تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,565 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,704 |
مقایسه ی الگوهای خواندن متون با طرح واره های فرهنگی آشنا و ناآشنا با استفاده از دستگاه ردیاب چشمی در فراگیران زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 111-132 اصل مقاله (401.81 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2015.62514 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا آتش پنجه1؛ مجید نعمتی* 2 | ||
1دانشجوی دوره دکتری آموزش زبان انگلیسی پردیس البرز دانشگاه تهران و عضو هییت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان | ||
2دانشیار دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی الگوهای خواندن متون با طرح واره های فرهنگی آشنا و ناآشنا به روش کیفی انجام شده است. حرکات چشمی تعداد 16 نفر از دانشجویان فارسی زبان در دو گروه 8 نفره ، مبتدی و پیشرفته از لحاظ سطح توانایی مهارتهای زبان انگلیسی ، با استفاده از دستگاه ردیاب چشمی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج به دست آمده از دستگاه ردیاب چشمی و مصاحبه ی شفاهی نشان می دهد که الف) الگوی پردازش خواندن دو گروه در دو متن با طرح واره های فرهنگی آشنا متفاوت است بطوریکه گروه پیشرفته بر روی قسمتهای آغازین و پایانی جملات متون نسبت به گروه مبتدی حرکات چشمی (پرش، خیرگی و بازگشت) کمتری داشتند. ب) گروه پیشرفته نیز همانند گروه مبتدی هنگام پردازش متون با طرح واره های فرهنگی ناآشنا همه ی قسمتهای متن را مورد بررسی قرار دادند. بدین معنی که طرح واره های فرهنگی ناآشنا ، فارغ از سطح شرکت کنندگان ، موجب تغییر الگوی پردازش خواندن و درک مطلب شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"ردیاب چشمی"؛ "طرح واره های فرهنگی آشنا و ناآشنا"؛ "الگوی خواندن"؛ "حرکات چشمی"؛؛ "فراگیر زبان بیگانه" | ||
مراجع | ||
منابع Adams, M. J., & Collins, A. (1978). A schema-theoretic view of reading: Eric Reports. Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C. K., & Walker, D. (2010). Introduction to research in education. Cengage Learning. Anderson, R. C., & Pearson, P. D. (1984). A schema-theoretic view of basic processes in reading comprehension. Eric Reports. Anderson, R. C., Reynolds, R. E., Schallert, D. L., & Goetz, E. T. (1977). Frameworks for comprehending discourse. American educational research journal, 14(4), 367-381. Bartlett, F. C. (1932). Remembering: An experimental and social study. Cambridge: Cambridge University. Birch, S., & Rayner, K. (2010). Effects of syntactic prominence on eye movements during reading. Memory & cognition, 38(6), 740-752. Bransford, J. D., & Johnson, M. K. (1972). Contextual prerequisites for understanding: Some investigations of comprehension and recall. Journal of verbal learning and verbal behavior, 11(6), 717-726. Carrell, P. L. (1987). Content and formal schemata in ESL reading. TESOL quarterly, 21(3), 461-481. Carrol, G., & Conklin, K. (2014). Getting your wires crossed: Evidence for fast processing of L1 idioms in an L2. Bilingualism: Language and Cognition, 17(4), 784-797. Carrol, G., & Conklin, K. (2015a). Eye-tracking multi-word units: some methodological questions. Journal of Eye Movement Research, 7(5), 1-11. Carrol, G., & Conklin, K. (2015b). Cross language lexical priming extends to formulaic units: Evidence from eye-tracking suggests that this idea ‘has legs’. Bilingualism: Language and Cognition, 1-19. Dussias, P. E. (2010). Uses of eye-tracking data in second language sentence processing research. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 149-166. Godfroid, A., Loewen, S., Jung, S., Park, J.-H., Gass, S., & Ellis, R. (2015). Timed and untimed grammaticality judgments measure distinct types of knowledge. Studies in Second Language Acquisition, 37(2), 269-297. Godfroid, A., & Spino, L. A. (2015). Reconceptualizing reactivity of think-alouds and eye tracking: absence of evidence is not evidence of absence. Language Learning, 65(4), 896-928. Godfroid, A., & Uggen, M. S. (2013). Attention to irregular verbs by beginning learners of German. Studies in Second Language Acquisition, 35(2), 291-322. Godfroid, A., & Winke, P. (2015). Investigating implicit and explicit processing using L2 learners’ eye-movement data. Implicit and Explicit Learning of Languages, 48, 325-348. Huey, E. B. (1912). The present status of the Binet scale of tests for the measurement of intelligence. Psychological bulletin, 9(4), 160-168. Hutson, J., Smith, T., Magliano, J., Heidebrecht, G., Hinkel, T., Tang, J. L., & Loschky, L. (2015). Eye Movements While Watching Narrative Film: A Dissociation of Eye Movements and Comprehension. Journal of Vision, 15(12), 116-116. doi:10.1167/15.12.116 Johnson, P. (1981). Effects on reading comprehension of language complexity and cultural background of a text. TESOL quarterly, 15(2), 169-181. Kaakinen, J. K., & Hyönä, J. (2010). Task effects on eye movements during reading. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 36(6), 1561. Lai, M. L., Tsai, M. J., Yang, F. Y., Hsu, C. Y., Liu, T. C., Lee, S. W. Y., ... & Tsai, C. C. (2013). A review of using eye-tracking technology in exploring learning from 2000 to 2012. Educational Research Review, 10, 90-115. Liu, P.L. (2014). Using eye tracking to understand the responses of learners to vocabulary learning strategy instruction and use. Computer Assisted Language Learning, 27(4), 330-343. Rayner, K. (1998). Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological bulletin, 124(3), 372. Rayner, K. (2009). Eye movements and attention in reading, scene perception, and visual search. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 62(8), 1457-1506. Rice, G. E. (1978). The role of cultural schemata in narrative comprehension (Doctoral dissertation, ProQuest Information & Learning). Richards, J. C., & Schmidt, R. W. (2013). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics: Routledge. Rumelhart, D. E. (1980). Schemata: The building blocks of cognition. In. R. Spiro, B. Bruce and W. Brewer (eds.) Theoretical issues in reading comprehension. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Tausczik, Y.R., & Pennebaker, J.W. (2010). The psychological meaning of words: LIWC and computerized text analysis methods. Journal of Language and Social Psychology, 29, 24-54. Thomson, D. E. (2014). Individual differences and cognitive complexity investigated in community college writing (Doctoral dissertation). Spiro, R. J., Montague, W. E., & Anderson, R. C. (1977). Schooling and the acquisition of knowledge: Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Steffensen, M. S., Joag-Dev, C., & Anderson, R. C. (1979). A cross-cultural perspective on reading comprehension. Reading research quarterly, 15(1), 10-29. Suvorov, R. (2015). The use of eye tracking in research on video-based second language (L2) listening assessment: A comparison of context videos and content videos. Language Testing, 32(4), 463-483. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19,162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,163 |