تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,763,999 |
کارکرد نظریة ««تفاوط»» دریدا به مثابه عنصری پسانوگرا در سرودههای جان کیتس | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 8، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 135-152 اصل مقاله (3.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2016.61380 | ||
نویسنده | ||
محمد ایرانی* | ||
عضو هیإت علمی/ دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
جستار حاضر خوانشی نقّادانه از پارهای از سرودهای جان کیتز شاعر انگلیسی است. این خوانش، یکی از ویژگیهای پسانوگرایی را در پرتو نظریههای منتقدانی همچون ویکتور شکلوفسکی و ژاک دریدا نشان میدهد تا سبک بارز این شاعر دوران رمانتیک انگلیس را بشناساند. آنچه بررسی پسانوگرایانة آثار کیتز را برمیانگیزد، یافتن یکی از تمهیدات برجستة پسانوگرایانه به نام «تفاوط» است. مسألۀ احتمالی بودن یک مفهوم ـ که در نظریۀ آشناییزدایی شکلوفسکی نمود دارد ـ در بعضی از اشعار جان کیتس نمایان است؛ او سعی دارد تا از شیوههای سنّتی اجتناب کند و نگاهی نو نسبت به دنیا داشته باشد تا به دیدگاهی متفاوت و نو دست یابد. آشناییزدایی ویکتور شکلوفسکی زمینهای نو برای خلق مفاهیم متفاوت و جدید ایجاد میکند. این تفاوتها، «تفاوط» و ژاک دریدایی را میآفرینند و خواننده را وامیدارند تا تأمّل کند؛ پس خواننده آنقدر درنگ میکند تا به درک مفهوم نو و متفاوت نائل شود. از این حیث، درنگ و تعلّل در درک مفاهیم جدید از ویژگیهای نظریۀ «تفاوط» ژاک دریدا به حساب میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
جان کیتس؛ دریدا؛ تفاوت؛ نظریة«تفاوط»؛ آشناییزدایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع: Bell, James. (1968) The Elementary Structures of kinship, trans. John Von Sturmer, and Rodney Needham,Boston: Beacon Press.
Blackburn, Simon. (2005) The Oxford Dictionary of Philosophy, 2nd Edition London, Oxford University Press.
Bradley, A.C.( 1909) Keats's Character and Personality As Reflected in His Letters. Oxford Lectures on Poetry, London: Macmillan.
Brown, Marshall.(2015) The Force of Form. Modern Language Association, Vol 107(3): 465-481.
Cirlot, Jane Earle. (1955). A Dictionary of symbols, trans. Jack Sage, New York: Philosophical Library.
Crawford, Lawrence. Victor Shklovsky: Difference in Defamiliarization, Comparative Literature 36 (1984): 209-19. JSTOR. 24. Februry 2008.
Derrida, Jacques. (1978). Writing and Difference, trans. Allan Bass. London.
_______ (1982 A) Margins of philosophy, trans. Allan Bass. Chicago.
_______ (1982 B) Psyche: Inventions De L’autre. Paris.
Heidegger, Martin. (1991). The Fundamental Concepts of Metaphysics. Trans. Nicholas Walker. Indiana, Indiana university Press.
Jung, Carl Gustav. (1998) The Struture and Dynamics of the Psyche. London: Harcourt Press.
Keats, J.( 1958) John Keats: From The Letters of John Keats.ed.by Hyder Edward Rollins,London: Harward University Press.
Keynes, George. (1946) Vision of the last Judgement in Poetry and Prose. London: Peter Lang Publishing.
Mayhead, Richard. (1967) John Keats. London: Cambridge University Press.
Mishara, P.(2011) A deconstructive stylistic reading of Keats' Ode on a Grecian Urn. 3L: The Southeast Asian Journal of English Language Studies, Vol 17(2): 49 -58.
Royle, Nicholas.(2003) Jacques Derrida. London & New York: Routledge (Taylor & Francis Group)
Shklovsky, Victor. (1917) “Art as Technique”, Vikipedia.
Starr, G. Gabrielle.(2015) Poetic Subjects and Grecian Urn: Close Reading and the Tools of Cognitive Science. Modern Philology, Vol 105(1): 48-61.
Struss, Levi. (1963) The Elementary Structures of kinship. Trans.JamesHarleBell, JohnRichardvon Sturmer, and Rodney Needham. Boston: Beacon Press.
Strauss, Claude (1963) Structural Anthropology. Trans. Claire Jacobson and Brooke Grundfest Schoepf. New York: Basic Books.
Ward, Aileen. (1963) John Keats’s: The Making of a Poet. London: Secker and Wardburg.
Wheel wright, James. (1962) Metaphor and Reality. India, Bloomingo: India University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 892 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |