تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,029 |
بازاندیشی در کیفیت ارتباط مدرسه و شهر برپایه تحلیل اجتماعپذیری مدارس دوره تیموری تا ابتدای قرن چهاردهم | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 4، اسفند 1395، صفحه 75-86 اصل مقاله (7.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2017.61658 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه آهنگری* 1؛ حشمت الله متدین2 | ||
1کارشناس ارشد معماری، پردیس البرز، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقالهی حاضر، دستآورد پژوهشی میدانی و کتابخانهای میباشد و سعی دارد با بررسی سیر تحول کالبدی مدارس و تحلیل خاستگاه آن، ارتباط مدرسه و شهر را در برخی دورههای اسلامی ایران بازشناسد. بر این اساس نخست، بیش از دوازده بنا از مدارس شاخص دورههای تیموری، صفوی و قاجار انتخاب شد. سپس ضمن مطالعهی اوضاع کشور در آن زمان، وجود یا عدم وجود و مکانیابی فضای جمعی در مدارس مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم، مبتنی بر یافتههای بخش نخست، ویژگی مدارس از منظر موقعیت قرارگیری و شیوهی تفکیک فضای همگانی مقایسه شد. مقایسهها نشان میدهند که در مدارس این دورهی ایران، دیدگاه اتصال به شهر بوده و بستر این پیوند لحاظ شده است. لیکن تلفیق غیر مشابه فضای مردمی با مدرسه حاکی از آن است که شیوهی واحدی بر همهی تعاملات دلالت ندارد. به نظر میرسد خاستگاه چنین تنوعی را میبایست در تفاوت ضروریات عملکرد هر حکومت جست و جو نمود. تطابق تحلیلها، سه تعبیر کلی از مفهوم ارتباط را روشن مینماید. شایسته است به منظور درک این تعابیر، انواع کیفیات ارتباطی دستهبندی گردد. بر این اساس در پایان، گونههای مختلف ترکیب فضاهای آموزشی و مردمی با ذکر نمونه بیان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری اسلامی؛ مدارس؛ کالبد؛ حکومت؛ اجتماع پذیری | ||
مراجع | ||
اهری، زهرا(1390)، شهر، جشن، خاطره (تأملی در نسبت فضاها و جشنهای شهری در دوران صفویان و قاجاریان)، نشریه هنرهای زیبا، شماره 47، صص 5-16. ابراهیمی، نادر (1382)، مردی در تبعید ابدی: بر اساس داستان زندگی ملاصدرای شیرازی، انتشارات روزبهان، تهران. اوبن، اوژن (1362)، ایران امروز (1907-1906)، ترجمه علی اصغر سعیدی، انتشارات زوار، تهران. اوکین، برنارد(1386)، معماری تیموری در خراسان، ترجمه علی آخشینی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، تهران. بروگش، هاینریش(1374)، در سرزمین آفتاب، ترجمه مجید جلیلوند، انتشارات سعدی، تهران. بلر، شیلا، و بلوم، جاناتان (1381)، هنر و معماری اسلامی، ترجمه اردشیر اشراقی، انتشارات سروش، تهران. پیرنیا، محمدکریم (1385)، سبک شناسی معماری ایرانی، انتشارات سروش دانش، تهران. ترکمان، اسکندربیک (1350)، تاریخ عالم آرای عباسی، تصحیح ایرج افشار، انتشارات امیرکبیر، تهران. حاجی قاسمی، کامبیز(1377)، گنجنامه بناهای مذهبی تهران، دانشگاه شهید بهشتی: انتشارات روزنه، تهران. حاجی قاسمی، کامبیز(1379)، گنجنامه مدارس، دانشگاه شهید بهشتی: انتشارات روزنه، تهران. سلطان زاده، حسین(1364)، تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تأسیس دارالفنون، انتشارات آگاه، تهران. سمیع آذر، علیرضا (1376)، تاریخ تحولات مدارس در ایران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، تهران. شاردن، ژان(1349)، سیاحتنامه شاردن، ترجمه محمد عباسی، انتشارات امیرکبیر، تهران. شیخ صدوق (1413 ه.ق)، من لا یحضره الفقیه، مصحح: علیاکبر غفاری، ج ۴، دفتر انتشارات اسلامی، قم. کمپفر، انگلبرت (1360)، سفرنامه کمپفر، ترجمه کیکاووس جهانداری، انتشارات خوارزمی، تهران. گدار، آندره (1366)، آثار ایران، ترجمه ابوالحسن سرو قد مقدم، انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی، مشهد. لنگ، جان (1391)، آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه: علیرضا عینی فر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. لوتی، پیر (1372)، به سوی اصفهان، ترجمه بدرالدین کتابی، انتشارات اقبال، تهران. مجلسی، محمدباقر(1107- 1104 ه.ق)، بحارالانوار، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران. مستوفی، عبدالله (1386)، شرح زندگانی من: تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه، ج3، انتشارات هرمس، تهران. ملازاده، کاظم و محمدی، مریم (1381)، مدارس و بناهای مذهبی، انتشارات سوره مهر، تهران. نجمی، ناصر (1364)، طهران عهد ناصری، انتشارات عطار، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. نوایی، عبدالحسین و غفاری فرد، عباسقلی(1386)، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران صفوی، انتشارات سمت، تهران. ویلبر، دونالد (1374)، معماری تیموری در ایران و توران، سازمان میراث فرهنگی کشور، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. هیلن براند، رابرت (1380)، معماری اسلامی، ترجمه: باقر آیت الله زاده شیرازی، انتشارات روزنه، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,211 |