تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,861 |
طراحی چارچوبی برای تعیین ترکیب بهینۀ استراتژی در تحلیل SWOT بهوسیلۀ ارزش خالص فعلی فازی و تئوری بازیها | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 3، آبان 1395، صفحه 405-422 اصل مقاله (333.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2016.61713 | ||
نویسندگان | ||
سیدحسین سیدی1؛ مقصود امیری* 2؛ احمد یوسفی هنومرور1 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه تحقیق در عملیات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سازمانها برای باقیماندن در موقعیت رقابتی و پویای تجارت، به تحلیل صحیح از وضعیت درونی و محیطی خویش نیاز دارند تا بتوانند در موقعیتهای گوناگون، استراتژیهای مناسبی اتخاذ کنند. یکی از ابزارهای پرکاربرد مدیریتی در تحلیل و برنامهریزی استراتژیک، تحلیل SWOT است که استراتژیها را بر اساس تحلیل عوامل داخلی و خارجی سازمان فرمولهبندی میکند؛ اما تحلیل SWOT در کنار مزیتها، محدودیتهایی هم دارد که فرض استقلال بین استراتژی و عدم اولویتبندی عوامل استراتژیک و استراتژیها از جملۀ آنهاست. این مقاله سعی در پوشش محدودیتهای تحلیل SWOT از طریق ترکیب آن با دو ابزار ارزش خالص فعلی فازی و ارزش شاپلی فازی دارد و چارچوب مفهومی ترکیب این سه ابزار را ارائه میکند. در نهایت با پیادهسازی چارچوب مفهومی پژوهش در یکی از شرکتهای نیروگاهی، ترکیب بهینۀ استراتژی این سازمان تعیین میشود | ||
کلیدواژهها | ||
آنالیز SWOT؛ ارزش خالص فعلی؛ تئوری بازیها؛ ارزش شاپلی؛ استراتژی | ||
مراجع | ||
Akbarian, M. & Najafi, A. (2009). Integration between the EFQM Excellence Model and Strategic Management for Improving Organizational Performance. Journal of Industrial Management, 1(2), 19-34. (in Persian)
Asgharpoor, M. (2003). Group decision making and game theory with an attitude of Operations Research, First Edition. Tehran University Publications. (in Persian) Azar, A., Jokar, S. & Zangoeinezhad, A. (2010). Compilation of Research & Development Strategy using Technology Quality Function Deployment: Market Pull Approach. Journal of Industrial Management. 2(4), 3-18. (in Persian) Brayson, J.M. (2004). Strategic Planning For Public and Non Profit Organizations. Jossey-Bass, Hardback.
Buyukozkan, G. & Feyzioglu, O. (2002). A Fuzzy Logic based decision making approach for new product development. International Journal of Production Economics, 90(1), 27-45.
Chang, H. H. & Hung, W. C. (2006). Application of quantification SWOT analytical method. Mathematical and Computer Modeling, 43(1-2), 158-169.
Chung-Tsen, T. (2012). Fuzzy net present values for capital investments in an uncertain environment. Computers & Operations Research, 39(8), 1885–1892.
Dabbaghi, A. & Malek, A. (2010). Proposing a procedure to evaluate and rank corporate vision statements using a mixed methodology. Journal of Industrial Management, 2(4), 57-74. (in Persian)
David, F.R. (1998). Strategic Management: Concepts and Cases, New Jersey, Prentice Hall.
Gao, J., Zhang, Q. & Shen, P. (2011). Coalitional Game with Fuzzy Payoffs and Credibilistic Shapley Value. Iranian Journal of Fuzzy Systems, 8(4), 107-117.
Ghazinoory, S., Esmail Zadeh, A. & Memariani, A. (2007). Fuzzy SWOT analysis, Journal of Inteligent & Fuzzy Systems, 18(1), 99-108.
Ghorbani, M., Bahrami, M. & Arabzad, S.M. (2012). An Integrated Model for Supplier Selection and Order Allocation; Using Shannon Entropy, SWOT and Linear Programming. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41, 521 – 527.
Gorener, A., Toker, K. & Ulucay, K. (2012). Application of Combined SWOT and AHP: A Case Study for a Manufacturing Firm, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 1525 – 1534.
Kajanusa, M., Kangas, J. & Kurttila, M. (2004). The use of value focused thinking and the SWOT hybrid method in tourism management. Tourism Management, 25(4), 499-506.
Kangas, J. & Kajanus, M. (2006). Adapting modern strategic decision support tools in the participatory strategy process-a case study of a forest research station. Forest Policy and Economics, 8(3), 267–278.
Kuo-Liang, L. & Shu-Chen, L. (2008). A fuzzy quantified SWOT procedure for environmental evaluation of an international distribution center. Information Science, 178(2), 531-549.
Lee, S., Walsh, P. & Vanhoof, K. (2011). SWOT and AHP hybrid model for sport marketing outsourcing using a case of intercollegiate sport. Sport Management Review, 14(4), 361-369.
Majidiyan, D. (2011). Assessment of industrial projects, studies, technical, economic and financial. Tehran, Industrial Management Organization Publications. Second Edition. (in Persian)
Manteghi, N. & Zohrabi, A. (2011). A proposed comprehensive framework for formulating strategy: a Hybrid of balanced scorecard, SWOT analysis, porter`s generic strategies and Fuzzy quality function deployment. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2068–2073.
Markovska, N., Taseska, V. & Jordanov, P. (2009). SWOT analyses of the national energy sector for sustainable energy development. Energy, 34(6), 752-756.
Meng, F. & Wang, Y. (2012). The Shapley value for fuzzy games on vague sets, Information Science and Applications, 9(2), 48-57.
Meng, F. & Zhang, Q. (2011). The Shapley Value on a Kind of Cooperative Fuzzy Games. Journal of Computational Information Systems, 7(6), 1846-1854.
Moemeni, M., Khodaei, S. & Bashiri, M. (2009). Evaluating the Operations of Social Security Organization of the Cities in Tehran Province by Using the Synthetic Model BSC & FDEA. Journal of Industrial Management, 1(3), 137-152. (in Persian)
Mohammadpoor, M. & Alem Tabriz, A. (2012). SWOT Analysis using of Modified Fuzzy QFD –A Case Study for Strategy Formulation in Petrokaran Film Factory. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41, 322 – 333.
Shinno, H., Yoshioka, H., Marpaung, S. & Hachiga, S. (2006). Quantitative SWOT analysis on global competitiveness of machine tool industry. Journal of Engineering Design, 17(3), 251-258.
Shrestha, R.K., Alavalapati, J.R.R. & Kalmbacher, R.S. (2004). Exploring the potential for silvopasture adoption in South-Central Florida: an application of SWOT –AHP method. Agricultural Systems, 81(3), 185-199.
Yuksel, I. & Dagdeviren, M. (2007). Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis –A case study for a textile firm. Information Sciences, 177(16), 3364-3382.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,083 |