![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,313 |
بازاریابی سیاسی و فرآیند تصمیم گیری رأی دهندگان؛ مطالعه موردی: جوانان رأی دهنده اصفهانی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 1، 1396، صفحه 177-202 اصل مقاله (384.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2017.62034 | ||
نویسندگان | ||
محمد عابدی اردکانی* 1؛ علیرضا جاوری2 | ||
1دانشیار علوم سیاسی دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد | ||
چکیده | ||
در هر دوره انتخابات، احتمال حضور سه نوع رأی دهنده وجود دارد: الف) آنهایی که طرفدار یک حزب یا یک نامزد سیاسی هستند ب) آنهایی که طرفدار نیستند و در انتخابات مختلف نظر خود را عوض میکنند و ج) آنهایی که قبلا رأی نداده اند. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که: "آیا بین سه گروه رأی دهنده مذکور و عوامل تصمیم گیری آنها (1- درگیری ذهنی 2- جستجوی اطلاعات 3- دانش 4- وفاداری 5- اطمینان 6- رضایت و 7- ثبات) رابطه معناداری وجود دارد؟" هدف از این پژوهش نیز "بررسی تاثیر نوع تصمیم گیری رأیدهندگان بر عوامل تصمیم گیری آنان با استفاده از تکنیکهای بازاریابی و رفتار مصرف کنندگان است. جامعه آماری این پژوهش 320 نفر از جوانان 18 تا 25 سال شهر اصفهان است که به صورت خوشه ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که بین متغیرهای "درگیری ذهنی"، "دانش"، "وفاداری"، "رضایت" و "ثبات" با سه گروه رأی دهنده فوق رابطه معنادار وجود دارد؛ ولی بین دو متغیر "دانش" و "اطمینان" با سه گروه مذکور رابطه معنادار دیده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی؛ جوانان اصفهانی؛ رفتار مصرفکنندگان؛ تصمیمگیری؛ رأی دادن | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1- بشیریه، حسین، (1384)، آموزش دانش سیاسی، چاپ پنجم، تهران: نشر نگاه معاصر. 2- خیری، بهرام، بهروز قاسمی، وحید میرابی، پوریا قلیپور، (1390)، "بررسی تأثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رأیدهندگان"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 12، صص 114 – 99. 3- کاتم، مارتا و دیگران، (1386)، مقدمهای بر روانشناسی سیاسی، ترجمه سید کمال خرازی و جواد علاقبندراد، تهران: نشر دانشگاهی. 4- لاور، رابرت اچ.، (1373)، دیدگاههایی درباره دگرگونی اجتماعی، ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. 5- موون، جان سی، اس مینور، میشل، (1386)، رفتار مصرفکننده (عوامل درونی و بیرونی)، ترجمه عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی، تهران: انتشارات آیلار. 6- وحید، مجید، (1383)، سیاستگذاری عمومی، تهران: میزان. 7- ونوس، داور، ابراهیمی، عبدالحمید، روستا، احمد، (1387)، مدیریت بازاریابی، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات سمت. 8- هاولت، مایکل، ام رامش، (1380)، مطالعه خطمشی عمومی، ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. ب) انگلیسی 9- Aldrich, J.H.; Montgomery, J.M.; Wood, W., (2011), "Turnout as a habit", Political Behavior, 33 (4), pp 535-563. 10- Ben –Ur, Joseph, (2007), "Communication strategy to target low-envolved voter in the U.S presidential election", Journal of Business and Society, vol. 20, pp 217-231. 11- Bird, M.; Channon, C.; Ehrenberg, A.S.C., (1970), "Brand image and brand usage", Journal of Marketing Research, vol. 7, pp 307-314. 12- Bogomolova, S.; Spanjaard, D., (2008), "Brand consideration by customers with 13- Bolton, R.N.; Lemon, K.N., (1999), "A dynamic model of customers’ usage of services: usage as an antecedent and consequence of satisfaction", Journal of Marketing Research, vol. 36, pp 171-186. 14- Burton, Scott; Netemeyer, Richard G., (1992), "The effect of enduring, situational, and response involvement on preference stability in the context of voting behavior", journal of Psychology and Marketing, vol. 9 (2), pp 143-156. 15- Dagger, Tracey S.; David, Meredith E., (2012), "Uncovering the real effect of switching costs on the satisfaction-loyalty association: the critical role of involvement and relationship benefits, European Journal of Marketing, vol. 46 (3/4), pp 447-468. 16- Darley , William K.; Blangson , Charles; Luethege , Denis, J., (2010), "Toward an integrated framework for online consumer behavior decision making process", A review, journal of Psychology and Marketing, vol. 27(2), pp 94-116. 17- Dermody, Janine; Hanmer-Lloyd; Stuart; Scullion, Richard, (2010), "Young people and voting behaviour: alienated youth and (or) an interested and critical citizenry? European Journal of Marketing, vol. 44 (3/4), pp 421-435. 18- Duhhigg, Charles, (2012), "Campaigns Mine Personal Lives to Get Out Vote", Politics -The New York Times. 19- Ehrenberg, Andrew S.C., (2004), What brand loyalty can tell us?, Brand Loyalty. Admap magazine, NTC, Oxon, pp 70-72. 20- Fornell, Claes; Larcker, David F., (1981), "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error",. Journal of Marketing Research, vol. 18(1) pp 39-50. 21- Harris, Anita; Wyn, Johanna, (2009), "Young people’s politics and the micro-territories of the local", Australian Journal of Political Science, vol. 44 (2), pp 327-344. 22- Henneberg, Stephan C.; Oshughnessy Nicholas J, (2007), "Theory and concept development in political marketing", journal of political marketing, vol. 6, p 28. 23- Henn, Matt; Weinstein, Mark, (2002), "Do you remember the first time? First-time 24- Kaid, L.L.; Fernandes, J.; Painter, D., (2011), Effects of Political Advertising in the 2008 Presidential Campaign", Am. Behav. Scient. 55 (4) . 25- Kamins, M.A.; Alpert, F.H.; Elliott, M.T., (2000), "Independent and interactive effects of exposure sequence, pioneership awareness, and product trial on consumer evaluation of a pioneer brand", journal of American Behavioral Scientist (ABS) , vol. 55 (4), pp 437-456. 26- Lees-Marshment, Jennifer, (2009), Political marketing: principles and applications. Routledge, Oxon. 27- Lin, M.Y.; Chang, Lai Hwa, (2003), "Determinants of habitual behavior for national and leading brands in China", Journal of Produce Brand Managemen, vol. 12 (2), pp 94-107. 28- Lock, Andrew; Harris, Phil, (1996), "Political marketing – vive la difference", European Journal of Marketing , vol. 30 (10/11), pp 14-24. 29- Marshment, L., (2004), Political Marketing as Party Management, London: keele university press. 30- McCulloch, Kathleen C.; Aarts, Henk; Fujita, Kentaro; Bargh, John A., (2008), "Inhibition 31- Michaselidou, Nina; Dibb, Sally, (2008), "Consumer involvement: a new perspective", journal of Marketing Review, vol. 8 (1), pp 83-99. 32- Newman, B.I.; Sheth, J.N., (1985), "The primery model of voting behavior, Journal of Consumer Resource, vol. 12, p 178-186. 33- O’Cass, Aron; Pecotich, Anthony, (2005), "The dynamics of voter behavior and influence processes in electoral markets: a consumer behavior perspective", J. Bus. Res. 58 (4). 34- O’Cass, Aron; Julian, C.C., (2002), "A study of voter psychology", School of Commerce and Management Papers. 35- Olsen, Svein Ottar; Tudoran, Ana Alina; Brunso, Karen; Verbeke, Wim, (2013), "Extending the prevalent consumer loyalty modelling: the role of habit strength", European Journal of Marketing, vol. 47, pp 303-323. 36- Parsons, Stephen, (2005), Rational Choice and Politics: A Critical Introduction. Continuum International Publishing Group, London. 37- Rothschild, M.L.; Houston, M.J., (1980), "Individual differences in voting behavior: further investigations of involvement", journal of Advance Consumer Research, vol. 7 , pp 655- 658. 38- Romaniuk, J.; Bogomolova, S., (2005), "Variation in brand trust scores", Journal of Targeting Measurement and Analysis for Marketing, vol. 13, pp 363-373 Romaniuk, J.; Bogomolova, S.; Dall’Olmo Riley, F., (2012), "Brand image and brand usage: is a forty-year-old empirical generalization still useful?", Journal of Advertising Research, vol. 52 (2), pp 243-251. 39- Russell-Bennett, R.; Härtel, C.E.J.; Worthington, S., (2012), "Exploring a functional approach to attitudinal brand loyalty", Australian Marking Journal, vol. 21 (1) , pp 43-51. 40- Smith, Gareth; Ferench ,Alan, (2009), "The political brand : a consumer perspective",. Journal of marketing Theory, vol. 9(2), p 209-226. 41- van Rijnsoever, F.J.; Castaldi, C.; Dijst, M.J., (2012), "In what sequence are information sources consulted by involved consumers? The case of automobile prepurchase search", Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 19(3), pp 343- 352 . 42- Voremen, Ariadne; Collin, Philippa, (2010), "Everyday youth participation? Contrasting views from Australian policymakers and young people", Young, notice journal of youth research, vol. 18 (1), pp 97-112. 43- Walsh, Gianfranco; Mitchell, Vincent-Wayne; Kilian, Thomas; Miller, Lindsay, (2010), "Measuring consumer vulnerability to perceived product-similarity problems and its consequences", Journal of Marketing Management, vol. 26, pp 146-162. 44- Winchester, Maxwell K.; Romaniuk, Jenni; Bogomolova, Svetlana, (2008), "Positive and negative brand beliefs and brand defection/uptake", European journal of marketing, vol. 42 (5/6), pp 553-570. 45- Winchester, Tiffany M.; Hall, John; Binney, Wayne, (2012), "Conceptualizing usage in voting behavior for political marketing: an application of consumer behavior",Paper presented at the Political Spaces in Eurasia: Global Contexts, Local Outcomes, Ralph and Ruth Fisher Forum, Russian, East European, and Eurasian Center, University of Illinois at Urbana-Champaign.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 592 |