تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,341 |
کشمکش های گفتمانی رئالیسم و ایده آلیسم در نقاشی ایران معاصر: طرح رویکردی برای مطالعه تاریخ اجتماعی هنر ایران | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 81-112 اصل مقاله (3.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2017.62255 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا مریدی* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر. تهران | ||
چکیده | ||
برای نگارش تاریخ هنر معاصر نمیتوان به زندگینامهنگاری هنرمندان و تاریخنگاری رویدادهای هنر و مطالعة نوعشناسانه و سبکشناسانة آثار هنری اکتفا کرد، بلکه باید پرسید چگونه تاریخِ رویدادها شکل میگیرد و سبکها پدید میآیند؟ چگونه نظامهای قدرت فراز و فرود جریانهای هنری را جهت میدهند؟ در مقالة حاضر این پرسش دنبال میشود که تقابل ایدئالیسم صاحبان قدرت و رئالیسم حاشیهنشینان قدرت بهعنوان تقابل ساختاری به سبکها و جریانهای هنری ایران شکل دادهاند؟ البته منظور از رئالیسم بازنمایی واقعنمایانه و طبیعتنمایانه و تقلیل آن به سبکهای محدود در تاریخ هنر نیست، بلکه منظور مواجهة تجربی و عملی با جهان است؛ از همین رو در رویارویی با ایدئالیسم قرار دارد که مواجهة استعلایی و نمادی با جهان است. در این مقاله برای مطالعة فراز و فرود جریانهای هنری ایران به مطالعة ظهور و گسترش طبقة متوسط و کشمکشهای طبقة متوسط جدید و قدیم و هژمونیک شدن ارزشهای این طبقات در تاریخ تحولات اجتماعی پرداخته شد. در نهایت پنج دورة پرفرازونشیب تحت عنوان شکلگیری رئالیسم در دوران مشروطه، افول رئالیسم در برابر ایدئالیسم تاریخگرا و اصالتگرای پهلوی، حیات کوتاه رئالیسم انقلابی، افول رئالیسم در برابر ایدئالیسم مذهبی پس از انقلاب و بازگشت دوبارة رئالیسم انتقادی مورد مطالعه قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر ایران معاصر؛ نقاشی ایران؛ رئالیسم؛ ایدئالیسم؛ تحلیل گفتمان | ||
مراجع | ||
تصویر 1: اثر محمود اولیا؛ دو پسر گدا؛ برگرفته از وبگاه محمود اولیا؛ دسترسی در نشانی: http://master-mahmood-olia.net/contact-us.php
تصویر 2: اثر اسماعیل آشتیانی؛ قهوهخانه، دسترسی در نشانی: http://www.beytoote.com/art/artist/master-painter-ashtiani.html تصویر 3: اثر علی اصغر پتگر؛ برگرفته از وبگاه علیاصغر پتگر؛ دسترسی در نشانی: http://a-petgar.com/fa_IR/Pages/Gallery/%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1
تصویر 4: شهاب موسویزاده؛ اعتصاب کارگران راهآهن؛ 1355؛ از وبگاه هنرمند؛ دسترسی در نشانی: http://www.mousavizadeh.net/picture.php?/63/category/3
تصویر 5: اثر هانیبال الخاص؛ 1357؛ از وبگاه هنرمند؛ دسترسی در نشانی: http://www.hannibal-alkhas.org/
تصویر 6: اثر کاظم چلیپا؛ 17 شهریور؛ از کتاب ده سال با نقاشان انقلاب اسلامی؛ صفحة 177 تصویر 7: اثر عبدالحمید قدیریان؛ امدادهای غیبی؛ 1362؛ از کتاب ردپای نور: مروری بر آثار منتخب نقاشی و گرافیک دفاع مقدس: صفحة 93 تصویر 8: اثر مرتضی کاتوزیان، نگاهی به ابیانه؛ 1365؛ ؛ اثر ارائهشده در نمایشگاه موزة هنرهای معاصر در 1369؛ دسترسی در نشانی: http://www.mortezakatouzian.com/gallery/files/amoodi/d37.htm
تصویر 9: اثر ثمیلا امیرابراهیمی، پلهای بزرگراه؛ 1374؛ مجموعهآثار گالری ماه؛ دسترسی در نشانی: http://www.mahartgallery.com/fa/?id=collectiondetail&num=2070 تصویر 10: اثر داریوش قرهزاد، «بدون عنوان»، 1386؛ اثر ارائهشده در حراج ساتبیز؛ دسترسی در نشانی: http://artsalesindex.artinfo.com/auctions/Daryush-Gharazad-3528274/Untitled-2007 تصویر 11: اثر احمد مرشدلو، بدون عنوان، 1387؛ اثر احمد مرشدلو؛ برگرفته از مجموعة ساعتچی؛ دسترسی در نشانی: http://www.saatchigallery.com/artists/artpages/ahmad_morshedloo_untitled_180_380.htm
تصویر 12: اثر معصومه مظفری، میز، 1388؛ برگرفته از نشانی: http://eapgroup.com/wp-content/uploads/2014/01/MozaffariM2010Table-lr.jpg | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,493 |