تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,493 |
تعداد مقالات | 70,155 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,299,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,511,330 |
طراحی و تبیین مدل بودجهبندی بر اساس شاخصهای حکمرانی خوب در ایران | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 4، اسفند 1395، صفحه 645-664 اصل مقاله (325.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2017.62180 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد مقیمی1؛ علی اصغر پور عزت1؛ حسن دانایی فرد2؛ حیدر احمدی* 3 | ||
1استاد گروه مطالعات اسلامی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مشخصات و مؤلفههای نظام بودجهبندی است؛ بهگونهای که تبلوری از حکمرانی خوب باشد و باعث بهبود شاخصهای حکمرانی خوب گردد. رویکرد مدنظر این پژوهش، رویکرد ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. در بخش کیفی این پژوهش از تحلیل تم مصاحبه و در بخش کمی، بهمنظور تأیید مدل از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، خبرگان دانشگاهی و اجرایی حوزۀ بودجهبندی است که نمونههای آن بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. نتیجه این پژوهش 51 تم در قالب شش مقوله است که عبارتاند از: آمایش سرزمین، مدیریت ذینفعان، پیادهسازی بودجهبندی عملیاتی، اصلاح نظام حسابداری و گزارشگری، اصلاح فراگرد نظارت بر بودجه و شفافیت. مجموع این شش مقوله، 16 رابطه را با حکمرانی خوب برقرار نمودهاند. نتایج آزمون خیدو برای همۀ روابط معنادار بود و نشان داد روابط از نظر متخصصان، مورد تأیید است | ||
کلیدواژهها | ||
بودجه خوب؛ تحلیل تم؛ حکمرانی خوب؛ نظام بودجهبندی | ||
مراجع | ||
آذر، ع، و امیرخانی، ط. (1390). بودجهریزی عمومی: نهادهای بودجهریزی و بودجه محلی. تهران: انتشارات سمت. الوانی، س. م. (1388). حکمرانی خوب: شبکهای از کنشگران جامعۀ مدنی. مجلۀ مدیریت توسعه و تحول، 1، 5-1. امیری، م،؛ مقیمی، س.م.؛ قربانی، ف. (1389). چالشها، موانع و سازوکارهای نظامهای بودجهریزی در آموزش عالی (مطالعۀ موردی: دانشگاه تهران). بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 17 (59)، 16-3. باباجانی، ج،؛ بابایی، م. (1390). تأثیر استقرار واحد حسابرسی داخلی و تشکیل کمیتۀ حسابرسی در ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی مالی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی. مجلۀ دانش حسابداری، 2 (4)، 27-7. پورعزت، ع. ا،؛ طاهری عطار، غ. (1389). کاربست حکمرانی خوب برای ملتسازی در پرتو مطالعات میانرشتهای. فصلنامۀ مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 3 (1)، 193- 173. پورعزت، ع.ا.؛ سیدرضایی، م.ی. (1395). بودجهریزی عدالتمحور برای پیشرفت فرا منطقهای. تهران: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. داناییفرد، ح.؛ مظفری، ز. (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی. پژوهشهای مدیریت، 1 (1)، 162- 131. کردبچه، م. (1385). بودجهریزی بر مبنای عملکرد. برنامهریزی و بودجه، 101، 32-3. Allen, R. & Tommasi, D. (2001). Community governance Community governance. paris: OECD Publication.
Alvani, S.M. (2009). Good Governance: A Network of Civil Society Interactors. Journal of Development Evolution Management, 1, 1-5. (in Persian)
Amiri, M., Moghimi, S.M. & Ghorbani, F. (2010). Challenges, Problems, and Guidelines of Budgeting Systems in Higher Education, case study: "University of Tehran", journal of the accounting and auditing review, 17 (1), 3-16. (in Persian)
Azar, A. & Amirkhani, T. (2011). Public Budgeting: Budgetary Institutions And Local Budget. Tehran: SAMT. (in Persian)
Babajani, G. & Babaei, M. (2011). The Impact of Establishment of Audit Committee and Internal Audit Unit on Improvement of the Financial Accountability of the Universities and Research Institutions. Journal of Accounting Knowledge, 2 (4), 7-28. (in Persian)
Cardos, I. R. (2014). New Trends In Budgeting: A Literature Review. Practical Application of Science, 2 (2), 483-490.
Coates, P. (2004). Governance, Management, and Performance: They Matter. Public Administration Review, 64 (5), 630-633.
Danaeifard, H. & Mozafari, Z. (2008). Improve the Reliability and Validity in Qualitative Research Management: Reflection on Audit Strategies Research. Management Research, 1 (1), 19-52. (in Persian)
Dellicour, D. & Sacaze, J.P. (2012). Promoting good governance through development aid:the European Commission’s approach. Crime Law Soc Change, 58, 551–562.
Egbide, B.C. & Agbude, G. (2012). Good Budgeting And Good Governance: A Comparative Discourse. The Public Administration and Social Policies Review, 2 (9), 1-12.
Fubbs, J. (1999). The Budget Process and Good Governance. Amsterdam: Association of European Parliamentarians with Africa.
Huque, A.S. (2013). Can Public Management Contribute to Governance in Developing Countries? Evidence from Hong Kong. Public Organization Review, 13, 397-409.
Jordan, M. M. & Hackbart, M. (2005). The goals and implementation success of state performance-based budgeting. Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 17 (4), 471-478.
Kardosa, M. (2012). The reflection of good governance in sustainable development strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 1166 – 1173.
Kaufmann, D., Kraay, A. & Zoido-Lobaton, P. (2000). Governance Matters II:Updated Indicators for 2000-01. Policy Research Working Paper. Washington DC: World Bank.
Kordbache, M. (2006). Performance-Based Budgeting. The Journal of Planning & Budgeting, 101(???), 3-32. (in Persian)
Lapsley, I. & Rios, A.M. (2015). Making sense of government budgeting: an internal transparency perspective. Qualitative Research in Accounting & Management, 12 (4), 377-394.
Lytvynchenko, G. (2014). Programme management for public budgeting and fiscal policy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 119(???), 576 – 580.
Narayan, A. K. (2014). Accounting and accountability challenges: Implementing sustainability in tertiary organisations. Pacific Accounting Review, 26 (1), 94-111.
Osisioma, B. C. (2013). Budgeting, Auditing And Governance: Implementing The accountability Framework. February. Available at: http://works.bepress. com/prof_ben_osisioma/6.
Pourezzat, A. A. & Seyed Rezaei, M. (2016). Justice-Based Budgeting for the Development of Trans-Regional. Tehran: Center for the Islamic-Iranian Model of Progress. (in Persian)
Pourezzat, A. A. & Taheri Attar, GH. (2010). Application of Good Governance for Nation Building in light of Interdisciplinary Studies. Scholarly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 3 (1), 173-193. (in Persian)
Robinson, M. & Last, D. (2009). A Basic Model of Performance-Based Budgeting. International Monetary Fund: Fiscal Affairs Department.
Schiavo-Campo, S. & Daniel Tommasi, D. (2010). Managing Government Expenditure. Trans by Ghasemi, M. & Lamei, B. Philippines: Asian Development Bank (ADB). (in Persian)
Shah, A. (2007). Budgeting And Budgetary Institutions: Public Sector Governance And Accountability Series. Washington, D.C.: The World Bank.
Straussman, J. & Renoni, A. (2009). Establishing a Parliamentary Budget Office as an Element of Good Governance: Comparative Assessment of Parliaments Note Series. New York: center for international development.
United Nations. (2007). Public Governance Indicators: A Literature Review. New York: United Nations: Department of Economic and Social Affairs.
Vian, T. (2010). Good Governance And Performance-Based Budgeting: Factors Affecting Reform Progress In Lesotho Hospitals. Boston: Boston University: University Professors Program.
Vian, T. & Bicknell, W. J. (2013). Good Governance and Budget Reform in Lesotho Public Hospitals: Performance, Root Causes, and Reality. Health Policy & Planning, 1(1), 1-12.
Wildavsky, A. (1978). A Budget for All Seasons? Why the Traditional Budget Lasts. Public Administration Review, 38 (6), 501-509.
worldbank. (2016). http://info.worldbank.org/governance/wgi/#doc. Retrieved from www.worldbank.org.
Zyl, A. V. (2014). How Civil Society Organizations Close the Gap between Transparency and Accountability. An International Journal of Policy, Administration, and Institutions, 27 (2), 347–356.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,437 |