![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,711,394 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,944,050 |
بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی درونی و بیرونی بر نوآوریهای بنیادی با در نظر گرفتن نقش میانجی کسب دانش | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 35، خرداد 1396، صفحه 141-159 اصل مقاله (288.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2017.62304 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شاه طهماسبی1؛ محمد رحیم اسفیدانی2؛ سید سعید قوام شهیدی* 3 | ||
1دکترای مدیریت دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیادانشکده مدیریت ر دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد رشته MBA، گرایش بازاریابی، پردیس البرز دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
سازمانهای یادگیرنده و نوآور امروزی در این محیط ناپایدار و متلاطم به پشتوانۀ سرمایۀ اجتماعی درون و برون سازمانی میتوانند امیدوار به بقا و رشد باشند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی درونی و بیرونی بر نوآوریهای بنیادی با نقش میانجی کسب دانش است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل 113 شرکت فناور و نوآور حاضر در نمایشگاه بینالمللی تهران است که با شیوۀ سرشماری توزیع و جمعآوری شد که از این میان 90 پرسشنامۀ استاندارد قابل استفاده بوده است. روایی سازۀ پرسشنامۀ تحقیق با کمک آزمون تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و بهمنظور مطالعۀ پایایی پرسشنامۀ تحقیق نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. در پایان برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، از آمار توصیفی و استنباطی و از نرمافزارهای SPSS 20وSmart Pls.2.M3 استفاده شد. یافتههای تحقیق تأثیر مثبت سرمایۀ اجتماعی درونی و بیرونی بر نوآوریهای بنیادی را نشان میدهد. همچنین نتایج نشان داد که کسب دانش بر نوآوریهای بنیادی نیز تأثیر مثبت دارد. از دیگر نتایج تحقیق میتوان بر تأثیر منفی بُعد رابطهای سرمایۀ اجتماعی بیرونی بر رابطۀ بین کسب دانش و نوآوریهای بنیادی اشاره کرد. ظرفیت جذب ادراک شده و موانع فرهنگی بر رابطۀ بین کسب دانش و نوآوریهای بنیادی تأثیری نداشتهاند | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری های بنیادی؛ سرمایۀ اجتماعی؛ ظرفیت جذب ادراک شده؛ کسب دانش | ||
مراجع | ||
امیرخانی، ط. و پور عزت، ع ا .(1387). "تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمانهای دولتی". مدیریت دولتی(دانشگاه تهران)، مدیریت دولتی(دانشگاه تهران)، 1(1)، 19-23. پیران نژاد، ع. وکولیوند، ا. و غفاری، ع .(1394). "بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (موردمطالعه: شهرداری شهر قدس)". فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دولتی، 7(1)، 41-53 . زعفریان، ر. و محمدی الیاسی،ق. و فرخ منش، ت. موحدی پور، ن. (۱۳۹۱). "نقش سرمایه شبکه بر قابلیت نوآوری سازمان" فصلنامه توسعه کارآفرینی ۸ (۱)، ۱۵۹-۱۷۴. ضیایی، م ص. و منوریان، ع. کاظمی کفرانی، ا .(13890). "بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و میزان آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش (مطالعهی شرکت فولادساز ایرانی)". نشریه مدیریت دولتی، 3(8)، 179-198. فوکویاما، ف .(1384). "سرمایه اجتماعى و جامعه مدنى". ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، چاپ اول، تهران: شیرازه. کمال سخدری، (۱۳۹۴). قابلیت شبکهسازی و عملکرد کارآفرینانه سازمانی: تبیین نقش گرایشهای راهبردی سازمانی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، ۵(3)، ۷-۲۶. Azadegan, A. (2011). Benefiting from supplier operational innovativeness: The influence of supplier evaluations and absorptive capacity. Journal of Supply Chain Management, 47(2), 49-64.
Baker, W.E., Sinkula, J.M.(1999). “The synergistic effect of market orientation and learning orientation”. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(4), 411–427.
Bontis, N., Crossan, M. M., & Hulland, J. (2002). Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows. Journal of management studies, 39(4), 437- 469.
Burt, R. S. (2000). The network structure of social capital. Research in organizational behavior, 24, 345-423.
Cuevas‐Rodríguez, G., Cabello‐Medina, C., & Carmona‐Lavado, A. (2014). Internal and external social capital for radical product innovation: do they always work well together?. British Journal of Management, 25(2), 266-284.
Christensen, J. F., Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (2005). Withering core competency for the large corporation in an open innovation world. In Academy of Management Conference, August, Honolulu, Hawaii.
Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative science quarterly, 21, 128-152.
Gloria, C R., Carmen, C M., Antonio, C L. (2014). “Internal and External Social Capital for Radical Product Innovation: Do They Always Work Well Together?”. British Journal of Management,25(1), 266–284 .
Gopalakrishnan, S., Scillitoe, J. L., & Santoro, M. D. (2008). Tapping deep pockets: the role of resources and social capital on financial capital acquisition by biotechnology firms in biotech–pharma alliances. Journal of Management Studies, 45(8), 1354- 1376.
Hamel, G. (1991). Competition for competence and interpartner learning within international strategic alliances. Strategic management journal, 12(S1), 83-103.
Hellriegel, D., Slocum, J.,Woodman, R. (1995).”organizational behavior”. New York:Westpublishing Comoany.
Henseler, J., & Fassott, G. (2010). Testing moderating effects in PLS path models: An illustration of available procedures. In Handbook of partial least squares (pp.713 - 735),Springer Berlin Heidelberg.
Keskin, H. (2006). Market orientation, learning orientation, and innovation capabilities in SMEs: An extended model. European Journal of innovation management, 9(4), 396-417.
Landry, R., Amara, N., & Lamari, M. (2002). Does social capital determine innovation? To what extent?. Technological forecasting and social change, 69(7), 681-701.
Liu, C. L. E., Ghauri, P. N., & Sinkovics, R. R. (2010). Understanding the impact of relational capital and organizational learning on alliance outcomes. Journal of World Business, 45(3), 237-249.
Jang, K. S., Kim, Y. B., & Koo, I. S. (2010). A Study on the Relationship between Innovation Activity and Business Results-Focused on the Small and Medium Manufacturing Enterprises. Journal of the Korean society for quality management,38(4), 512-520.
McDermott, R., & O’Dell, C. (2001). Overcoming cultural barriers to sharing knowledge. Journal of knowledge management, 5(1), 76-85.
Jha, A., Cox, J .(2015). “Corporate social responsibility and social capital”. Journal of Banking & Finance, 60(1), 252-270.
Kogut, B., Zander, U. (1992).” Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the replication of technology”. Organization Science, 3(3), 383-397.
Martínez-Cañas, R., Sáez-Martínez, F. J., & Ruiz-Palomino, P. (2012). Knowledge acquisition's mediation of social capital-firm innovation. Journal of Knowledge Management, 16(1), 61-76.
Moran, P. (2005). Structural vs. relational embeddedness: Social capital and managerial performance. Strategic management journal, 26(12), 1129-1151.
Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995).”The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation”. Oxford University Press, New York, NY.
Rothaermel, F. T. (2015). Strategic management. New York, NY: McGraw-Hill.
Santos-Vijande, M. L., & Álvarez-González, L. I. (2007). Innovativeness and organizational innovation in total quality oriented firms: The moderating role of market turbulence. Technovation, 27(9), 514-532.
Slater, S. F., Mohr, J. J., & Sengupta, S. (2014). Radical product innovation capability: Literature review, synthesis, and illustrative research propositions. Journal of Product Innovation Management, 31(3), 552-566.
Szulanski, G. (2000). The process of knowledge transfer: A diachronic analysis of stickiness. Organizational behavior and human decision processes, 82(1), 9-27.
Timberlake, S. (2005). Social capital and gender in the workplace. Journal of Management Development, 24(1), 34-44.
Westlund, H., & Bolton, R. (2003). Local social capital and entrepreneurship. Small business economics, 21(2), 77-113.
Weber, B., & Weber, C. (2007). Corporate venture capital as a means of radical innovation: Relational fit, social capital, and knowledge transfer. Journal of Engineering and technology management, 24(1), 11-35
Yli-Renko, H., Autio, E., Sapienza, H.J. (2001). “Social capital, knowledge acquisition, and knowledge exploitation in young technology-based firms’’. Strategic Management Journal, 22(6), 587-613.
Yanez, M., Khalil, T. M., & Walsh, S. T. (2010). IAMOT and education: defining a technology and innovation management (TIM) body-of-knowledge (BoK) for graduate education (TIM BoK). Technovation, 30(7), 389-400.
Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of management review, 27(2), 185-203.
Zhang, F., Kaufman, D .(2015).”The impacts of social interactions in MMORPGs on older adults’ social capital”. Computers in Human Behavior, 51(1), 495-503. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,089 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,195 |