![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,471 |
تأثیر تمرین فیزیکی و تصویرسازی ذهنی پتلپ (ثابت و متغیر) بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 137-155 اصل مقاله (923.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.62001 | ||
نویسندگان | ||
محمد نادری1؛ علیرضا بهرامی* 2؛ داریوش خواجوی3 | ||
1کارشناسارشد، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
3استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ (ثابت و متغیر) بر یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. برای دستیابی به هدف، به صورت هدفمند 75 نفر با امتیاز تصویرسازی ذهنی 55- 45 و بدون سابقه پرتاب آزاد بسکتبال انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش نامه ی توانایی تصویرسازی ذهنی، آزمون پرتاب آزاد بسکتبال . بعد از آموزش اولیه مهارت پرتاب آزاد بسکتبال از تمامی گروه ها پیش آزمون گرفته شد. پروتکل تمرینی، 8 جلسه به مدت 8 روز صورت گرفت. سپس پس آزمون به عمل آمد. آزمون انتقال بلافاصله بعد از آخرین جلسه تمرینی و آزمون یادداری 48 ساعت و یک هفته پس از آخرین جلسه ی تمرینی گرفته شد. داده ها به روش آماری تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون اثرهای ساده و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج آزمون ها تفاوت معنی داری را بین تمامی گروه ها در آزمون یادداری و انتقال نشان می دهد. با توجه به یافته های این پژوهش نقش تصویرسازی ذهنی پتلپ متغیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تأکید بر استفاده از آن در کنار تمرین بدنی متغیر توصیه می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی ذهنی؛ تمرین ثابت؛ تمرین متغیر؛ مدل پتلپ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,609 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,475 |