تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,109 |
بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران (تحلیل روایت چهار فیلم در دهه های چهل تا هفتاد) | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 25-51 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2017.62253 | ||
نویسندگان | ||
ساره امیری* 1؛ احسان آقابابایی2؛ مجید فدایی2 | ||
1دانشجو | ||
2دانشگاه | ||
چکیده | ||
مقالة حاضر درصدد است تا نحوة بازنمایی روشنفکر را در سینمای دهههای 1340-1370 توصیف کند و به تفسیر مناسبات اجتماعی این بازنمود بپردازد. ازاینرو، با مبنا قرار دادن نظریة "روشنفکران" "گرامشی" و نظریة "بازنمایی"، چهار فیلم با اتخاذ روش "تحلیل روایت"، بررسی شده است تا رابطة هریک از روشنفکران بازنماییشده با بافت اجتماعی خویش مشخص گردد. درنهایت این نتایج حاصل شد که روشنفکران نه بهصورت مستقل، بلکه در پیوند با طبقات اجتماعی ویژهای عمل میکنند و نگاه ایدئولوژیک به آنان در هر فیلم نیز به ایدئولوژیهای خاص هر دوره گره خورده است. همچنین از مقایسه روند این بازنمایی آشکار شد که در دهة منتهی به انقلاب و دهة اول پس از انقلاب، روشنفکر در رابطه با "امر سیاسی" مطرح شده است اما با سپری شدن دهة اول انقلاب و پایان یافتن جنگ، روشنفکر دهة هفتاد در جستوجوی نقش تازهای برآمده است و، در رابطه با "امر اجتماعی" مطرح شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روشنفکر؛ بازنمایی؛ تحلیل روایت؛ جامعهشناسی فیلم؛ آنتونیو گرامشی | ||
مراجع | ||
ادیبی، حسین (1358). طبقة متوسط جدید در ایران، تهران: انتشارات جامعه. اسپریانو، پائولو (1362). مقدمة نامههای زندان. ترجمة مریم علوینیا. تهران: نشر آگاه. اشرف، احمد و بنو عزیزی، علی (1388). طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمة سهیلا ترابی فارسانی، تهران: انتشارات نیلوفر. بوردول، دیوید و تامپسون، کریستین (1385). هنر سینما، ترجمة فتاح محمدی، تهران: نشر مرکز. بیتهام، دیوید و بویل، کوین ( 1388). دموکراسى چیست، ترجمة شهرام نقش تبریزى، تهران: انتشارات ققنوس. تاجیک، احسان (1388). «طبقة متوسط جدید در ایران سال های 57 - 1332»، چشمانداز ایران، شماره 54، ص 132. ثقفی، مراد (1380). «گذر از کویر: روشنفکران ایران پس از انقلاب اسلامی»، فصلنامة بازتاب اندیشه، شمارة 17. سروش، عبدالکریم (1373). قبض و بسط تئوریک شریعت، نقدها و بحثها، تهران: انتشارات صراط کیسبی یر، آلن (1368). درک فیلم، ترجمة بهمن طاهری، تهران: انتشارات فیلم. وحدت، فرزین (1383). رویارویی فکری ایران با مدرنیت، ترجمة مهدی حقیقتخواه، تهران: انتشارات ققنوس. هالوب، رناته (1374). آنتونیو گرامشی فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم، ترجمة محسن حکیمی، تهران: نشر چشمه. Allen, Richard (1993) Representation, Illusion and Cinema, Cinema Journal, 32(1), pp. 21-48.
Andrew, Dudley (1984) Concepts in Film Theory, New York: oxford university press.
Ben-Shaun, Nitzan (2007) Film: The Key Concepts, London: Berg Publisher.
Gramsci, Antonio (1971) Selections From the Prison Notbooks, edited and translated by Quentin Hoare and Geoffrey Nowell Smith, London: Lawrence & Wishart.
Griffi, Larry J (1993) »Narrative, Event-Structure Analysis, and Causal Interpretation in Historical Sociology«, The American Journal of Sociology, 98(5).
Henderson, Brian (1971) Two Types of Film Theory, Film Quarterly, 24( 3), pp. 33-42.
Ives, Peter (2004) Language and Hegemony in Gramsci, London: Fernwood Publishing.
Johnson, P (2009) Intellectuals: From Marx and Tolstoy to Sartre and Chomsky,New York: HarperCollins Publishers.
King, M. (1978) »The social role of intellectuals: Antonio Gramsci and the Italian renaissance«, An Interdisciplinary Journal, Vol 61.
Polkinghorne, Donald (1988) Narrative Knowing and the Human Sciences, US: University of New York Press.
Reid, Julie & Others (2008) Media Studies: Policy, Management and Representation, South Africa: Juta Academic Publisher.
Riessman, Catherine Kohler (2003) Narrative Analysis, LoNDON: Sage Publication.
stam, robert & others (1992) New vocabularies in film semiotics, New York and London: taylor and francis group. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,932 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,188 |