![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,840 |
دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 119-132 اصل مقاله (763.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.61426 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رابطه معلم-دانشآموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان عامل اثرگذار بر درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح آن از نوع علی- مقایسهای، همبستگی و رگرسیون گام به گام میباشد. 289 دانشآموز دختر و 282 دانشآموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. آنان پرسشنامههای ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی اجتنابی به معلم و رابطه دلبستگی اجتنابی به معلم و درگیری تحصیلی، در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین رابطه دلبستگی ایمن به معلم و درگیری تحصیلی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در گروه دختران، دلبستگی ایمن به معلم، پیشبین درگیری تحصیلی بالا و در گروه پسران، دلبستگی ایمن به معلم پیشبین درگیری تحصیلی بالا و دلبستگی اجتنابی به معلم پیشبینی کننده درگیری تحصیلی پایین بود. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی ایمن؛ دلبستگی اجتنابی؛ دلبستگی اضطرابی به معلم؛ درگیری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,111 |