تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,103,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,209,712 |
کاربرد نظریة تربیت منفی ژان ژاک روسو در روانشناسی جدید | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 2، مهر 1395، صفحه 221-244 اصل مقاله (306.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2016.61441 | ||
نویسندگان | ||
روشنک دانائی* 1؛ ماندانا صدرزاده2 | ||
1کارشناس ارشد ادبیات فرانسه/دانشگاه تهران | ||
2استادیار زبان و ادبیات فرانسه/ دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده مفهوم تعلیم و تربیت که امروزه با مفهوم روانشناسی گره خورده است به عنوان عامل اصلی سعادت در نظر گرفته میشود. با توجه به شکلگیری بافت شخصیتی هر فرد در نخستین سالهای زندگی، میتوان گفت که کودک در رأس تعلیم وتربیت قرار گرفته و در مرکز توجه است. ژان ژاک روسو، فیلسوف بزرگ قرن هجدهم، کسی است که به حق به کشف کودک و اهمیت تعلیم و تربیت وی نائل آمد. نظریات تربیتی وی که در امیل مطرح شدهاند، جهان تعلیم و تربیت را دگرگون ساخته و نام این مربی و فیلسوف را که نظریاتش بر نظریههای تربیتی جدید مؤثر بوده است، به ثبت رساندهاند. روش اصلی که روسو در در دستورالعمل آموزشی خود به کار گرفته، روش تربیت منفی است که اساسِ آن را مفاهیم آزادی و «کودکی را به صورت تام و تمام زیستن» تشکیل میدهند. مقالة حاضر به بررسی نظریة تربیتی منفی روسو پرداخته و ردّ پای این نظریه را در روانشناسی امروز دنبال میکند تا از این طریق به ارزیابی تأثیر نظریات وی بر نظریات مربیان و روانشناسان قرن بیستم بپردازد. در این مقاله که به حوزة روانشناسی و تربیتی مرتبط است، مفاهیم روش تجربی، آموزش و پرورش تدریجی، آموزش و پرورش همراه با حفظ استقلال و آزادی آموزشی روشن خواهند شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت منفی؛ روانشناسی؛ ژان ژاک روسو؛ کورین مورل؛ لورانس پرنو؛ ماریا مونتسوری؛ موریس دبس | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Bibliographie:
CHATEAU, J., (1962), Jean-Jacques Rousseau : sa philosophie de l’éducation, J. Vrin, Paris
DEBESSE, M., (1956), Les Etapes de l’éducation, PUF, coll. Nouvelle encyclopédie pédagogique, Paris.
LAVOCAT, F., (1991), Rousseau, Nathan, coll. Les écrivains, Paris.
MIALARET, G., (1994), La psycho-pédagogie, PUF, coll. Que sais-je ?, Paris.
MONTESSORI, M., (1952), Pédagogie scientifique : la découverte de l’enfant, Trad. de J. J. Bernard, Desclée de Brouwe, Paris.
MOREL, C., (1999), ABC de la psychologie de l’enfant : de la naissance à l’adolescence, Grancher, Paris.
MORNET, D., (1950), Rousseau, l’homme et l’œuvre, Boivin, Paris.
PALMADE, G., (1976), Les méthodes en pédagogie, PUF, coll. Que sais-je ?, Paris.
PERNOUD, L., (2005), J’élève mon enfant, Pierre Horay, Paris.
RECHEBLAVE, S., [s.d], Lectures choisies de Jean-Jacques Rousseau, Armand Colin, Paris.
ROUSSEAU, J.-J., (1964), Emile ou de l’éducation, Garnier Frères, Paris.
Articles:
GUENARD, F., (2005), « La morale : la question de l’éducation naturelle dans Emile », in Philopsis: Revue Numérique (http://www.philopsis.fr), Delagrave, Paris.
KURIMURA, K., (2009), La théorie de « l’éducation négative » de J.-J. Rousseau : Etude sur Emile, ou de l’éducation, Université de Nagoya, Japon, pp. 173-187.
MVOGO, D., (1990), « Théorie de l’apprentissage chez Jean- Jacques Rousseau » in Revue des sciences de l’éducation, vol. 16, no 3, pp. 451-460.
SOETARD, M., (1994), « Jean- Jacques Rousseau », in Perspectives, vol. XXIV, no ¾, pp. 443-456
WEISSER, M., (2004), Langage et apprentissage dans Emile de Jean-Jacques Rousseau, in Penser l’Education, no 15, pp. 103-121.
Eduquer aujourd’hui, (2000), publication de l’Association des scouts du Canada, [s. l.]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,759 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,973 |