تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,792 |
ارائۀ الگوی کاربردی برای بازاریابی چندحسی در برندسازی مقصد گردشگری | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 1، 1396، صفحه 63-82 اصل مقاله (472.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.62318 | ||
نویسندگان | ||
محمد حقیقی1؛ طاهر روشندل اربطانی2؛ احمد روستا3؛ علی صالحی* 4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
4دکتری بازاریابی بینالملل، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر،ارائۀ نوعی الگوی کاربردی برای بازاریابی چندحسی در برندسازی مقصد گردشگری است. روش پژوهش مطالعۀ حاضر، پیمایشی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری آن را تمام گردشگران (ایرانی ـ خارجی) تهران به تعداد 10000 نفر شکل داده است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بهکمک فرمول نمونهگیری لوی و لمشو (1381)، حجم کل نمونه 407 نفر محاسبه شد؛ اما در نهایت 394 نفر در تحقیق مشارکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ تدوین شده بر اساس مدل مفهومی و متغیرهای تحقیق است. نتایج بهدستآمده از تأثیر بازاریابی چندحسی بر برندسازی مقصد گردشگری با ضریب تأثیر 813/0 حکایت دارد که با توجه به نمرۀ تی در سطح 05/0 معنادار است. همچنین مقدار 2R برابر با 661/0 بهدست آمد؛ به این معنا که 1/66 درصد از تغییرات برندسازی مقصد گردشگری مربوط به بازاریابی چندحسی بوده و باقیماندۀ تغییرات به سایر متغیرها مربوط میشود. به نظر میرسد گردشگری و بازاریابی گردشگری به خلق تجربۀ دلپذیری برای مشتری از مقصد ارتباط دارد و ساختن این تجربه از طریق بازاریابی چندحسی امکانپذیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی چندحسی؛ برند؛ برندسازی مقصد؛ گردشگری | ||
مراجع | ||
بصیر، ل.؛ رحیمنیا، ف.؛ پورسلیمی، م. (1395). بررسی تأثیر نوآوری در خدمات بر نیات رفتاری مشتریان به واسطه بازاریابی حسی (مورد مطالعه: هتلهای پنج ستارۀ شهر مشهد)، تحقیقات بازاریابی نوین، 6 (2)، 36-19. دهدشتی، ز.؛ خانی، س.؛ اجلی، ا. (1393). نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقای ارزش ویژۀ برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان، فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، 9(25)، 68-34. شبگو، م.؛ میرزایی دریانی، ش. (1393). به سوی بازاریابی حسی: تحریک حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی) و تأثیر آن بر رفتار مصرفکننده. مجموعه مقالات اولین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی. صالحآبادی، م. (1393). بررسی ارزش ویژۀ برند در مقاصد گردشگری ورزشی استان تهران. رسالۀ کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا، تهران: دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی. عباسی دره بیدی، ف. و محمودی، س. (1393). ارزیابی عوامل مؤثر بر ارزش ویژۀ برند مقصد گردشگری شهر اصفهان. مجموعه مقالات اولین همایش بینالمللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالشها و چشماندازها. غفاری، م.؛ رنجبریان، ب.؛ فتحی، س. (1393). ارائۀ مدلی جهت تبیین ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)، فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، 6 (4)، 866-845. Abbasi Darre Bidi, F. & Mahmoudi, S. (2014). Evaluation of factors affecting the value of the brand of tourism destination in Isfahan. Proceedings of the first international scientific conference on tourism development in the Islamic Republic of Iran, Challenges and perspectives.
Basir, L., Rahimnia, F. & Poursalimi, M. (2016). The Effect of Service Innovation on Customer Behavioral Needs through Sensory Marketing (Case Study: Five Star Hotels in Mashhad). New Marketing Research Journal, 6(2), 19-36.
Dehdashti, Z., Khani, S. & Ajeli, A. (2014). The role of advertising and oral advertising in promotion of brand equity in the tourism destination of Isfahan. Journal of Tourism Studies, 9(25), 34-68.
Ghaffari, M., Ranjbarian, B. & Fathi, S. (2014). A Model for Explaining the Brand Value of Tourism Objectives (Case Study: Isfahan City). Journal of Business Management, 6(4), 845-866.
Howes, D. (2006) Scent, Sound and Synesthesia: Intersensoriality and Material Culture Theory. In: C.Tilley, et al. (eds.) Handbook of Material Culture. Sage, London, 161-172.
Howes, D. (ed.) (2005). Empire of the senses: the sensual culture reader. BERG, UK.
Kotler, P., Keller, K.L., Ancarani, F. & Costabile, M. (2014). Marketing management. BERG, UK. Pearson.
Krishna, A. (2010). Sensory Marketing. New York: Routledge.
Krishna, A. (2011). An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior. Journal of Consumer Psychology, 1-20. doi:10.1016/j.jcps.2011.08.003.
Lambin, J. (2000) Marketing-Driven Management: Strategic and Operational Marketing. Palgrave Macmillan, UK.
Morgan, M., Lugosi, L. & Ritchie, J.R. B. (eds.) (2010). The Tourism and Leisure Experience: Consumer and Managerial Perspectives. Channel View Publications, UK.
Mossberg, L. (2007). A Marketing Approach to the Tourist Experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 59-74.
Pan, S. & Ryan, C. (2009). Tourism Sense-Making: The Role of the Senses and Travel Journalism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26(7), 625-639.
Saleh Abadi, M. (2014). A Study of Brand Value in Sporting Facilities in Tehran. A Master's Degree in Alzahra University. Faculty of Physical Education and Sport Sciences.
Shabgoo, M. & Mirzaei Dariani, Sh. (2014). Towards Sensory Marketing: Stimulation of five senses (vision, hearing, smell, touch and taste) and its impact on consumer behavior. Proceedings of the First International Conference on Economics, Management, Accounting and social sciences. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,867 |