسین، منسوبی، سیمین و قاجارگیر، زهرا(1393). بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی با به کارگیری تقویت فردی و گروهی بر پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی. تدریس پژوهی، سال دوم، شماره اول، صص 18-5 خلیلی شَوَرینی، سیاوش (1392). روشهای تحقیق در علوم انسانی. تهران: یادواره کتاب. سجادی، سید مهدی و ترمس، محمد (1389). مبانی فلسفه فرامتن بهعنوان بهین گزینه جدید وتبیین دلالتهای آن در فرایند تعلیم وتربیت. اولین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران. 30 اردیبهشت، تربیت مدرس، ایران. سعیدی سیوکی, منصوره و حسینقلی زاده، رضوان (1392)، نگاهی به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی-یادگیری با تاکید بر رویکرد سازنده گرایی، چهارمین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد. سطوتی، جمیل و مولایی، برزو (1389). فناوری اطلاعات و فلسفه آموزش و پرورش. اولین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران. 30 اردیبهشت، تربیت مدرس، ایران. شریعتمداری، علی(1360). تعلیم و تربیت. تهران: نهضت زنان مسلمان. شریعتمداری، علی(1367). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر. شریعتمداری، علی(1383). اصول تعلیم و تربیت، چاپ هفدهم، انتشارات دانشگاه تهران. شعبانی ورکی، بختیار و محمدی چابکی، رضا (1387). تاریخ فلسفه آموزش و پرورش در ایران. فصلنامه تعلیم وتربیت، سال بیست و چهارم، شماره 4، صص 50-17. شکاری، عباس و مزدایی، خداداد (1389). واکاوی بنیادهای نظری برنامه درسی تفکر انتقادی از دیدگاه فیلسوفان تربیتی متأخر. اولین همایش انجمن فلسفه آموزش و پرورش ایران. 30 اردیبهشت، تربیت مدرس، ایران. فرمیهنی فراهانی ، محسن (1383)، پست مدرنیسم و آموزش و پرورش ، تهران : انتشارات آییژ. قلیپور، فرضالله (1376). کلیات روانشناسی. تهران، برگزیده، چاپ اول، ج2. گوتک، جرالد ال. (1392). مکتب ها فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمد جعفر پاکسرشت. تهران: سمت. نجاریان٬ پروانه. پاک سرشت٬ محمدجعفر. صفائی مقدم٬ مسعود. (1381). مضامین پست مدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن. مجله علوم تربیتی و روانشناسی٬ دوره سوم٬ سال نهم٬ شماره ٬1 صص 106-89. نیکو پور، جهانبخش ، امینی فارسانی ، محمد حسن و نصیری ، مریم (1389). بررسی رابطه تفکر انتقادی وراهبردهای یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران. فناوری آموزشی، دوره 5، شماره 3، صص 200-195. هاشمیمقدم، سیدشمسالدین (1994). مقدمهای بر فلسفه تعلیم وتربیت. تهران: سازمان انتشارت جهاد دانشگاهی. یعقوبی نوتاش، مسعود، روشن، بلقیس و سربخشیان، بهروز (1389). تاثیر یادگیری مشارکتی در یادگیری تلفظ پایانههای تصریفی زبان انگلیسی در زبانآموزان مبتدی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، ایران. Abdullahi-Guilani, M. MohdYasin, M. S., & Hua, T. k. (2011). Authenticity of Iranian English Textbooks for schools. English Language and Literature Studies, 1(2), 25-30. Ausubel, D. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Halt, Rinehart and Winston. Blue, G. (1981). Self-directed warning systems and the role of the ESP teacher. In the ESP teacher: Role, development and prospects. ELT documents 112. London: British Council, 58-68. Brown, H. D. (2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. White Plains, NY: Pearson Education. Canagarajah, A. S. (2002). Critical academic writing and multilingual students. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. Conti, G. J. (2007). Identifying your educational philosophy: Development of the philosophies held by instructors of lifelong-learners (PHIL). MPAEA Journal of Adult Education, XXXVI (1), 19-37. Crawford, L. M. (1978). Paulo Freire’s philosophy: Derivation of curricular principles and their application to second language curriculum design. PhD dissertation, University of Minnesota. Doghonadze, N. & Gorgiladze, G. (2008). Problem solving in teaching foreign languages to students of pedagogical departments. IBSU Scientific Journal, 2 (1), 101-114. Dörnyei. Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of the language learner revisited. New York: Routledge. Elias, J. L. & Merriam, S. B. (1980). Philosophical foundations of adult education. Huntington, NY: Robert E. Krieger Publishing Company. Elisa, J. L., & Merriam, S. B. (1995). Philosophical foundations of adult education (2nd ed.). Malabara, FL: Krieger Publishing Company. Ellis, R. (2003). Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press. Gorgiladze, G. (2005). Problem Approach to Teaching a Foreign Language in the Process of Professional Education (EFL). Unpublished doctoral dissertation. Ilia Chavchavadze Language and Culture University. Tbilisi, Georgian. Harry, S. B. (1964). A classical realist view of education. In Park, J. (ed), philosophy of eduaction, (p.146). New York: The Macmillan Company. Heimlich, J.E. & Norland, E.N. (1994). Developing teaching style in adult education. San Francisco: Jossey-Bass. Jamalvandi, B. (2014). ELT Textbook Evaluation in Iran, New Insights. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3(4), 1068-1078. Journal Johnson, D., Johnson, R. & Holubee, E. (1994). Cooperative learning in the classroom. Alexanderia, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development. Kamaravadivelu, B. (1994). The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. TESOL QUARTERLY, 28(1), 27-48. Khosravi, M. (2012). A Study of Language Learning Strategies Used by EFL Learners in Iran: Exploring Proficiency Effect on English Language Learning Strategies. Theory and Practice in Language Studies, 2(10), 2122-2132. doi:10.4304/tpls.2.10.2122-2132 Larsen-Freeman, D. & Anderson, M. (2011). Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP. Leeman, J. (2005). Engaging critical pedagogy. Spanish for native speakers. Foreign Language Annals 38, 35–45. Mackey, A., & Gass, S. M. (2005). Second language research: methodology and design. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates. Merriam, S. B. (1995). Selected writings on Philosophy and adult education. Malabar, EL: Krieger Publishing Company. Nunan, D. (2001c). Syllabus Design. Oxford: Oxford University Press. Olson, R. & Kagan, S. (1992). About cooperation learning. In C. Kessler (Ed.), Cooperative language learning: A teacher resource book, (pp.1-30). New York: Prentice Hall. O’Malley, J., Chamot, A., Stewner-Manzanares, G., Kupper, L., & Russo, R. (1985). Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language Learning, 35, 21-46 Ozmon, H. A. and Craver, S. M. (1981). Philosophical foundations of education. Columbus, OH: Bell and Howell Company. Ozmon, H. A., & Craver, S. M. (1986). Philosophical foundations of education (3rd ed.). Columbus: Bell & Howell Company. Pennycook, A. (1999). Introduction: Critical Approaches to TESOL. TESOL QUARTERLY, 33(3), 329-348. Piaget, J. (1986). Le dkveloppenient de Io trotion de ternps the: I‘enfatit. Paris: Presses Universitaires de France. In P. Fletcher and M. Garman (eds.). Language acquisition, (P.26) Cambridge: CUP. Richards, J.C. & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Skinner, BF (1976). About Behaviorism. New York: Random House, Inc. Stern, H.H. (1975). What can we learn from the good language learner? Canadian Modern Language Review, 31, 304- 18. Stroll, F.L. (2002). Project work: A maens to promote lannguage and content. In J. C. Richards and W. A. Renandya (eds). Methodology in language teaching, an anthology of current practice, (pp. 107-119). Cambridge: CUP. Sturtridge, G. (1982). Individualized learning: What are the options for the classroom teacher? In M. Geddes & G. Sturtridge (eds), Individualization, (pp. 8-14). London: Modern English Publications. Yarmohammadi, L. (2002). The evaluation of pre-university textbooks. The Newsletter of the Iranian Academy of Science, 18, 70-87. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,804 |