تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,085,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,247 |
مدلسازی و شبیهسازی سامانة ترافیک شهری با شبکههای پتری رنگین | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 3، آبان 1395، صفحه 381-404 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2016.61712 | ||
نویسندگان | ||
خداکرم سلیمی فرد* 1؛ مهدی انصاری2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
2کارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
مدیریت و کنترل ترافیک خودروها بر شبکهای از خیابانها و تقاطع، در حوزة سامانة کنترل ترافیک شهری است. هدف از انجام این پژوهش، ارائۀ روشی بر پایۀ تحقیق در عملیات برای مدلسازی سامانة کنترل ترافیک شهری است تا بهعنوان ابزاری شایسته برای بهبود در ترافیک شهری بهکار رود. سهم علمی این مقاله در بررسی سیاستهای زمانبندی چراغهای راهنمایی در روانسازی جریان ترافیک شهری با استفاده از شبکههای پتری رنگین است. در این پژوهش، شبکههای پتری رنگین بهعنوان ابزار مدلسازی و بهبود سامانه پیشنهاد شده است. بخشی از شبکة ترافیکی شهر بوشهر با روش پیشنهادی مدلسازی شده و با کمک شبیهسازی گسستۀ پیشامد سناریوهای بهبود بررسی شد. یافتهها نشان داد روش پیشنهادی روش شایسته و کارآمدی برای بهبود در عملکرد سامانة ترافیک شهری است. بر اساس ارزیابی سنجههای عملکرد سامانه، راهکار شایستهای برای بهبود ترافیک پیشنهاد شد | ||
کلیدواژهها | ||
ترافیک شهری؛ چراغ راهنمایی؛ شبکههای پتری رنگین؛ شبیهسازی | ||
مراجع | ||
Farhi, N., Goursat, M. & Quadrat, J. (2009). Road Traffic Models Using Petri Nets And Minplus Algebra. Traffic and Granular Flow ’07, Part I, 281-286.
Gil, J. (2015). Building a multimodal urban network model using openstreetmap data for the analysis of sustainable accessibility. In OpenStreetMap in GIScience (pp. 229-251). Springer International Publishing.
Helbing, D. (2002). Micro and Macro-Simulation of Freeway Traffic. Mathematical And Computer Modelling, 35(5-6), 517-547.
Hu, M., Jiang, R., Wang, R. & Wu, Q. (2009). Urban Traffic Simulated From The Dual Representation: Flow, Crisis and Congestion. Physics Letters A, 373(23-24), 2007-2011.
Huang, Y. S., Chung, T. H., & Lin, T. H. (2006). Design and analysis urban traffic lights using timed colour Petri nets. In Proceedings of the International Conference on Networking, Sensing and Control, ICNSC'06. 248-253. IEEE.
Iordache, M. & Antsaklis, P. (2009). Petri Nets and Programming: A Survey. Proceedings of the 2009 American Control Conference, St. Louis, USA, 4994-4999.
Jensen, K. (1994). An Introduction To The Theoretical Aspects Of Coloured Petri Nets. Lecture Notes In Computer Science, 803, 230-272.
Kim, S. & Yeo, H. (2016). A Flow-based Vulnerability Measure for the Resilience of Urban Road Network. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 218, 13-23.
Li, J. & Li, Q. (2008). Modeling Of Urban Traffic System Based On Dynamic Stochastic Fluid Petri Net. Workshop on Power Electronics and Intelligent Transportation System, Guangzhou, China, 8, 485-491.
Lin, L., Tang, N., Mu, X. & Shi, F. (2003). Implementation Of Traffic Lights Control Based On Petri Nets in Intelligent Transportation Systems. IEEE Proceedings, (2), 1087-1090.
List, G. & Cetin, M. (2004). Modeling Traffic Signal Control Using Petri Nets. IEEE Transactions On Intelligent Transportation Systems, 5(3), 86-91.
López-Neri, E., Ramírez-Treviño, A. & López-Mellado, E. (2009). A Modeling Framework for Urban Traffic Systems Microscopic Simulation. Simulation Modelling Practice and Theory, 18(8), 1145-1161.
Pross, S. & Bachmann, B. (2009). A Petri Net Library for Modeling Hybrid Systems In Openmodelica. Proceedings 7th Modelica Conference, 454-462.
Rahman, S. & Ratrout, N. (2009). Review of the Fuzzy Logic Based Approach in Traffic Signal Control: Prospects in Saudi Arabia. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, 9(5), 58-70.
Sadeghimoghadam, A., Khatami Firoozabadi, A., Rabbani, Y. (2011). Using SD and SSM Mixed Approach for Unstructured Social Problems. Industrial Management Journal, 3 (7), 55–76. (in Persian)
Salimifard, K. & Ansari, M. (2013). Modeling and Simulation of Urban Traffic Signals. International Journal of Modeling and Optimization, 3(2), 172-175.
Salimifard, K., Ansari. M. (2012). Modeling and Simulation of Urban Traffic Using Colored Petri Nets. Sanandaj IAU Journal of Industrial Management, 7 (20), 77-90. (in Persian)
Smit, R., Ntziachristos, L. & Boulter, P. (2010). Validation of Road Vehicle And Traffic Emission Models – A Review. Atmospheric Environment, 44(25), 2943-2953.
Tian, Z., Jia, L., Dong, H., Su, F. & Zhang, Z. (2016). Analysis of Urban Road Traffic Network Based on Complex Network. Procedia Engineering, 137, 537-546.
Tolba, C., Thomas, P., ElMoudni, A., & Lefebvre, D. (2003). Performances evaluation of the traffic control in a single crossroad by Petri nets. In Emerging Technologies and Factory Automation, 2003. Proceedings. ETFA'03. IEEE Conference (Vol. 2), 157-160. IEEE.
Wang, H., List, G. F., & DiCesare, F. (1993). Modeling and evaluation of traffic signal control using timed Petri nets. In Systems, Man and Cybernetics, 1993.'Systems Engineering in the Service of Humans', Conference Proceedings, International Conference on (Vol. 2), 180-185. IEEE.
Wang, J., Jin, C. & Deng, Y. (1999). Performance Analysis Of Traffic Networks Based On Stochastic Timed Petri Net Models. Fifth IEEE International Conference on Engineering of Complex Computer Systems (ICECCS '99), 77-85.
Yu Chou, C. & Chung, H. (2001). Application Of Computer Simulation To The Design Of A Traffic Signal Timer. Computers & Industrial Engineering, (39), 81-94.
Zhang, L. G., Li, Z. L., & Chen, Y. Z. (2008). Hybrid petri net modeling of traffic flow and signal control. In Machine Learning and Cybernetics, 2008 International Conference on (Vol. 4), 2304-2308. IEEE.
Zhang, Y. & Houli, D. (2007). Modeling Mixed Traffic Flow At Crosswalks In Micro-Simulations Using Cellular Automata. Tsinghua Science and Technology, 12(2), 214-222.
Zhu, G., Song, K., Zhang, P. & Wang, L. (2016). A Traffic Flow State transition Model for Urban Road Network Based on Hidden Markov Model. Neurocomputing, 214, 567–574. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,519 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,671 |